Bon Turystyczny: Polacy wykorzystali 15 proc. środków. Trzy miliardy nadal do wzięcia

Udostępnij artykuł
Polacy wydali do tej pory 519 mln zł w formie bonu turystycznego. To zaledwie 15 proc. z przysługujących im, zadeklarowanych przez rząd ok. 3,5 mld zł. Minęła już ponad połowa okresu, w którym można skorzystać z bonu – będzie to możliwe do 31 marca 2022 roku. W dostępnej puli środków pozostaje jeszcze blisko 3 mld zł.
Jak było do tej pory?

Bon Turystyczny został oficjalnie uruchomiony w sierpniu 2020 roku. Jego podstawowym celem było wsparcie finansowe polskich rodzin oraz podniesienie krajowej branży turystycznej z kryzysu wywołanego pandemią. W założeniu bon to rozwiązanie długofalowe. Korzystanie z niego jest możliwe na przestrzeni aż 19 miesięcy. Zaś jego termin “ważności” wyznaczono dopiero na 31 marca 2022 roku.

Eksperci portalu Travelist postanowili przyjrzeć się bliżej sytuacji. Jak wynika z danych ZUS, do 18 czerwca 2021 roku Polacy zrealizowali 795 tys. płatności bonami na łączną kwotę 519 mln zł. Choć sama kwota może wydawać się duża, stanowi zaledwie 32 proc. z całej puli aktywowanych do tej pory bonów (1,6 mld zł).

Wpływ na taki wynik miały przede wszystkim przedłużające się restrykcje. Otwarcie hoteli i obiektów noclegowych było bowiem kilkakrotnie opóźniane. Ostatecznie nastąpiło dopiero 8 maja tego roku. Wpływ na decyzje zakupowe miała też pogoda. Deszczowa i pochmurna wiosna nie sprzyjała wakacyjnym planom. Pierwsze naprawdę słoneczne dni nadeszły dopiero niedawno, na przełomie maja i czerwca – zauważają specjaliści z Travelist.

Z ich analizy wynika, że szczyt zainteresowania bonem turystycznym nastąpił zaraz po wprowadzeniu tego rozwiązania w sierpniu 2020 roku. W tamtym czasie aż 37 proc. transakcji w systemie rezerwacyjnym było w całości lub częściowo opłacane z wykorzystaniem bonu. Po wakacjach zainteresowanie stopniowo spadało aż do poziomu ok. 10 proc. w listopadzie i grudniu. Właściciele hoteli spodziewają się jednak szybkiego wzrostu liczby płatności bonem w najbliższych miesiącach. Przed nami przecież sezon wakacyjny, najgorętszy zarówno pod względem temperatury, jak i ruchu turystycznego.

ŚWIAT HOTELI – KWIECIEŃ 2020
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Bon Turystyczny – wciąż sporo do wzięcia

Z tymi przewidywaniami wiążą się też ogromne nadzieje branży, która do tej pory odczuła jedynie znikomy efekt państwowego wsparcia. Różnica między liczbą dostępnych, aktywowanych i zrealizowanych bonów jest bowiem kolosalna. Ogłaszając założenia bonu turystycznego rząd deklarował, że przeznacza na wsparcie branży ok. 3,5 mld złotych – to kwota dostępnych bonów, która jest w puli do końca marca 2022 r.

Jednak jak wynika z raportów ZUS, Polacy nie pobrali nawet połowy z nich. Wartość aktywowanych do tej pory bonów – czyli takich, po które faktycznie zgłosiły się uprawnione osoby – to 1,6 mln zł, czyli zaledwie 45 proc. całej puli. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, kiedy spojrzymy ile bonów zostało faktycznie wykorzystanych – to niespełna 15 proc. całej puli. Czasu na skorzystanie ze wsparcia też jest coraz mniej – minęło już 11 z wspomnianych wcześniej 19 miesięcy.

Hotelarze wiązali duże nadzieje z bonem turystycznym. Wystarczy spojrzeć na liczby. W ofercie Travelist jest kilkaset hoteli z całej Polski. Zdecydowana większość z nich przystąpiła do tego programu, udostępniając gościom taki sposób płatności. Po rozmowach z właścicielami i menedżerami tych obiektów widzimy, że oczekiwania względem bonów są naprawdę duże. Każdy chce choć trochę podreperować budżet. Do wykorzystania pozostaje blisko 3 mld złotych, a bon nie jest przecież bezterminowy. Jeśli zainteresowanie utrzyma się na niskim poziomie, to istnieje ryzyko, że część z tych środków po prostu przepadnie – mówi Wioletta Kleczka, Commercial Director w Travelist.

Bon Turystyczny – rzeczywiste wsparcie

Przedstawiciele branży podkreślają, że podróżni, którzy mieli już okazję skorzystać z bonu turystycznego, pozytywnie wypowiadają się na jego temat. Najpopularniejsze i najczęściej wybierane rozwiązania, na które decydują się Polacy, to m.in. rezerwacja bardziej komfortowych pokoi. Także zakup urozmaiconych pakietów usług hotelarskich, a przede wszystkim przedłużenie urlopu o dodatkowe dni.

Ze statystyk udostępnionych przez Travelist wynika, że klienci korzystający z bonu rezerwują średnio o 10 proc. dłuższe wyjazdy od tych, którzy podróżują bez niego. Dużą różnicę widać też w wartościach transakcji – klienci korzystający z bonu przeznaczają na wypoczynek średnio 27 proc. więcej, niż pozostali.

Więcej informacji o Polskim Bonie Turystycznym można znaleźć na stronie www.bonturystyczny.polska.travel.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 25.06.2021
Aktualizacja: 27.06.2021