Od sprzedaży pokoi do sprzedaży przestrzeni i czasu. W jaki sposób firma Zoku zbudowała infrastrukturę wspierającą “hybrydową gościnność”?

Udostępnij artykuł

Jedną z kluczowych rzeczy, których się nauczyliśmy, jest to, że jako hotel nie sprzedajemy już tylko pokoi – powiedział nam Reinier Bunnik, dyrektor operacyjny w Zoku. Sprzedajemy czas i metry kwadratowe, i to właśnie tutaj mieliśmy możliwość zapewnienia tego, co nazywamy ‘hybrydową gościnnością. Studium przypadku dostarczone przez Shiji Group.

Zoku to fascynująca historia gościnności świadczonej dla rosnącej populacji profesjonalistów podróżujących po świecie, cyfrowych nomadów i pracowników zdalnych. Otwarta w 2016 roku holenderska marka wymyśliła nową kategorię w branży hotelarskiej dzięki swojej hybrydowej koncepcji home-office, Zoku Loft.

Celem marki jest wspieranie przyszłości pracy dzięki wielofunkcyjnym obiektom biznesowym, które pozwalają pracownikom łączyć się i pracować z dowolnego miejsca. Koncepcja, która wykracza poza standardowy cel hotelu, jakim jest “położenie głowy do łóżka”, zdobyła wiele nagród i zebrała pochlebne recenzje gości za tętniące życiem przestrzenie społeczne, inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju i wyjątkową społeczność, która ułatwia nawiązywanie kontaktów między mieszkańcami i miejscowymi. 

Budowanie dla wzrostu

Chociaż marka Zoku zaczęła się od niesamowitego projektu, doświadczeni operatorzy, tacy jak Reinier, rozumieją, że do zbudowania dobrze prosperującej marki potrzeba czegoś więcej niż tylko świetnego pomysłu. Za kulisami muszą istnieć systemy, które pozwalają na spełnienie obietnic związanych z marką. I muszą to robić w sposób, który pomoże w rozwoju firmy. 

“Kiedy jest się młodą firmą, ma się do dyspozycji wiele systemów i narzędzi, ponieważ ktoś po drodze uznał, że to dobry pomysł, ale często okazuje się, że to domek z kart” – zauważył Reinier. “Potrzebowaliśmy podstawowego, zintegrowanego pakietu technologicznego, który zapewniłby rozwój i skalowalność naszej marki”. 

Bez systemów, które współdziałałyby ze sobą, raportowanie wydajności stanowiło wyzwanie. “W pewnym momencie trzeba ocenić, czy coś działa, czy nie. Nie można być po prostu szczęśliwym i mieć nadzieję, że wszystko się uda”. 

Potrzeba lepszej technologii

Kluczowym elementem technologii dla firm z branży hotelarsko-gastronomicznej jest rozwiązanie POS (Point of Sale). “POS-y zazwyczaj specjalizują się albo w świecie restauracyjnym, albo hotelarskim” – zauważa Reinier. “Ale to, co mamy w przypadku naszych WorkLoftów przy organizacji śniadań, lunchów i kolacji, wymagało czegoś innego. Zoku jest koncepcją wymagającą niewielkiej ilości personelu, więc nie mogłem zatrudnić kilku osób do obsługi każdego z naszych tarasów.” 

W tej szybko zmieniającej się, złożonej operacji ważna była łatwość aktualizacji zapasów. “Gdy czegoś nam zabraknie, musimy to szybko aktualizować, ponieważ ludzie zamawiają za pomocą kodu QR”. 

Prowadzenie działalności w wielu krajach z globalną bazą klientów również wymagało technologii, która to wspierała. “Podatki są różne na całym świecie i nie każdy system może je odpowiednio obsługiwać”, mówi Reinier. “Potrzebowałem czegoś, co mogłoby tłumaczyć waluty i podatki, aby w czasie rzeczywistym otrzymywać raporty na temat wszystkich aktywów i lokalizacji”.

Poszukiwanie rozwiązania

Poszukiwania nowego rozwiązania rozpoczęły się od potrzeb operacyjnych i celu, jakim było zapewnienie nowoczesnej obsługi gości zgodnie z obietnicą marki. Na początku procesu Reinier rozmawiał z innymi osobami z całej organizacji, od kierownictwa ds. zarządzania przychodami po zespoły pracujące w obiektach. “To podejście, które sprawdziło się przy projektowaniu naszych pokoi, chciałem zastosować przy wyborze technologii”. 

Szybko zdano sobie sprawę, że ich wymagania będą znaczne. Co więcej, nie chcieli tworzyć mozaiki systemów, które nie będą ze sobą dobrze współpracować.

“Zdecydowaliśmy, że chcemy zbudować wszystko wokół naszego systemu zarządzania obiektami (PMS), łącznie z punktami sprzedaży (POS)”. Takie podejście pozwoliłoby im skalować rozwój, zamiast potęgować problemy w miarę powiększania się marki.

Skupienie się na integracji z systemem PMS pomogło stworzyć krótką listę możliwych rozwiązań POS. Po dokonaniu oceny rozwiązań pod kątem listy wymagań, okazało się, że Infrasys najlepiej pasuje ze względu na sam produkt i firmę, która za nim stoi. “Dzięki temu, że stoi za nim Shiji Group, wiedzieliśmy, że będzie on nadal rozwijany z myślą o rozwoju międzynarodowym. To było dla nas bardzo ważne”.

Po znalezieniu rozwiązania nadszedł czas na jego wdrożenie.

Kontynuuj czytanie>>>

Tekst powstał we współpracy z Shiji Group.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 14.11.2022
Aktualizacja: 14.11.2022