[TYLKO U NAS] Tak naprawdę cały hotel jest przestrzenią, którą uwielbiam. Zarówno piwnice, jak i pokoje, korytarze, recepcję. Znam go od podszewki – mówi w ekskluzywnym wywiadzie z naszą redakcją Paweł Owczarek, Concierge Hotelu Bristol, A Luxury Collection Hotel Warsaw.
Którego z gości Pan najbardziej zapamiętał?
Nie był to żaden VIP, osoba z pierwszych stron gazet, tylko kilkunastoletni chłopiec. Przyjechał do Bristolu, bo dużo o nim słyszał. Miałem okazje oprowadzać go po obiekcie. Opowiadałem historię hotelu, trochę rozmawialiśmy. Po jakimś czasie otrzymałem od niego list. Dziękował za to, że poświęciłem mu czas. Na kartce wklejone było nasze zdjęcie (opowiadając o tej sytuacji Pan Paweł pokazuje mi list od chłopca – przyp. red.). To było dla mnie bardzo wzruszające. Tym bardziej, że jak się później dowiedziałem od jego mamy, chłopiec był osobą skrytą i nieśmiałą. Napisanie tego listu wymagało od niego przełamania pewnych barier. Zrobił to podobno pierwszy raz w życiu, co świadczyło, jak istotne było to dla niego.
Dla mnie praca Concierge to proza życia. Jestem po to, aby spełniać życzenia i to robię. Często nie zastanawiam się nad tym, jaka będzie reakcja gościa. Po prostu wykonuję swoje obowiązki. Jeśli później okazuje się, że gość jest zadowolony, że spełniłem jego oczekiwania, jestem zadowolony i dalej robię swoje.
Jaka jest najbardziej fascynująca i tajemnicza historia o hotelu?
Miejsce, w którym jesteśmy, zobowiązuje. 120 lat historii, tajemnic, zabawy, spotkań. Przede wszystkim to budynek, który miał szczęście przetrwać I i II wojnę światową. Sam fakt, że przetrwał, jest powodem do wielkiej dumy.
Przyznam, że najbardziej urzeka mnie postać Paderewskiego. Kiedy zaczynałem przygodę z Bristolem wiedziałem, że wielkim człowiekiem był. Jednak prawie 30 lat pracy tutaj „zmusiło” mnie do odkrywania tej osoby. Dziś jestem jego fanem. To w tym miejscu (Apartamencie Paderewskiego – przyp. red) odbywało się posiedzenie jego gabinetu. To tutaj, gdy został premierem, spotykali się członkowie rządu. Tu jako minister spraw zagranicznych przyjmował polityków ze świata. Wokół niego i jego pobytu w hotelu jest mnóstwo opowieści. Jestem dumy, że tu tworzyła się historia Rzeczpospolitej, kształtowała się niepodległość Polski. Tu oddycha się historią.
Gdzie w hotelu czuje się Pan najlepiej?
Tak naprawdę cały hotel jest przestrzenią, którą uwielbiam. Zarówno piwnice, jak i pokoje, korytarze, recepcję. Znam go od podszewki. Natomiast emocje są w Apartamencie Paderewskiego. Mogę dotknąć sofy na której siedziała Marlene Dietrich i balkonu, z którego śpiewał Jan Kiepura. Mam świadomość powagi tego miejsca. Gdy chodzę po korytarzu na trzecim i czwartym piętrze, myślę o tym, że Wojciech Kossak miał tu swoją pracownię. Nie każdy ma takie szczęście, aby być tak blisko historii tak wielu osób, w miejscu pracy.
Czy kiedykolwiek pomyślał Pan o innym sposobie na życie niż ten zawód?
Oczywiście pojawiały się wątpliwości, jednak ten czas tak szybko leci, a każdy dzień spędzony w hotelu przynosi tyle nowych wyzwań, że nie rozważałem na poważnie zmiany. Idąc w ślad za guru hotelarstwa, który mnie ukształtował, przyjąłem założenie, że muszę zaakceptować taki stan rzeczy i takie życie, albo po prostu zmienić pracę. Zdecydowanie wybrałem to drugie.
Jak wygląda współpraca między Concierge w ramach Stowarzyszenia Les Clefs d’Or?
Początki Concierge to XI wiek. Zachód, francuskie zamki. Wtedy szlachta Europy Zachodniej zaczęła się bogacić, podróżować i myśleć o urozmaiceniu sobie życia. Concierge to inaczej stróż domu. Miał ułatwiać im życie.
Ubolewam na tym, że w dzisiejszych czasach słowo Concierge jest nadużywane. Używane jest przy okazji biur, galerii handlowych, czy zwykłego apartamentowca.
Jestem dumy, że należę do grona 12 Concierge w Polsce, jednak tak naprawdę złote klucze traktuję jako symbol. Obowiązki Concierge są jasno określone. Niezależnie od tego czy posiada się te piny w klapach marynarki, czy nie, należy wykonywać je w stu procentach i z dumą.
Panie Pawle, bardzo dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Karolina Stępniak
WYWIAD POWSTAŁ NA POTRZEBY
ŚWIAT HOTELI – WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.