Starbucks: 731-proc. wzrost zysku operacyjnego

Udostępnij artykuł

Zysk operacyjny w II kwartale wyniósł 339,8 mln dol., w porównaniu do 40,9 mln dol. rok wcześniej. Zysk operacyjny na jedną akcję wyniósł 0,29 dol., w porównaniu do 0,16 dol. w II kwartale rozliczeniowym 2009 roku, a zysk netto na akcje – 0,28 dol., w porównaniu do 0,03 dol.

Po dwóch kwartałach zakończonych 28 marca 2010 roku, Starbucks miał 5,26 mld dol. przychodów, co oznacza 6,2-proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (4,95 mld dol.), a zysk operacyjny wyniósł 692,4 mln dol. w porównaniu do 158,6 mln dol. (wzrost o 336,6 proc.)

Jak podaje raport Starbucksa, poprawa ta była spowodowana przede wszystkim niższymi kosztami sprzedaży, w tym kosztami najmu lokali i żywności. Ponadto nie bez znaczenia była restrukturyzacji, która miała miejsce w latach 2008 i 2009. W tym czasie zamknięto około 800 kawiarni w Stanach Zjednoczonych, 60 w Australii i 40 w innych regionach (głównie w Wielkiej Brytanii).

Starbucks znajduje się na 261 pozycji rankingu największych firm świata magazynu Fortune. Firma zarządza około 8,7 tys. kawiarniami na świecie, z czego około 7 tys. w Stanach Zjednoczonych. W Polsce, Czechach i na Węgrzech Starbucks zawiązał joint venture z AmRestem – spółkę AmRest Coffee, która w tej chwili operuje dziewięcioma lokalami w Pradze, dwoma w Warszawie oraz jednym we Wrocławiu. W planach jest także otwarcie kolejnych kawiarni, m.in. w Poznaniu i kolejnych w Warszawie. Sieć prowadzona jest wyłącznie przez spółkę, która nie udziela licencji franczyzowych, choć – jak podaje – otrzymuje sporo zapytań od osób zainteresowanych otwarciem lokali.

 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 23.04.2010
Aktualizacja: 23.04.2010