[SPECJALNIE DLA NAS] Największy udział mierzony liczbą pokoi mają hotele trzygwiazdkowe, a najmniejszy jednogwiazdkowe; najwięcej kategoryzacji dokonano w województwach małopolskim i mazowieckim; przez minione pięć lat polska baza pod względem liczby obiektów wzrosła o 15 proc. – wynika z analizy Pro Value. Jak podkreślają eksperci zmiany w strukturze podaży w Polsce wskazują na utrzymującą się tendencję do realizacji obiektów wyższej kategorii, pomimo niszy w sektorze ekonomicznych, a utrzymujące się bardzo duże zainteresowanie międzynarodowych sieci rynkiem polskim skutkuje wprowadzaniem nowych marek.

Polska baza hotelowa na dzień 30 czerwca 2019 r. liczy 2 829 skategoryzowanych hoteli oferujących 276 973 miejsc noclegowych w 139 052 pokojach. Powyższe liczby ujmują jedynie te obiekty, które przeszły pomyślnie procedury kategoryzacji i zgodnie z polskim prawem mogą posługiwać się zastrzeżoną nazwą „hotel”. Na rynku działa oczywiście wiele nieskategoryzowanych obiektów, których właściciele albo nie zdecydowali się na poddanie ich procedurom zaszeregowania do poszczególnych rodzajów i nadania kategorii, albo ze względu na niespełnienie odpowiednich wymogów, nie otrzymały wpisu do ewidencji obiektów hotelarskich. W podziale na kategorie w Polsce funkcjonuje 79 hoteli pięciogwiazdkowych (9 530 pokoi), 436 czterogwiazdkowych (40 210), 1 499 trzygwiazdkowych (63 458), 642 dwugwiazdkowych (20 048) oraz 173 jednogwiazdkowych (5 806). Największy udział mierzony liczbą pokoi mają zatem hotele trzygwiazdkowe (45,6 proc.), a najmniejszy jednogwiazdkowe (4,2 proc.).
Średnio jeden hotel w Polsce oferuje 98 miejsc noclegowych w 49 pokojach. Największą średnią liczbą miejsc noclegowych dysponują hotele najwyższej kategorii, odpowiednio 236 i 120, a najniższą hotele dwugwiazdkowe, odpowiednio 64 i 31.
W pierwszej połowie 2019 r. polska baza hotelowa powiększyła się o 52 skategoryzowane hotele, oferujące 6 541 miejsc noclegowych w 3 342 pokojach. Przyrost ten był niższy o pięć obiektów w porównaniu do tego zanotowanego w pierwszym półroczu 2018 r.
Przez pierwsze dwa kwartały 2019 r. podaż hoteli zwiększyła się o:
•23 hotele trzygwiazdkowe (26,3 proc. pokoi),
•12 hoteli czterogwiazdkowych (46 proc.),
•dziewięć hoteli dwugwiazdkowych (8,2 proc.),
•sześć hoteli pięciogwiazdkowych (18,2 proc.),
• dwa hotele jednogwiazdkowe (1,3 proc.).
Najwięcej hoteli skategoryzowanych zostało w województwach małopolskim i mazowieckim, odpowiednio 11 i 10 obiektów.

ZMIANY W OKRESIE OSTATNICH PIĘCIU LAT
Popyt
Zgodnie z danymi GUS liczba korzystających z hoteli w 2018 r. przekroczyła 22 mln, co oznacza wzrost o 5,5 proc. w stosunku do 2017 r. i aż 36,8 proc. (!) w porównaniu do 2014 r. Blisko 75 proc. nocujących w polskich hotelach to Polacy. W analizowanym okresie pięciu lat odnotowano większy procentowy przyrost liczby turystów krajowych korzystających z hoteli (40,8 proc.) niż zagranicznych (26,5 proc.).
Ostatnie lata upłynęły zatem pod znakiem ponownego odkrywania Polski przez naszych rodaków – Polacy z roku na rok coraz więcej podróżują po kraju i wybierają hotele jako miejsce pobytu, czemu sprzyja konsekwentna poprawa jakości bazy hotelowej wraz z pojawianiem się nowych obiektów i modernizacją istniejących. Jednocześnie Polska zyskuje w oczach obcokrajowców jako destynacja biznesowa i turystyczna za sprawą m.in. umacniania swojej pozycji jako głównego centrum finansowego w Europie Środkowo-Wschodniej, organizowanych imprez czy spotkań o charakterze międzynarodowym, poprawy infrastruktury transportowej (dynamiczny wzrost liczby obsługiwanych pasażerów w polskich portach lotniczych) itp.
Łącznie w hotelach w Polsce wynajęto ponad 25,6 mln pokoi, najwięcej w woj. mazowieckim (4,8 mln) i małopolskim (4,2 mln). W porównaniu do 2014 r. odnotowano wzrost liczby wynajętych pokoi hotelowych o 38,4 proc.
Niemal połowa korzystających z hoteli przypada na miasta wojewódzkie (48,3 proc.), a w przypadku gości z zagranicy udział przekracza 66 proc. Prym wiedzie Warszawa z ponad 3,2 mln gośćmi i Kraków z ponad 2 mln.
Podaż
Przez minione pięć lat polska baza hotelowa pod względem liczby obiektów wzrosła o 15 proc., tj. o 371 hotele w ujęciu netto (po odjęciu hoteli wykreślonych z ewidencji obiektów hotelowych). Łącznie na rynek wprowadzono ponad 21 tys. pokoi i ponad 43 tys. miejsc noclegowych (wzrosty o 18 proc.).
Jak pokazuje tabela nr 1, zmniejszyła się liczba hoteli najniższych kategorii, a najwyższe procentowe wzrosty podaży odnotowano w przypadku hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych. Spadek liczby hoteli z segmentu ekonomicznego nie wynikał jedynie z zakończenia świadczenia działalności noclegowej…
Autorami są Dorota Malinowska i Jacek Kozioł z Pro Value
Cały tekst wraz z wykresami publikujemy w:
RYNEK HOTELARSKI W POLSCE – RAPORT 2019
>kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem<


© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.