Tarcza dla turystyki. Sejm przyjął ustawę

Udostępnij artykuł
Wydłużenie okresu zwolnienia ze składek ZUS, dwa nowe fundusze, obniżenie progów dotyczących przysługującej pomocy, prawo do postojowego dla części grup pracowników – to tylko niektóre z rozwiązań tzw. drugiej tarczy dla turystyki. Sejm poparł część poprawek Senatu i przyjął nowelizację ustawy „o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw”.

Mimo negatywnej opinii komisji finansów publicznych przyjął poprawkę Senatu, która zakłada objęciem ustawą także organizatorów turystyki wpisanych do właściwego rejestru po 7 marca br.

Zgodnie z nowelizacją ustawy, aby uzyskać postojowe i zwolnienie ze składek ZUS trzeba będzie wykazać nie 80 a 75 proc. spadku przychodu z prowadzonej działalności. Poparto także poprawkę przewidującą wydłużenia okresu zwolnienia ze składek do 30 września br.

Jak wskazują nowe przepisy, organizator turystyki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – będzie mógł złożyć do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wniosek o udzielenie wypłaty. Do niego będzie zobowiązany dołączyć wykaz umów, od których odstąpili klienci. Wniosek do UFG będzie składał też podróżny, który ubiega się o rekompensatę.

RYNEK HOTELARSKI W POLSCE RAPORT 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

Po otrzymaniu wniosków od organizatora turystyki oraz podróżnego UFG będzie je weryfikował, a następnie dokonywał wypłat na rzecz podróżnych. Taka weryfikacja ma trwać do czterech miesięcy, a rekompensaty mają być wypłacane w ciągu 14 dni od jej zakończenia.

Środki na wypłaty będą pochodzić z nowo utworzonego Turystycznego Funduszu Zwrotów, który stanowić będzie wyodrębniony rachunek w BGK. Źródłem finansowania zadań Funduszu mają być m.in. wpłaty z budżetu państwa czy Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Nowelizacja tworzy również Turystyczny Fundusz Pomocowy, którego zadaniem będzie wsparcie w przyszłości organizatorów turystyki w sytuacji podobnej, jak obecny kryzys.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 18.09.2020
Aktualizacja: 18.09.2020