Czas świąt – czas inwestycji

Udostępnij artykuł

Polacy, choć podchodzą do świąt bardzo rodzinnie, polubili spędzanie tego okresu w hotelach. Szczególnie tyczy się to obiektów rekreacyjnych, położonych w górach lub w innych urokliwych zakątkach naszego kraju. Liczną grupą odwiedzającą polskie hotele w tym okresie są także obcokrajowcy. Hotelarze coraz częściej – oprócz przygotowania specjalnego pakietu świątecznego, który obejmuje głównie standardowe atrakcje hotelu – przywiązują dużą wagę do wyglądu obiektu i atmosfery w nim panującej.
Porazić światłem
Pierwszym etapem przygotowania obiektu do świąt jest odpowiednie oświetlenie budynku i nadanie mu wesołego, bożonarodzeniowego klimatu. W czterogwiazdkowym hotelu Andersia w Poznaniu wejście do obiektu udekorowane będzie żywymi choinkami, ozdobionymi lampkami świątecznymi. Gdzieniegdzie zawieszone zostaną lampki w kształcie sopli.
– Pomysły dotyczące świątecznego wystroju hotelu pochodzą od wszystkich pracowników, natomiast techniczną stroną zajmuje się współpracująca z hotelem firma dekoracyjna – mówi Marta Skrobańska, specjalistka ds. marketingu w Hotelu IBB Andersia.
Firmy zajmujące się profesjonalnymi dekoracjami świetlnymi od kilku już lat obsługują galerie handlowe oraz miasta. W ostatnim czasie nowym rynkiem dla nich stały się także hotele. – Świadomość potrzeby podkreślenia takich obiektów, jak hotele i „wyjęcia” ich z otoczenia wzrasta wraz z coraz silniejszą konkurencją w tej branży – mówi Marek Rzempiel, dyrektor ds. handlu w firmie CR-Gama. Jak dodaje, sytuacja ta powoduje, że hitem w hotelarstwie staje się już sama decyzja o zainwestowaniu w dekoracje świetlne. Ponieważ niewiele obiektów wyróżnia się w tym okresie taką dekoracją, już samo jej zamontowanie wzbudzi zainteresowanie otoczenia. Przed wyborem firmy dekoratorskiej trzeba ustalić, jaka forma iluminacji jest najbardziej odpowiednia dla hotelu. – Tegorocznym hitem są spadające światła pod nazwą „Snowfall”, a także dekoracje wykonane ze sznurów świetlnych poprzeplatanych fleszującymi diodami LED. Za ich pomocą można stworzyć niepowtarzalną, magiczną atmosferę. Czasem, gdy otoczenie pozwala, doskonałym rozwiązaniem są wolno stojące rzeźby świetlne. Motywy aniołów, fontann czy drzew świetlnych pozwalają uzyskać zjawiskowe efekty – tłumaczy Lech Sikora z firmy AMR Campania. Dla hoteli, które chcą zadziwiać gości dekoracjami nie tylko podczas sezonu zimowego, polecane są całoroczne iluminacje LED sterowane komputerowo. – Poprzez zmianę programu sterującego zmienia się charakter iluminacji – z codziennej na świąteczną. Możliwości takich zmian są praktycznie nieograniczone, szczególnie dla iluminacji zmiennokolorowych. Proszę sobie wyobrazić np. proste linie na krawędzi dachu lub na elewacji, które przez cały rok podkreślają kontury. W święta ukazują migające białe punkty na tle niebieskich linii i płynące komety, a np. w Walentynki mienią się różowością i czerwienią. Są to instalacje o trwałości ponad 10-letniej – mówi Adam Szpinak, właściciel firmy Neo.
Kryzys a dekoracje
– Na przestrzeni ostatnich lat przygotowaliśmy kilka projektów dla obiektów hotelowych. Zrealizowaliśmy część. Należy przypuszczać, że skala inwestycji (od kilku do kilkunastu tysięcy złotych) powstrzymuje zarządców obiektów od podjęcia ostatecznej decyzji. Szczególnie w ostatnim okresie, zwanym „kryzysem”. – mówi Marek Rzempiel. Jak przyznaje, trzeba jednak pamiętać o kosztach eksploatacji dekoracji. Powszechnie stosowane produkty wyposażone w mikrożarówki są tańsze w zakupie, ale zdecydowanie droższe w eksploatacji. – Biorąc pod uwagę unijne wytyczne dotyczące energooszczędności, trwałości, jakości światła i niskiego zużycia energii dla tego typu obiektów, jedynym rozsądnym rozwiązaniem są produkty oparte o technologię diod LED. Większy koszt zakupu rekompensowany jest niemal sześciokrotnie niższymi kosztami eksploatacji – dodaje nasz rozmówca.
Aby zaoszczędzić na dekoracji można złożyć zamówienie wcześniej (wiosna/lato), wtedy firmy mają większe upusty, a spłatę można rozłożyć na raty. Takie działanie pozwoli też uniknąć stresu i pośpiechu montujących. – Idealnym podejściem byłoby rozpoczęcie planowania dekoracji z rocznym wyprzedzeniem. Na zachód od Odry dekoratorzy przyjmują zamówienia już wczesną wiosną. Wyprodukowane dekoracje latem czekają na zamontowanie. W naszym kraju jest inaczej. Klienci czekają do ostatniej chwili. Gdy tam dekoracje montowane są na obiektach, u nas zaczynają się rozmowy o projektach. Dekoratorzy mają trudność w zaplanowaniu i zgromadzeniu odpowiedniego potencjału, by w ciągu jednego miesiąca obsłużyć wszystkich zainteresowanych – mówi Lech Sikora z firmy AMR Campania. Dodaje, że dekoracje świetlne wskazane jest zamontować najpóźniej w drugiej połowie listopada. Jak tłumaczą specjaliści, najlepszym momentem na włączenie i premierę świątecznej dekoracji jest początek grudnia – okolice dnia Świętego Mikołaja. Może ona zdobić obiekt nawet do lutego. Marek Rzempiel tłumaczy, że przy dekoracjach eventowych (nie całorocznych, opisanych wyżej), dobrym rozwiązaniem jest unikanie typowo świątecznych motywów na rzecz akcentów zimowych, np. śnieżynek świetlnych zamiast gwiazdy betlejemskiej czy napisu „Wesołych Świąt”.
