Oznacza to, że w 2017 r. jego wartość wzrosła ponad 6 proc. rok do roku, w związku z dobrą kondycją polskiej gospodarki oraz wzrostem krajowej konsumpcji, prognozy dla tego rynku są bardzo dobre. Potwierdzeniem są dane zaprezentowane w raporcie PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023”.
Jak wynika z przeprowadzonego w styczniu 2018 r. badania na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie, 58 proc. Polaków w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie, spożywało posiłek w lokalu gastronomicznym. W porównaniu do analogicznego badania w lutym 2017 r. nastąpił wzrost o 7 p.p. Ubiegły rok był bardzo dobrym okresem dla konsumpcji i gastronomii. Na korzyść branży działał także wzrost turystyki, tak zagranicznej jak i wewnątrzkrajowej. Turyści, w opinii badanych firm z segmentu gastronomicznego, stanowią ok. 15 proc. klientów ich lokali. Dodatkowo, badanie koniunktury GUS pokazuje, że spadł odsetek firm zgłaszających niedostateczny popyt na rynku. Jednocześnie wzrosła liczba firm deklarujących, że nie napotykają w bieżącej działalności na bariery. (Warto jednak zwrócić uwagę na rosnące trudności związane z niejasnymi przepisami oraz przede wszystkim na skokowy wzrost bariery związanej z niedoborem wykwalifikowanych pracowników.)
2017 był także kolejnym rokiem, w którym wzrosła mediana miesięcznego obrotu w placówkach gastronomicznych. Największe wartości mediany obrotu reprezentują pizzerie. Z kolei restauracje hotelowe charakteryzują się największymi wartościami wystawianego paragonu (57 zł), choć też wystawiają ich dziennie najmniej.
Polacy chętnie odwiedzają zarówno placówki najbardziej znanych sieci, jak i lokale niezależne: modne food trucki, bary i restauracje slow-food, czy takie o wąskiej specjalizacji jak restauracje wegańskie lub wybrane dania kuchni świata.
W lutym 2018 r. już po raz ósmy PMR przeprowadził badanie opinii publicznej na temat zwyczajów związanych ze spożywaniem posiłków poza domem. W tym roku badanie uległo modyfikacji
Przeprowadzono je na celowej próbie 1 000 dorosłych mieszkańców badanych lokalizacji miejskich, którzy w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie korzystali z oferty lokali gastronomicznych. Lokalizacje uwzględnione w badaniu to: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Trójmiasto, aglomeracja śląska (identyfikowana jako Katowice, Sosnowiec, Gliwice, Zabrze i Bytom), Łódź i Lublin.
Z badania wynika, że w pizzeriach zdarza się jadać niemal wszystkim, a ponad połowa respondentów odwiedza – jeszcze nie tak dawno niszowe – food trucki.
Autorką jest Magdalena Szot
starszy analityk handlu detalicznego PMR