Starbucks o zaopatrzeniu i logistyce

Udostępnij artykuł

Warto również podkreślić, iż operatorem marki Starbucks w Polsce (jak również w sześciu innych europejskich krajach) jest firma AmRest – z sukcesem rozwijająca sieci gastronomiczne, takie jak KFC czy Pizza Hut. Bazujemy więc nie tylko na modelu operacyjnym naszych kolegów zza oceanu, ale też czerpiemy z doświadczenia AmRest, który jest największym niezależnym operatorem restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej.

Planując segment logistyczny, w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na utrzymywanie równowagi pomiędzy potrzebami produktowymi a kosztami. Zaopatrzanie się w taki sposób, aby utrzymać zapasy produktów we własnym magazynie. Pozwala to przede wszystkim na pokrycie zapotrzebowania kawiarni w czasie wzmożonego popytu. Wykorzystując tę metodę, przestajemy być zależni od opóźnień dostaw, jak również stajemy się zdecydowanie mniej podatni na zmiany w sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że nadmierne stany magazynowe mogą powodować straty wynikające ze starzenia produktów, lub zamrożenie kapitału. Dobre zarządzanie łańcuchem dostaw pozwala zapewnić nam wysoką jakość obsługi klienta (sprawność) oraz możliwość zaoszczędzenia kosztów (efektywność). Są oczywiście wyzwania. Dla marki, która prowadzi swój biznes w wielu krajach, istotne jest m.in. zapewnienie ciągłości stanów magazynowych we wszystkich obszarach geograficznych. Realizacja dostaw w takie miejsca jak Rumunia czy Bułgaria jest zdecydowanie bardziej czasochłonna niż w Polsce. Dlatego bardzo ważne jest planowanie z wyprzedzeniem, bieżąca obserwacja sprzedaży oraz poszukiwanie alternatywnych rozwiązań.

CZASOPISMO SWEETS & COFFEE
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE I NOWOCZESNE CZASOPISMO BRANŻY
!!! ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA !!!
 link do aktualnego numeru: CZERWIEC-LIPIEC 2017

Oprócz podziału na obszary geograficzne funkcjonują u nas podział ze względu na sezonowość kawiarni. Większość z nich funkcjonuje przez cały rok, jednak posiadamy również w portfolio kawiarnie otwarte tylko w okresie letnim. W tych przypadkach musimy się skupić na węższym portfolio dostosowanym do potrzeb kawiarni oraz zapewnieniu regularnych dostaw ze względu na małe zaplecza.

Jeśli chodzi o samą ofertę, to wpływa na nią wiele czynników m.in. aktualne trendy. Oczywiście jest podstawowa baza kaw, po które przychodzą do nas stali klienci, ale błyskawicznie reagujemy na potrzeby rynku – tak więc wzbogacamy ofertę napojów, świeżych soków, sałatek czy kanapek. Widzimy, że oferta śniadaniowa i lunchowa została pozytywnie przyjęta przez naszych gości, więc konsekwentnie rozwijamy ten segment. Co za tym idzie, stale poszukujemy dostawców pieczywa, surowców do kanapek czy produktów do deserów. Szukamy więc partnerów, którzy tak jak my, śledzą zmiany na rynku, a co więcej, będą w stanie nas czymś jeszcze zainspirować. To proces długofalowy.
Chcę również dodać, iż nie śledzimy wyłącznie wykresów sprzedażowych. Po prostu pytamy naszych klientów o zdanie – w tym celu pomagają nam specjalne ankiety, dotyczące produktów, jakości oraz obsługi. To podejście pozwala nam nie tylko idealnie wpisać się z ofertą i dostępnością, ale też przejąć inicjatywę w nowościach, za czym podąży rynek.

Nasze wysiłki kierowane są w stronę sprawnego i mądrego zaopatrzenia, poniekąd składają się na późniejsze zadowolenie klienta. Jakość finalnego produktu, która jest naszym kluczowym wyznacznikiem, zależy od spełniania dwóch założeń – sprawności i efektywności dostawy. Kluczowa w planowaniu zaopatrzenia jest przemyślana estymacja sprzedażowa, która determinuje ilość zamówionego produktu. Jednak nigdy nie możemy być pewni jak zachowa się rynek, dlatego zawsze należy mieć plan alternatywny pozwalający na szybkie uzupełnienie luki produktu.