[SPECJALNIE DLA NAS – RAPORT 2021] Za nami rok naznaczony pandemią i powracającymi ograniczeniami w funkcjonowaniu kawiarni i restauracji. Gdy piszę te słowa, w gastronomii możliwa jest nadal tylko sprzedaż na wynos i nadal nie wiadomo, kiedy restrykcje zostaną zniesione. Rok 2020 dla branży gastronomicznej był bardzo trudny. Znajduje to odzwierciedlenie w danych dotyczących kondycji nawet najsilniejszych marek.
W tabeli 1 przedstawiamy podsumowanie sytuacji w 2020 r., na podstawie badania YouGov BrandIndex, prowadzonego w Polsce przez firmę Inquiry.
Zamknięcie restauracji i kawiarni spowodowało zrozumiały odpływ klientów, pomimo możliwości zakupu na wynos czy w dostawie. W tabeli 1 podajemy odsetek osób, które przynajmniej raz w miesiącu dokonały zakupu w wybranych sieciach restauracji. Porównujemy tu uśrednione dane z 2020 i 2019 r. Łatwo zauważyć, że niemal wszystkie sieci zanotowały spadek ilości unikalnych klientów, w wielu przypadkach znaczny. Nie odzwierciedla to w pełni wpływu na obroty, gdyż wskaźnik nie uwzględnia ani częstości, ani wielkości zakupów, świadczy jednak o skali załamania. Poza największymi podmiotami, dobrze radzą sobie pizzerie, dla których model zakupów na wynos był popularny również przed pandemią.
W tabeli 2 podajemy analogiczne dane dla sieci kawiarni. Ta kategoria jest bardzo zróżnicowana; w skali roku nie obserwujemy spadku dla kawiarni zlokalizowanych na stacjach benzynowych (poza centrami handlowymi). Dużym sukcesem roku 2020 jest wzrost popularności Żabka Café, idący w ślad za rosnącą siłą Żabki jako sieci spożywczej. Pozostałe sieci kawiarni straciły równie wielu klientów, co restauracje.
Z drugiej strony, wzrosło znaczenie firm oferujących dostawy z restauracji. Z serwisu pyszne.pl korzystało w 2020 r. 16.3 proc. badanych, z Uber Eats 3,3 proc. a z Glovo – 2,5 proc. w skali całej Polski. W największych miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców) wskaźnik ten wynosił 22,7 proc. dla pyszne.pl, 7,4 proc. dla Uber Eats i 5,8 proc. dla Glovo.
Marka Glovo, która pojawiła się na naszym rynku na początku 2020 r., osiągnęła w krótkim czasie poziom znajomości 36,3 proc. w skali całej Polski. W 4. kwartale 2020 r. wynik ten był wyższy niż dla Uber Eats (33,6 proc.). Poziom znajomości wymienionych marek z segmentu dostaw ilustruje wykres 1.
O których serwisach do zamawiania jedzenia słyszałeś/aś kiedykolwiek? (próba ogólnopolska, dane kwartalne, N=ok. 2000/kwartał, YouGov BrandIndex).
Warto na koniec dodać, że mimo utrudnionych zakupów, klienci poszczególnych firm darzą…
Autorem jest Agnieszka Górnicka
prezes zarządu Agencja Badawcza Inquiry
CAŁY TEKST W PRZYGOTOWANYM PRZEZ NAS SPECJALNYM DOROCZNYM RAPORCIE – ZACHĘCAMY DO LEKTURY!
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.