[SPECJALNIE DLA NAS] Polski sektor hotelarski jest nieustająco na fali wzrostu, a Warszawa określana jest mianem jednego z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Jednak usługi hotelarskie w naszym kraju opierają się o ustawę z dnia 17 stycznia 2019 r., a aktem wykonawczym wciąż jest rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Warto wspomnieć, że oba akty prawne niekoniecznie spełniają wszystkie warunki dopasowania do współczesnych realiów – mówi w komentarzu dla naszego czasopisma Świat Hoteli Rafał Rosiejak, dyrektor działu hoteli CBRE.
Patrząc na tempo rozwoju branży i dynamikę postępu technologicznego, kategoryzacja obiektów hotelowych musi być aktualizowana regularnie i z uwzględnieniem współczesnych wymogów gościa. Jednym z czynników branych pod uwagę powinna być zmieniająca się grupa odwiedzających. Obecnie coraz więcej millenialsów, korzysta z usług hoteli, a Ci jako priorytet traktują bezpłatne i niezawodne połączenie z internetem. W dobie smartfonów, przestają mieć dla nich znaczenie takie elementy wyposażania pokoju jak np. telewizor czy telefon stacjonarny. Ewoluuje też sposób w jaki goście wykorzystują recepcję oraz hotelowe lobby. Poszukując komfortu, coraz częściej osoby meldujące się chciałyby, żeby następowało to automatycznie poprzez dedykowaną aplikację, a przestrzeń lobby urządzona była w sposób wielofunkcyjny, zakładający również strefę do pracy. Jestem zdania, że regularnie przeprowadzana modyfikacja wymogów kategoryzacyjnych będzie w stanie nadążać nie tylko za zmieniającym się społeczeństwem i innowacjami technologicznymi, ale też będzie w stanie odpowiadać na trendy panujące w branży. Przykładowo w tak modnych obecnie hotelach miejskich rola powierzchni parkingowej z roku na rok słabnie, ponieważ ich goście często rezygnują z podróży własnym samochodem i decydują się na przejazd do obiektu taksówką lub nawet transportem miejskim.
Generalnym zadaniem zarówno polskiego, jak i międzynarodowego systemu jest ujednolicenie standardów gwiazdkowych w hotelach. Jednak o ile w Polsce każdy przedsiębiorca chcący prowadzić działalność hotelarską musi przejść proces obowiązkowej kategoryzacji prowadzonej przez komisję urzędu marszałkowskiego, o tyle Hotelstars Union jest klasyfikacją dobrowolną. W Europie już 17 państw członkowskich stosuje standardy Hotelstars Union, które zostały przygotowane pod patronatem HOTREC. By podążać z duchem czasu, powinniśmy wykorzystać dobre praktyki i czerpać inspirację z międzynarodowego systemu kategoryzacji, pamiętając mimo wszystko o tym, że w każdym kraju pojawiają się pewne różnice, czy to kulturowe czy ekonomiczne. Biorąc to pod uwagę, najlepszym rozwiązaniem będzie wyłuskać z obu sposobów klasyfikacji to, co najlepsze.
Materiał został przygotowany specjalnie dla naszej redakcji
ŚWIAT HOTELI: kwiecień-maj 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem<
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.