Starbucks: na razie bez kawiarni w Chorwacji

Udostępnij artykuł

Sieć miała otworzyć pierwszą kawiarnię w Zagrzebiu w październiku br. Firma podjęła decyzję o przełożeniu tych planów po dokładnym monitoringu rynku. Według serwisu croatiantimes.com, jednym z jej powodów może być kultura picia kawy w tym kraju – Chorwaci wolą ją spożywać na siedząco, a nie „w biegu” w papierowych kubkach.

W III kwartale 2010 roku przychody Starbucksa wzrosły o 8,7 proc. (do 2,61 mld dol.). Zysk netto wzrósł o 37,2 proc. – do 207,7 mln dol., czyli 27 centów na akcję (w analogicznym okresie ub.r. było to 151,5 mln dol., czyli 20 centów na akcję).

Starbucks znajduje się na 261. pozycji rankingu największych firm świata magazynu Fortune. Firma zarządza około 8,7 tys. kawiarniami na świecie, z czego około 7 tys. w Stanach Zjednoczonych. Spółka oczekuje, że w roku rozliczeniowym 2010 otworzy w sumie 250 nowych kawiarni (wcześniejsze zapowiedzi mówiły o 300 lokalach). W 2011 roku ma ruszyć 500 kolejnych placówek sieci na całym świecie.

W Polsce, Czechach i na Węgrzech Starbucks zawiązał joint venture z AmRestem – spółkę AmRest Coffee – która w tej chwili operuje dziewięcioma lokalami w Pradze, trzema w Warszawie oraz po jednym we Wrocławiu i Poznaniu. W planach jest także otwarcie kolejnych kawiarni, m.in. w Krakowie, Warszawie oraz Trójmieście. Sieć prowadzona jest wyłącznie przez spółkę, która nie udziela licencji franczyzowych, choć – jak podano – otrzymuje sporo zapytań od osób zainteresowanych otwarciem lokali.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 23.08.2010
Aktualizacja: 23.08.2010