[SPECJALNIE DLA NAS – RAPORT 2021] Rok 2020 zostanie zapamiętany przez wiele firm z branży hotelarsko-gastronomicznej jako najtrudniejszy w całej historii ich działalności. Sektor ten, okazał się bowiem jednym z najbardziej wrażliwych na negatywny wpływ pandemii i związanych z nią obostrzeń. Nawet w okresie letniego poluzowania restrykcji, popyt był częściowo tłumiony przez czynniki psychologiczne. Strach przed zakażeniem i zwiększoną ostrożność konsumentów – powstrzymujące część z nich od normalnej aktywności wakacyjnej.
Według Głównego Urzędu Statystycznego w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy minionego roku liczba noclegów udzielonych w różnych obiektach turystycznych zmalała w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019 o około 40 proc. Dramatycznie zły był zwłaszcza drugi kwartał roku, w którym spadek wyniósł aż blisko 80 proc. r/r.
Okres wakacyjny był czasem ponownego otwarcia obiektów zakwaterowania turystycznego. Na korzyść branży przemawiał m.in. fakt spędzania urlopu przez wielu Polaków w kraju. Nie zrekompensowało to jednak ubytku popytu ze strony tych konsumentów, którzy w ogóle nie zdecydowali się na wyjazd wakacyjny. Zabrakło ponadto turystów zagranicznych – liczba udzielonych im noclegów ukształtowała się na poziomie zaledwie ok. 40 proc. tego z miesięcy letnich poprzedniego roku. Z kolei w II kwartale spadek wśród tej grupy klientów przekroczył 90 proc. r/r.
Silne piętno na branży hotelarskiej odcisnęło również załamanie popytu firmowego związane z ograniczeniem podróży, spotkań biznesowych oraz wyjazdów integracyjnych. W efekcie również w III kwartale roku popyt na noclegi zmalał o 26 proc. r/r. Bardzo trudną sytuację branży hotelarskiej oddają również statystyki dotyczące stopnia wykorzystania bazy noclegowej w Polsce.
Niskie wskaźniki w tym zakresie (świadczące o utrzymującej się nadpodaży miejsc noclegowych) są długoletnią bolączką tego sektora w Polsce. Pod wpływem kryzysu COVID-19 uległy one dalszemu, dramatycznemu pogorszeniu. W szczególnie kryzysowym II kwartale wyniósł zaledwie 14 proc. Co tylko pokazuje, jak duża część krajowego biznesu hotelarskiego pozostawała w tym czasie praktycznie nieaktywna. Dodatkowym ciosem dla całej branży HoReCa były ponadto obowiązujące przez dużą część roku ograniczenia w organizacji wesel i innych imprez masowych.
Na domiar złego, kiedy wydawało się, że branża zaczyna już podnosić się po wiosennej zapaści, doświadczyliśmy uderzenia drugiej, znacznie silniejszej fali pandemii, która ponownie zamroziła biznes HoReCa w Polsce. Wyraźnie odzwierciedlają to m.in. dane o płatnościach kartowych klientów Pekao. W ostatnich dwóch miesiącach 2020 roku mieliśmy do czynienia z niemal tak samo silnym załamaniem zakupów online usług noclegowych, jak podczas pierwszego lockdownu (w okresie listopad-grudzień odpowiadały one zaledwie ok. 1/4 normalnego poziomu, wyznaczanego przez wzorzec sezonowy).
Skutki restrykcji branża mocno odczuła również na początku roku, tracąc znaczną część szczytowego ruchu zimowego.
Jednocześnie zauważamy nieco większą odporność na pandemię i kryzys branży gastronomicznej. Radzi sobie wyraźnie lepiej niż sektor zakwaterowania, a jednocześnie w okresie jesiennym spadki były nieco słabsze aniżeli na wiosnę. Sektor restauracyjny dysponował nieco większymi możliwości dostosowania się do ekstremalnie trudnych warunków otoczenia (sprzedaż częściowo ratuje tu przyrządzanie jedzenia na wynos, w tym z dostawą do domu). Także i w tym przypadku możemy jednak wciąż mówić o zapaści – z naszych danych wynika, iż w listopadzie i grudniu płatności kartowe w restauracjach były niższe od normalnego poziomu w tym okresie średnio o blisko połowę.
Co to oznacza dla finansów firm z branży HoReCa?
Niewątpliwie pogłębienie problemów, których kumulacja miała przecież miejsce już po pierwszym półroczu 2020, rosnące widmo niewypłacalności…
Autorem jest Krzysztof Mrówczyński
kierownik zespołu analiz sektorowych
w departamencie analiz makroekonomicznych
Bank Pekao S.A.
CAŁY TEKST W PRZYGOTOWANYM PRZEZ NAS SPECJALNYM DOROCZNYM RAPORCIE – ZACHĘCAMY DO LEKTURY!
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.