Czarna kawa w towarzystwie

Udostępnij artykuł

Nasz kraj powoli opanowuje moda na wyjścia kawiarni. Zeszłoroczne badania SMG/KRC pokazują, że już ponad 21 proc. Polaków chodzi do kawiarni sieciowych i lokalnych, co oznacza wzrost o około 1,5 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Rośnie też liczba rynkowych graczy. Według analizy portalu Horecanet.pl., na polskim rynku działa blisko 15 sieci kawiarnianych, których liczba lokali przekracza 10. Największą jest Grycan Cafe (ponad 70), Coffeeheaven (ponad 60) oraz Empik Cafe (60). Wśród debiutujących są takie podmioty jak Coffee House czy Cafe&Bar, która rozwijana jest przez Dallmayr, niemieckiego producenta kawy i operatora vendingowego. Także znana marka herbaciarni Czas na Herbatę wprowadziła do swojego menu trzy rodzaje smakowych (o smaku adwokata, irish cream i koniaku, które mogą być podawane z mlekiem lub bitą śmietaną).
Espresso czy latte?
Polski konsument z roku na rok jest większym znawcą i smakoszem kawy. – Coraz rzadziej wśród osób zamawiających kawę słychać "ekspreso", a coraz częściej prawidłowo wypowiedziane "espresso". Espresso to esencja kawy, a nie opis kawy przygotowanej w ekspresie. Z naszych obserwacji wynika, że w kawowych menu kawiarni najczęściej znajdują się trzy najważniejsze rodzaje tego napoju: espresso, cafe latte, cappuccino – mówi Joanna Szpak, specjalista ds. marketingu w Segafredo Zanetti Poland Sp. z o.o. Jak dodaje Kacper Kossowski z firmy szkoleniowej Coffee Zone (główny ośrodek szkoleniowo-konsultingowy sieci Coffeeheaven), jeżeli jako kryterium popularności obierzemy ilość sprzedaży poszczególnych kategorii asortymentowych zauważymy, że 80-90 proc. stanowią właśnie kawy mleczne. Polacy jednak doceniają klasykę i często sięgają po mocną "małą czarną". – Bardzo popularne w Polsce i Stanach Zjednoczonych jest espresso z dodatkiem gorącej wody, czyli "americano", które u nas nazywane jest po prostu "kawą z ekspresu". Niekiedy spotyka się też określenie "espresso przedłużone wodą", które wyjątkowo dobrze charakteryzuje ten napój. W dobrej kawiarni można również zamówić espresso doppio – podwójne espresso, serwowane w filiżance typowej dla cappuccino albo popularne ostatnio ristretto, które jest zdecydowanie mocniejsze od espresso – komentuje Izabela Mularczyk, dyrektor marketingu w Strauss Cafe Poland Sp. z o.o.
Urozmaicić smak
Kawowi smakosze często oczekują od baristów nie tylko dobrze zaparzonej kawy, ale także nadania jej określonego smaku, czemu służą różnego rodzaju dodatki. Największą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju posypki, sosy czy syropy. – Kawę można podawać z różnymi dodatkami, w zależności od preferencji, np. z bitą śmietaną, czego przykładem jest espresso con panna albo z czekoladą – tzw. mokaccino, czyli mieszanka espresso i gorącej czekolady, udekorowana bitą śmietaną. Napojów na bazie espresso można by wymieniać jeszcze dużo i wciąż tworzone są nowe, bo do kawy można dodawać różne smakołyki: przyprawy (np. cynamon, kakao, kardamon, anyż), alkohole (brandy, calvados, rum, likiery), sosy (waniliowy, czekoladowy, biała czekolada itd.) i specjalnie do tego celu produkowane syropy smakowe, które wciąż nie tracą na popularności. Każdy klient ma często swój ulubiony przepis na wyśmienitą kawę – mówi Izabela Mularczyk. I tak np. goście lokali Starbucks najchętniej życzą sobie syrop waniliowy do Caffe Latte – w ten sposób powstaje tzw. vanilla latte. – W kwestii wyboru syropu nasi klienci mają pełną dowolność, a bariści spełnią ich każde życzenie. Absolutnym hitem jest Caramel Macchiato sporządzane z gęstego, spienionego mleka z syropem waniliowym, zwieńczone shotem espresso i gęstym syropem karmelowym. Oprócz syropu barisci zachęcają gości do urozmaicania swoich kaw także na inne sposoby, np. za pomocą