Campari – symbol włoskiego stylu życia

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Należy do grupy bitterów, czyli napojów alkoholowych o intensywnej goryczy. Powstaje poprzez aromatyzowanie alkoholu kilkudziesięcioma ziołami, korzeniami, owocami i przyprawami. Uchodzi za książkowy przykład aperitifu, czyli trunku, który doskonale nadaje się do podawania przed posiłkiem. Intensywny rubinowy kolor jest znakiem rozpoznawczym tej marki, która wytwarzany jest według oryginalnej, niezmienionej receptury, stanowiącej tajemnicę producenta – do wiadomości publicznej podawana jest tylko część składników. Zawartość alkoholu to 25 proc. – pisze Łukasz Zarzecki, główny trener w Ogólnopolskiej Szkole Barmanów, w tekście przygotowanym dla Nowości Gastronomicznych.

Słynny aperitif powstał (ponoć po wielu eksperymentach) w roku 1860 w mieście Novara w Piemoncie. Jego twórcą był Gaspare Campari. W 1867 r. przeniósł się on do Mediolanu, gdzie w centrum miasta otworzył Caffè Campari. Sukces marki przyczynił się do otwarcia nowoczesnego zakładu produkcyjnego w roku 1904 w Sesto San Giovanni (w obrębie aglomeracji Mediolanu). W 1915 r. powstała słynna kawiarnia Camparino w galerii Wiktora Emanuela II. Galeria ta, nosząca imię pierwszego króla zjednoczonych Włoch, stanowi arcydzieło belle époque. Została otwarta w roku 1877 i jest najstarszym i zarazem jednym z najbardziej luksusowych centrów handlowych w Mediolanie.

Powstanie Campari zbiegło się z  rozwojem nowoczesnego marketingu i sztuki plakatu, stąd w tworzenie wizerunku aperitifu zaangażowanych było wielu znanych artystów. Z marką współpracowali między innymi: Leonetto Cappiello, Ugo Mochi, Marcello Nizzoli, Adolfo Hohenstein i Marcello Dudovich. Pamiątki z tamtych lat wciąż inspirują i budzą zainteresowanie historyków sztuki. W 1932 r. pojawił się na rynku Campari Soda – pierwszy na świecie gotowy butelkowany aperitif. Charakterystyczna mała buteleczka została zaprojektowana przez włoskiego futurystę Fortunato Depero i do dziś pozostaje ikoną włoskiego wzornictwa. Inna słynna inicjatywa związana z marką to kalendarz Campari, który pierwszy raz ukazał się w 1900 roku.

W późniejszych edycjach brały udział takie modelki i aktorki, jak: Salma Hayek, Eva Green Eva Mendes, Jessica Alba, Milla Jovovich, Penélope Cruz, Uma Thurman. Bitter Campari należy do włoskiego koncernu Campari Group, którego był zalążkiem, a obecnie jest flagowym produktem. Eksportowany do przeszło 190 krajów, największą popularnością cieszy się poza rodzimymi Włochami: w Niemczech, Brazylii i  Francji. W 2020 roku światowa sprzedaż wyniosła 3.1 mln 9-litrowych skrzynek…

CAŁY TEKST PUBLIKUJEMY W
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE czerwiec-lipiec 2021
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 31.08.2021
Aktualizacja: 31.08.2021