Bezpiecznie i czysto przy obiekcie

Udostępnij artykuł

– Skoro zatrudniona w hotelu osoba może wykonać taką pracę w ramach godzin pracy, to po co najmować firmę zewnętrzną i dodatkowo wypłacać wynagrodzenie – mówi Agnieszka Myszkowska, kierownik hotelu Jan w Sępólnie Krajeńskim.
Outsourcing opłacalny?
Branżowi eksperci nie zgadzają się z tymi opiniami i przekonują, że dla hotelarzy wygodniejsze jest wynajęcie firmy zewnętrznej. Zwłaszcza, że odśnieżanie i utrzymanie terenu w czystości zimą jest z reguły elementem usługi porządkowo-czystościowej i wchodzi w jej zakres. – Konieczność utrzymania w gotowości dodatkowego personelu na czas zimy wiąże się zazwyczaj z dodatkowymi, wysokimi kosztami stałymi. Uelastycznienie tego kosztu i zamiana go na koszt zmienny będzie z pewnością korzystna dla kierownictwa hotelu. Rozliczanie się za wykonaną pracę, nie samo pozostawanie w gotowości do jej wykonania, pozwala nie tylko na optymalizację kosztów, ale i optymalizację organizacyjną. Warunkiem koniecznym dla powodzenia takiej polityki jest jednak posiadanie wcześniej wynegocjowanych i podpisanych umów ramowych z dostawcą zewnętrznym na świadczenie tego typu usług, po z góry ustalonych stawkach. Brak takich rozwiązań z pewnością zwiększa ryzyko zamawiającego na poniesienie niepotrzebnych kosztów – mówi Piotr Regulski, wiceprezes ds. handlowych Impel Cleaning.
Niezbędny sprzęt
Jak przekonuje nasz rozmówca, outsourcing wiąże się także z tym, że hotelarz nie musi inwestować w odpowiedni sprzęt. – Na terenie małych obiektów hotelowych odśnieżanie wykonywane jest ręcznie lub z użyciem urządzenia spalinowego z pługiem lemieszowym, prowadzonego przez operatora. Na większych obiektach są to mikrociągniki z wyposażeniem zimowym, pług lemieszowy i urządzenie do rozsypywania mieszanki piaskowo-solnej, na terenie największych obiektów odśnieżanie realizujemy z użyciem ciągników z wyposażeniem zimowym. Podczas odgarniania śniegu stosujemy środki zabezpieczające powierzchnie przed poślizgiem. Są to wszelkie dostępne na rynku środki, od najtańszych, czyli soli drogowej z piaskiem, po droższy, chlorek wapnia, gdy klientowi zależy na ochronie roślinności wokół obiektu. W zakres świadczonych przez nas usług wchodzi również odśnieżanie dachów, zarówno ręczne jak i mechaniczne. W placówkach hotelowych rzadko jednak pojawia się potrzeba odśnieżania dachu, częściej bywa, że otrzymujemy zlecenie usuwania sopli lodowych – tłumaczy Ewa Elsner, główny technolog w Impel Cleaning.
Odśnieżanie we własnym zakresie może być jednak opłacalne dla niektórych obiektów, szczególnie tych tzw. resortowych, które posiadają w swojej ofercie quady. Do niektórych urządzeń tego typu można dokupić i zamontować pług (lemiesz śnieżny). Cena takiego pługa to około 2 tys. zł.
Przygotowania do zimy
Dbanie o teren hotelu zimą to nie tylko odśnieżanie. Aby przygotować się na biel za oknem, trzeba najpierw uporządkować teren po jesieni (w szczególności jeśli chodzi o posprzątanie liści). Większość hoteli używa zamiatarek ze specjalnymi szczotkami, które nie tylko zbierają mokre liście i śmieci, ale wykorzystywane są także w holach wejściowych zbierając piach oraz drobne zanieczyszczenia z mat wejściowych. Zima to dobry okres na zakup zamiatarki, gdyż przed świętami wiele firm proponuje promocje i obniżki. I tak firma Wetrok przygotowała specjalną promocję dla czytelników Świata Hoteli, proponując im trzy nowe modele zamiatarek w niższych, nawet o 2,9 tys., cenach. I tak model przeznaczony dla terenów do 200 mkw. kosztuje w promocji 750 zł, do obszarów powyżej 200 mkw. – 1595 zł, a zamiatarka z napędem bateryjnym dla terenów powyżej 500 mkw. – 5995 zł.

 

Opublikowano: 21.04.2010
Aktualizacja: 21.04.2010