Coraz więcej ogłoszeń z ofertą pracy w gastronomii

Udostępnij artykuł

Gdy w marcu 2020 r. w Polsce pojawiła się pandemia, zaledwie kilka tygodni później rynek pracy wyglądał już inaczej. W wielu branżach pojawiało się coraz mniej ofert pracy, część pracodawców decydowała się na bolesne, masowe zwolnienia swoich pracowników. Cały 2021 r. również kręcił się wokół pandemii, ale tąpnięcie na rynku pracy nie było już tak wielkie jak w roku poprzednim.

Jak pokazuje opracowanie „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań”, w listopadzie 2021 r. w urzędach pracy było zarejestrowanych 900,1 tys. bezrobotnych, czyli o 125,6 tys. (12,2 proc.) mniej niż w listopadzie 2020 r. W tym samym miesiącu do urzędów pracy zgłoszono 112,1 tys. wolnych miejsc pracy i aktywizacji zawodowej – to o ponad 30 tys. (37,2 proc.) więcej niż w roku ubiegłym.

Z kolei w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzonym przez Sedlak & Sedlak w 2021 r., prawie 40 proc. respondentów przyznało, że ich zarobki nie zmieniły się w odniesieniu do poprzedniego roku. Jedynie 7 proc. pracowników oceniło je jako niższe. Mediana miesięcznych wynagrodzeń całkowitych osób zatrudnionych w Polsce w 2021 r. wyniosła 5700 zł brutto i była wyższa o 600 zł niż rok wcześniej.

Oferty pracy w gastronomii w TOP 3

Mimo trwającej pandemii na rynku pracy było zdecydowanie więcej ogłoszeń. Pokazują to dane zebrane przez OLX – liczba aktywnych ogłoszeń w serwisie w kategorii Praca w ujęciu rocznym w 2021 r. wzrosła o ponad 28 proc., porównując wyniki z rokiem poprzednim. Największy wzrost odnotowała branża HR (o 108 proc.), która zajmuje się szeroko pojętymi zasobami ludzkimi, gdzie jest coraz szerszy zakres obowiązków oraz jednocześnie większe perspektywy dla szukających pracy. Drugą lokatę zajęły obszary związane z call center, pracą jako konsultant telefoniczny oraz sprzedażą i obsługą klienta (54 proc.).

Trzeci wynik z największym wzrostem w liczbie ogłoszeń przypadł branży gastronomicznej (52 proc.), która mimo trudnego początku roku (lokale gastronomiczne były nadal zamknięte), w następnych miesiącach radziła sobie już coraz lepiej. W gastronomii 2021 r. był więc zdecydowanie lepszy od poprzedniego. Jak informowała Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej, w 2020 r. branża ze względu na zamknięcie rynku straciła ok. 30 mld zł.

Analizując dane w podziale na województwa, to małopolskie odnotowało największy procentowy wzrost liczby ogłoszeń w całej kategorii Praca.

Top 10 kategorii z największym wzrostem w liczbie ofert rok do roku (2020/2021):

  • HR (wzrost o 108 proc.),
  • Call center, konsultant telefoniczny, sprzedaż i obsługa klienta (54 proc.),
  • Gastronomia (52 proc.),
  • Hostessa (45 proc.),
  • Transport, spedycja (41 proc.),
  • Hotelarstwo (37 proc.),
  • Marketing / PR / media (37 proc.),
  • Edukacja (32 proc.),
  • Finanse / księgowość (30 proc.),
  • Kasjer, pracownik sklepu (30 proc.).

Pierwsze dwie branże znajdują się również na czele listy kategorii, w których w 2021 r. na OLX odnotowano większą liczbę odpowiedzi kandydatów na ogłoszenia w ujęciu rocznym niż w roku poprzednim. W kategorii HR, która przoduje w tym zestawieniu, odnotowano wzrost liczby aplikacji o 38 proc.

W kategorii Praca na OLX co roku w styczniu obserwujemy wzmożoną aktywność osób poszukujących pracy. Widzimy również w tych pierwszych tygodniach stycznia, że w najintensywniejszym momencie liczba odpowiedzi kandydatów jest wyższa o ok. 25 proc. w porównaniu ze szczytowym momentem w grudniu ubiegłego roku. Dla pracodawców to sygnał, że warto w tym okresie szukać nowych pracownikówwyjaśnia Paweł Świderski, dyrektor kategorii Praca w OLX.

Reskilling na topie

Jak pokazuje opracowanie „Nowe spojrzenie na rynek pracy – OLX Praca. Know How 2021”, zachodzące zmiany na rynku pracy prowadzą kandydatów do otwartości na reskilling. Aż 3 na 4 pracowników jest gotowych przekwalifikować się lub przebranżowić, aby otrzymać pracę. Pokazują to również międzynarodowe badania. W jednym z nich, autorstwa firmy Oracle oraz Workplace Intelligence, aż 83 proc. pracowników stwierdziło, że chcą rozwinąć swoją karierę lub dokonać zmian w karierze w ciągu najbliższego roku. Z kolei 73 proc. badanych chce zacząć zmianę zawodową właśnie teraz.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 26.01.2022
Aktualizacja: 26.01.2022