Współwłaściciel Makarun Spaghetti & Salad: Uruchomimy kolejne lokale oraz nowy koncept z kuchnią indyjską

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Lockdown bardzo mocno wpłynął na branżę i to w negatywnym stopniu. Uważam, że sukcesem jest, jeśli udaje utrzymać się poziom “niedokładania” do restauracji. Nie ukrywam, że nie wszędzie jest to możliwe. Częściowo pomagają w tym dotacje i subwencje rządowe, ale bardzo często tylko częściowo koszty działalności są pokryte – mówi Marcin Szworak, współwłaściciel Makarun Spaghetti & Salad w rozmowie z Nowościami Gastronomicznymi.
Jak wygląda aktualna sytuacja Makaruna?

Obecnie jesteśmy w trakcie kolejnego lockdownu, co praktycznie całkowicie ogranicza sprzedaż w lokalach. Jednocześnie cały czas w Makarun Spaghetti & Salad rozwijamy delivery, a dodatkowo nie tyle, co dokańczamy inwestycje, co rozpoczynamy nowe. Okres pandemii, jeśli tylko pozwala na to płynność, i nie mówię tutaj jedynie o buforze finansowym, choć w pewnym sensie jest on najważniejszy, ale także relacji z partnerami biznesowymi, sile i rozpoznawalności marki na rynku, powinien być rozpatrywany przez dwa scenariusze: okres pandemii oraz okres po pandemii. O ile okres pandemii jest ograniczony w czasie, to okres po pandemii postawi nas w nowych realiach. Na to przede wszystkich aktualnie się przygotowujemy. Trochę tak jak ze wspomnianym COVID-19. Gdy jest już za nami, to pojawią się przeciwciała, które dają odporność. Aktualnie decyzje te strategiczne muszą być rozpatrywane prawie zawsze przez te dwa scenariusze.

Jakie rozwiązania, pomysły zostały wdrożone w czasie pandemii?

Przede wszystkim, jak już wspomniałem wcześniej, musimy skupiać się na tym, co dzieje się aktualnie, ale także na przyszłości. Należy niczym dobry szermierz poruszać się między wartościami z Excela. Przede wszystkim kosztami oraz pomysłami na nowe sposoby zwiększenia przychodów w lokalach. Tutaj z pewnością wyciągamy cenne wnioski i wprowadziliśmy wiele zmian operacyjnych. Takich jak polityka energetyczna lokali czy szczegółowa analiza roboczogodzin w lokalach. Ponadto cały czas pracujemy nad flotą food trucków, nowymi lokali własnymi Makarun Spaghetti & Salad, wprowadzamy kolejne koncepty oraz budujemy sieć w Algierii. Aczkolwiek problemy w przemieszczaniu się na inny kontynent rozciągają w czasie ostatni temat. Zdecydowanie, w trakcie pandemii prym wiedzie projekt rozbudowy sieci food trucków. Są one bardzo dobrą odpowiedzią na potrzeby i możliwości klienta. Poza tym zauważamy, że zmieniają się preferencje m.in. pod względem ceny czy szybkości podania dań. To implikuje kolejne zmiany w działaniach operacyjnych naszych lokali.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE maj 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<
W jaki sposób przygotowujecie się do ponownego otwarcia lokali?

Tak naprawdę, to lokale cały czas działają w delivery, więc technicznie są one w większości otwarte. Obroty są niestety niższe, a koszty dowozu znacznie zmniejszają rentowność biznesu i każdej transakcji. Niewątpliwie cały czas czekamy, jak i cała nasza branża, kiedy gospodarka zostanie uwolniona z obostrzeń. 

Czy planujecie nowe lokalizacje i marki, jeśli tak, to gdzie i jakie?

Dział rozwoju można powiedzieć, że cały czas, pomimo pandemii, jest w niedoczasie. Jest to spowodowane przede wszystkim nowymi tematami inwestycyjnymi. W najbliższych dwóch, trzech miesiącach uruchomimy lokale Makarun oraz nowy koncept z kuchnią indyjską we wrocławskich lokalizacjach: Wroclavia oraz Pasażu Grunwaldzkim – łącznie cztery nowe lokale. Makarun powstanie w krakowskiej Zakopiance, a także nowy lokal Al Dente w Nowych Czyżynach, także w Krakowie. Ponadto w tle robią się nowe food trucki, co jest projektem długookresowym. Obecnie także przygotowujemy projekty na podpisane już umowy najmu w Algierii. Oprócz kontenerów na Algierskich plażach, także uruchamiamy lokal m.in. na głównym lotnisku w Algierze.

HoReCa od lat notowała doskonałe wyniki. Co okresy lockdownu przyniosą dla branży? Jakie, Twoim zdaniem, kluczowe zmiany w niej zajdą i ile potrwa czas odbudowy?

Lockdown bardzo mocno wpłynął na branżę i to w negatywnym stopniu. Uważam, że sukcesem jest, jeśli udaje utrzymać się poziom “niedokładania” do restauracji, co nie ukrywam, nie jest wszędzie możliwe. Częściowo pomagają w tym dotacje i subwencje rządowe, ale bardzo często tylko częściowo koszty działalności są pokryte. 

Z pewnością można powiedzieć, że im bardziej wymagający klient i segment rynku, w którym jest dana restauracja, tym wyzwanie utrzymania płynności finansowe jest trudniejsze, a w wielu przypadkach i niemożliwe. O ile segment fast food jest najbardziej typowy dla formy “take away” i delivery, o tyle segment restauracji fine dining, pomimo wydawałoby się ciekawych pomysłów typu wysyłanie półproduktów do przygotowania dań w domu, jest najbardziej odległy od korzystania z delivery. Teoretycznie segment casual dining jest w stanie sobie poradzić, ale tutaj też musimy podzielić restauracje ze względu na strukturę kosztową oraz inne lokalizacje, ponieważ lokale biurowcach, jeśli często w business parkach, w najbliższej okolicy są wyłącznie biurowce, to wtedy lokal generuje wyłącznie koszty.

CAŁĄ ROZMOWĘ PUBLIKUJEMY
W OGÓLNODOSTĘPNYM WYDANIU NOWOŚCI GASTRONOMICZNYCH – MAJ 2021
>> KLIKNIJ, ABY DOKOŃCZYĆ LEKTURĘ <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 27.05.2021
Aktualizacja: 27.05.2021