dobrania swojego ulubionego rodzaju mleka, gdyż w ofercie Starbucks jest mleko odtłuszczone, pełnotłuste oraz sojowe. Każdy napój można także zamówić z dodatkową porcją bitej śmietany. Do dyspozycji naszych gości są także posypki: cynamonowa, czekoladowa oraz waniliowa – mówi Agnieszka Kozłowska, brand menedżer Starbucks na Europę Środkowo-Wschodnią. Oprócz dodatków liczy si także wygląd napoju. Kacper Kossowski poleca technikę efektownego zdobienia nazywaną "latte art", która polega na tworzeniu na powierzchni kawy różnorodnych wzorów takich jak rosetta, serce, czy tulipan.
Sezon letni tuż tuż…
Kawiarnie oferują swoim klientom różnorodne promocje w zależności od pory roku. Zimowa oferta obejmowała najczęściej specjalne napoje kawowe, np. latte z dodatkiem orzechów czy syropu piernikowego. Jeśli chodzi o sezon wiosenno-letni, to najpopularniejszą propozycją są kawy mrożone. – W miesiącach letnich klienci znajdą w Starbucks ochłodę w postaci kaw i napojów mrożonych, takich jak frappuccino. Mogę zdradzić, że w maju na klientów Starbucks będzie czekała niespodzianka w postaci nowego smaku tego rodzaju kawy – mówi Agnieszka Kozłowska. Sieć Starbucks nie zapomniała jednak o wielbicielach klasyki i umożliwia zamawianie tzw. kawy specjalnej, która parzona najczęściej w ekspresie przelewowym. – Kawa specjalna zmienia się co jakiś czas, zgodnie z sezonowymi promocjami. W marcu i kwietniu w kawiarniach dostępna jest mieszanka Bella Vista F.W. Tres Rios Costa Rica z Ameryki Południowej, która cechuje się orzeźwiającym, kwaskowym smakiem – w sam raz na wiosenne ożywienie – dodaje nasza rozmówczyni.
Lekkie koktajle na na bazie mrożonej, prawdziwej belgijskiej czekolady i kawy, jogurtów lub świeżego soku z pomarańczy wprowadza sieć pijalni kawy i czekolady Mount Blanc. – Latem dużą popularnością cieszą się także czekolady na zimno, które są naszą specjalnością, z dodatkiem np. lodów lub marcepana. Klienci wciąż poszukują nowych, ciekawych smaków i chętnie kupują takie sezonowe produkty – mówi Monika Witt, specjalistka ds. rozwoju i promocji sieci. Rynkowi specjaliści uważają, że promocje i sezonowe "odświeżanie" menu budują lojalność, gdyż przekonują wymagających klientów do innowacyjności sieci kawiarni i sprawiają, że zadowoleni z oferty odwiedzają lokal ponownie.
Coś na ząb
Klienci kawiarni oczekują nie tylko dobrze przyrządzonej kawy o oryginalnym smaku i wyglądzie, ale także menu przekąskowego oraz deserów. Jak podaje Monika Witt, gości najczęściej zamawiają do kawy pralinki lub ciasta (np. sernik, murzynek, dakłas) oraz pucharek Mała Pokusa (mini pucharek lodowy – lody, bita śmietana, prawdziwy sos czekoladowy, ciasteczko cynamonowe).
Menu Starbucksa obejmuje gotowe dania do podania na zimno lub na ciepło. – Goście znajdą w naszych kawiarniach różnorodne wypieki, miedzy innymi ciasta (w tym np. tort czekoladowy, sernik z malinami, ciasto śliwkowe czy szarlotka) oraz muffiny (m.in. muffin jagodowy, czekoladowy oraz brzoskwiniowo-malinowy). Oprócz słodyczy, mamy do zaoferowania słynne bajgle Starbucks (dostępne są bajgle z szynką i mozzarellą oraz z kurczakiem i serem blue), kanapki i wrapy, a także sałatki (m.in. cesar oraz owocowa). Oferta Starbucks jest stale poszerzana, a w okresach promocji pojawiają się nowe, wyjątkowe pozycje w menu – mówi Agnieszka Kozłowska. Kanapki i słone przekąski coraz częściej towarzyszą kubkowi kawy, co potwierdza choćby wiosnenne menu Coffeeheaven promowane hasłem "Closer to nature", w którym można znaleźć różnego rodzaju bajgle (np. z łososiem i szparagami), kanapki (z serem greckim i granatem, serkiem i rzodkiewką), sałatki oraz wrapy (azjatyckie, włoskie, turecki i z warzywami). Potrawy te są dostępne w cenie 10-15 zł.

 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 20.04.2010
Aktualizacja: 20.04.2010