Badanie Pyszne.pl: Polacy coraz bardziej zainteresowani roślinnymi posiłkami

Co drugi Polak uważa, że dzisiaj łatwiej jest być weganinem niż 5 lat temu, a już ponad połowa z nas przynajmniej od czasu do czasu jada w pełni roślinne posiłki.[1]Producenci żywności i restauratorzy śledzą  zmieniające się preferencje konsumentów i odpowiadają na nie nowościami w ofercie. Czy kuchnia roślinna znajdzie w Polsce szersze grono zwolenników?

Do niedawna postrzegany jako zjawisko marginalne, weganizm coraz silniej wkracza do głównego nurtu żywienia. Rozwój trendu potwierdzają dane Pyszne.pl. W okresie od listopada 2019 do listopada 2020 zarówno różnorodność dostępnych w serwisie dań roślinnych, jak i liczba ich zamówień wzrosła dwukrotnie.[2] Promując i ułatwiając dostęp do apetycznych alternatyw dla mięsnych dań, Pyszne.pl włącza się w tym roku do Veganuary – jednej z najbardziej znanych inicjatyw zachęcających do odkrywania kuchni roślinnej. Do corocznego styczniowego wyzwania Veganuary zarejestrowało się w roku 2019 ponad 250 000 osób[3], zaś w 2021 udział weźmie w nim około pół miliona.[4]

Każdy moment – więc i ta styczniowa akcja – jest dobry, by ograniczyć jedzenie mięsa i zastanowić się nad zmianą naszych w tej materii przyzwyczajeń. Kuchnia roślinna nie tylko bywa bardzo smaczna – jest też zbawienna dla planety, na której żyjemy – mówi Robert Makłowicz, który na zaproszenie Pyszne.pl testuje przez pierwszy miesiąc roku roślinne menu wybranych restauracji dostępnych w serwisie.

Według zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” weganizm jest pojęciem coraz lepiej znanym Polakom. Ponad 60 proc. z nas prawidłowo wskazuje, że wiąże się on z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału. Najwięcej, bo aż 73 proc. osób jadających dania w pełni roślinne, wybiera je ze względów zdrowotnych. Z kolei sceptycznie nastawionych w największym stopniu przekonałaby gwarancja odpowiednio zrównoważonej diety – zadeklarowało tak 44 proc.

JUŻ WKRÓTCE
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
>> prosimy kliknąć po szczegóły <<

W związku z tym, że dla wielu z nas weganizm jest jeszcze nie do końca odkrytym zjawiskiem, 31 proc. chciałoby, aby ktoś przyrządzał dla nas roślinne potrawy. I co się z tym wiąże – 38 proc,. jadłoby roślinnie, mając pewność zadowalającego smaku wegańskich dań.

W RoślinnieJemy obserwujemy, jak powoli przełamywany jest stereotyp kuchni wegańskiej postrzeganej jako niedoborowej i niesmacznej. Roślinne dania mogą dostarczać energii, być sycące i jednocześnie dostarczać sporo przyjemności – mówi Maciej Otrębski, ekspert w zakresie kuchni roślinnej, Strategic Partnerships Manager w kampanii RoślinnieJemy.

Restauracje pełnią ważną rolę w popularyzacji kuchni roślinnej. 27 proc. badanych deklaruje, że częściej jadłoby roślinnie, gdyby dostępność tego rodzaju dań była większa.

To sygnał przede wszystkim dla restauratorów, którzy dotychczas sceptycznie podchodzili do wzbogacenia kart o dania roślinne. W 2020 roku możemy mnożyć przykłady restauracji i sieci, które z sukcesem wplatają takie opcje do menu – dodaje Otrębski.

34 proc. Polaków uważa, że oferta dań w 100% roślinnych w restauracjach jest lepsza niż 5 lat temu. 1/3 konsumentów potraw wegańskich ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze.

Polacy najchętniej przetestowaliby w wersji roślinnej dania kuchni polskiej. Chętnie sięgnęlibyśmy też po wegańskie wersje comfort food. Ponad 80 proc. z nas zna hummus, kotlety roślinne i mleko na bazie roślin, a ponad połowa – roślinne zamienniki nabiału i przetworów mięsnych. Wiedza o tych wyrobach nie jest jednak tożsama z ich włączaniem do jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Mało znanym produktem wciąż pozostaje obco brzmiący seitan, o którym słyszało tylko 30 proc. badanych, a próbowało zaledwie 10 proc. Aż 45 proc. deklaruje, że częściej sięgałoby po produkty i składniki roślinne, gdyby ich cena w sklepach była niższa. Jeśli chodzi o rezygnację z produktów odzwierzęcych, Polakom najtrudniej byłoby wyłączyć z codziennego jadłospisu ser żółty, jogurty i mięso w postaci dań, natomiast z większą łatwością wykluczyliby inne przetwory mleczne i mięsne.

Mocnym sygnałem dla branży gastronomicznej jest jeden z kluczowych wniosków badania Pyszne.pl – najchętniej jedlibyśmy roślinne wersje znanych nam dań – pierogów, zup, burgerów czy pizzy. Zasięg i skala działalności serwisów delivery sprawia, że po roślinne jedzenie może sięgnąć każda osoba zaintrygowana nowymi smakami lub po prostu poszukująca bardziej zrównoważonych i przyjaznych planecie sposobów odżywiania się – podsumowuje Maciej Otrębski. – 2021 rok w moim odczuciu to czas, w którym temat roślinnego jedzenia pozostanie atrakcyjny, a rodzima gastronomia będzie dalej zaskakiwać coraz lepszą ofertą dań roślinnych.


[1] Raport “Kuchnia roślinna w Polsce” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl grudniu 2020 metodą CAWI na grupie 800 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

[2] Dane wewnętrzne Pyszne.pl listopad 2019-listopad 2020.

[3] https://www.veganfoodandliving.com/news/the-official-veganuary-2020-survey-results-are-in/.

[4] https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/dec/29/veganuary-biggest-year-lockdown-diet-overhaul.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE grudzień 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.