Michał Kozak o zarządzaniu i planach

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS] Sytuacja na rynku jest bardzo dynamiczna. Dla mnie – jak dla każdego zarządzającego dużą spółką, ważne jest, aby – w obliczu tak drastycznie zmieniających się warunków biznesowych, jak najlepiej łączyć interesy gości, pracowników, inwestora i partnerów biznesowych – mówi w rozmowie z nami Michał Kozak, prezes zarządu Hotel Arłamów.

Michał Kozak

Jak może Pan podsumować ostatnie miesiące działalności hotelu, czyli jesień 2022 i okres zimowy tego roku? Czy obłożenie i zainteresowanie ze strony klientów korporacyjnych spełniło Pana oczekiwania?

Ostatni czas w Arłamowie możemy zaliczyć do udanych. Średnie obłożenie w 2022 r. wyniosło 82 proc. – co jest bardzo dobrym wynikiem. To efekt wytężonej pracy całego zespołu, szczególnie w zeszłym roku musieliśmy się wykazać nieprawdopodobną elastycznością sprzedażową, marketingową i operacyjną. Sytuacja na rynku zmieniała się diametralnie z dnia na dzień, a my nie chcieliśmy zwalniać tempa, dlatego aktywnie pracowaliśmy nad zmianą i rozwojem naszej oferty. Już poza samą sytuacją geopolityczną, oczekiwania naszych klientów bardzo ewaluują, a my musimy dostarczyć im to, czego potrzebują. Mamy wrażenie, że dobrze ich rozumiemy. Największy nacisk kładziemy na rozwój naszej filozofii #ArłaMOVE, która zawiera w sobie aktywną formę wypoczynku, integracji czy nauki. Infrastruktura Arłamowa, obliguje nas do tego. Dlatego #ArłaMOVE jest widoczna w przekroju całej naszej oferty dla MICE i dla gości indywidualnych. „Żyjemy” z event marketingu, znamy jego siłę w strategiach firm. Naszym sztandarem stała się impreza Arłamów Business Challenge (ABC), w trakcie której promujemy naszą filozofię #ARŁAMOVE. W październiku miała miejsce czwarta edycja, w której brali udział przedstawiciele największych firm i korporacji. ABC na stałe wpisało się w kalendarz najważniejszych imprez przemysłu spotkań w Polsce. Kolejna edycja wydarzenia już w listopadzie.

W jakim kierunku ewaluują oczekiwania gości indywidualnych i korporacyjnych? Jak Arłamów stara się im sprostać? Jakie nowe rozwiązania w obszarze oferty pobytowej i MICE wprowadziliście?

W branży, w której pracujemy infrastruktura jest ważna, ale najważniejszy jest zespół, jestem dumny z #ArłaTEAM. Oczekiwania naszych gości to przede wszystkim zapewnienie kompleksowej oferty, wychodzącej poza zakres usług typowo hotelowych czy stricte konferencyjnych. Nasi goście, oczekują od nas elastyczności i „czegoś więcej”. Arłamów już od wielu lat posiada bogatą ofertę dodatkowych atrakcji, takich jak pole golfowe, stok narciarski, ośrodek jeździecki, trzypoziomowe SPA czy szereg rozwiązań dedykowanych dzieciom. W ostatnim czasie mocno stawiamy na aktywny wypoczynek i integrację. Rozwijamy naszą filozofię #ARŁAMOVE, w ramach którego nasi goście zyskują dostęp do bogatej oferty sportowej. Piłka nożna, tenis, squash, strzelnica, ściana wspinaczkowa, trasy rowerowe czy sportowa Akademia Juniora – to tylko niektóre z możliwości.

Jedną z ostatnich nowości naszego kompleksu jest park linowy „3 doliny”, którego otwarcie miało miejsce w ubiegłym roku. Dla naszych gości organizujemy kolejne wydarzenia i zajęcia, dzięki którym wypoczywają aktywnie. Często goszczą również u nas znani sportowcy, którzy trenują tutaj i prowadzą zajęcia sportowe, stając się inspiracją dla amatorów. W sportowym duchu odbywają się także firmowe integracje, które nie są pozbawione wątków historycznych związanych z miejscem, ale i przygody, której mogą doświadczyć podczas gier scenariuszowych.

Rosnące ceny i reakcje gości

Jakie są reakcje gości na rosnące ceny – noclegu, oferty gastronomicznej itd.? Czy w związku z obecną sytuacją gospodarczą i rosnącą inflacją, obserwuje Pan zmianę zachowań gości, związaną z dokonaniem rezerwacji, zakresem korzystania z usług hotelu itd.? Czy – mówiąc wprost – widać, że goście bardziej oszczędzają?

Inflacja i związany z nią lawinowy wzrost kosztów prowadzenia działalności dotknął niestety nas wszystkich. Zauważalna podwyżka cen w sektorze hotelarskim i gastronomicznym była nieunikniona. Jednak przez to, że jesteśmy marką premium, wśród naszych gości nie obserwujemy jeszcze wyraźnych zachowań świadczących o tym, że poszukują oszczędności.

W jaki zatem sposób radzicie sobie z drastycznymi podwyżkami energii, jakie rozwiązania wprowadzacie i jakie działania podejmujecie, aby ograniczyć zużycie prądu?

Poza standardowymi rozwiązaniami, mającymi na celu ograniczenie zużycia prądu w każdej przestrzeni, w której jest to możliwe, koncentrujemy się na tym, by w 2023 roku uzyskać niezależność energetyczną. W tej chwili dzięki naszej elektrociepłowni z technologią trigeneracji jesteśmy w stanie zabezpieczyć 1/3 prądu potrzebnego w hotelu. Zasilana biomasą elektrociepłownia to jeden z najnowocześniejszych i największych tego typu obiektów w Polsce. Cena biomasy w ostatnich latach uległa potrojeniu. 2/3 prądu wciąż jednak musimy dokupić z sieci. To strategiczne zadanie na 2023 – uzyskanie niezależności energetyczne, bardzo mocno nad tym pracujemy.

Niezależnie skąd jednak pozyskujemy prąd, nasz zaawansowany system sterowania automatyką budynkową BMS pomaga w inteligentny sposób oszczędzać energię i wodę w całym obiekcie.

Arłamów znajduje się w niedalekiej odległości od granicy z Ukrainą. Jak ten czynnik wpływa na poziom zainteresowania Waszą ofertą? Czy odczuwacie skutki tej wojny w kontekście obłożenia?

Wojna w Ukrainie diametralnie zmieniła rzeczywistość, a lokalizacja obiektu sprawiła, że w pierwszych miesiącach odczuliśmy tego natychmiastowe skutki – goście rezygnowali z pobytów i wycofywali rezerwacje. Wymagało to od nas kolosalnej elastyczności, kreatywności i dostosowania oferty obiektu. Na szczęście sytuacja szybko uległa poprawie i na ten moment nie odczuwamy widocznej różnicy w obłożeniu w porównaniu z okresem przed wojną. Można powiedzieć, że teraz Podkarpacie to w tej chwili najbezpieczniejszy region w Europie…Cały wywiad publikujemy w Świat Hoteli marzec-kwiecień 2023. Kliknij, aby zapoznać się z pełną treścią.

Rozmawiała Karolina Stępniak

Świat Hoteli marzec-kwiecień 2023

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 22.05.2023
Aktualizacja: 22.05.2023