Choinki, stroiki, kolędy…
O ile dekoracje zewnętrzne coraz częściej przygotowywane są przez profesjonalne firmy, o tyle w pomieszczeniach hotelarze sami ustawiają i przygotowują świąteczne stroiki. W Hotelu IBB Andersia w różnych obszarach hotelu stać będą świeże choinki, oświetlone lampkami świątecznymi i oprószone sztucznym śniegiem. – Świąteczne ozdoby w postaci różnej wielkości tub z bombkami będą dopełnieniem nowoczesnego wnętrza hotelu. Delikatnym akcentem świątecznym dla gości będą różnego rodzaju stroiki w pokojach hotelowych – mówi Marta Skrobańska.
Jak przyznaje Aleksandra Włastow z działu marketingu trzygwiazdkowego hotelu New Skanpol w Kołobrzegu, wstawianie choinek do pokoi hotelowych nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie wszyscy obchodzą święta. – W całej dolnej części hotelu, czyli w restauracji, kawiarni, holu recepcyjnym rozbrzmiewają przez całe święta kolędy i tradycyjne bożonarodzeniowe piosenki. W Wigilię organizujemy koncert kolęd na żywo – dodaje. Oba te hotele przygotowują dla gości specjalne firmowe upominki.
Innym pomysłem jest niekomercjalizowanie świąt poprzez serwowanie gościom kolorowych dekoracji. Takie rozwiązanie wybrał trzygwiazdkowy hotel Dwie Doliny Muszyna – Wierchomla. – Chcąc zachować charakter hotelu, jego architekturę oraz klimat Wierchomli, rokrocznie przyozdabiamy hotel darami natury, w które obfitują okoliczne lasy. Nie korzystamy z firm zewnętrznych ani plastikowych ozdób. Stawiamy na naturalność i tradycję. Do przystrojenia hotelu używamy szyszek, gałązek świerkowych, suszonych owoców itp., które komponujemy w ciekawe aranżacje. Dzięki temu w hotelu panuje magiczna atmosfera tradycyjnych i spokojnych świąt, tak dalekich od komercyjnych działań, które możemy obserwować w miastach – mówi Katarzyna Szewczyk, PR menedżer hotelu.
Kolorowy stół
Ozdoby i dekoracje to także strefa gastronomiczna hotelu. Oprócz ustawienia w restauracji choinek i stroików liczy się również wygląd stołów. Polskie święta mają mocne konotacje rodzinne, dlatego należy pamiętać choćby o takich szczegółach, jak siano pod obrusem i stroiki ze świeżego świerku na stołach. Warto też pomyśleć o świecznikach. – W tym roku promujemy klosze na świece, podobne do tych, jakimi osłania się płomień lamp naftowych. Koszt takiego klosza to 50 do 60 złotych brutto, zależnie od wielkości. Do środka wstawiamy grube świece pieńkowe – radzi Adam Fecenec z firmy Dajar. Jak przyznaje, świąteczno-noworoczny stół to okazja do wprowadzenia koloru do przeważnie monochromatycznych aranżacji stołu.
– Zachęcamy naszych klientów do sięgnięcia po szkło barwione i kolorowe podtalerze. Propozycje kolorystyczne to klasyczne dla tego okresu zieleń i czerwień oraz biel czy tzw. „szronienie”. O ile biel jest typowa dla porcelany, o tyle już szklanki barwione na nieprzezroczysty biały nie są tak powszechne – dodaje Adam Fecenec.
Magda Deberny z działu importu firmy T.I.E. Art Glas Plus poleca także dodatki w kolorach: złotym, srebrnym i purpurze. – W ofercie każdego producenta znajdują się produkty okazjonalne, m.in. na Boże Narodzenie: specjalne patery, salaterki, świeczniki, dzwoneczki z motywami świątecznymi, patery w kształcie gwiazdek i choinek, wazony – dodaje. Jak radzą nasi specjaliści, warto też przy okazji świąt zrobić przegląd sztućców i sprawdzić stan noży i widelców do ryb. – Imprezy wigilijne w hotelach i restauracjach to bardzo często kolacje zasiadane, i warto przy tej okazji pokusić się o tradycyjne, pełne nakrycie – przyznaje Adam Fecenec.
Świąteczne menu
Organizacja świąt w hotelu to wyzwanie pod względem gastronomicznym. W hotelu New Skanpol menu kolacji wigilijnej jest co roku inne, ale zawsze w ramach tradycji składa się z 12 potraw. Specjalnością kuchni jest dorsz smażony z pieczarkami i ziemniaczkami. W karcie świątecznej Hotelu IBB Andersia znajdą się nie tylko tradycyjne pozycje. Będą to m.in.: duet z karpia i amura, smażone pierożki z kapustą i grzybami, rolada z pstrąga i łososia, medaliony z karpia, kapusta z grochem oraz kutia.
– Z doświadczenia wiem, że na hotelowych wigiliach najliczniejszą grupę stanowią obcokrajowcy i rodziny mieszane (polsko-zagraniczne). Tradycja dzielenia się opłatkiem szczególnie zadziwia cudzoziemców. Traktują to jak swoistą etniczną ciekawostkę – mówi Tomasz Różański, zastępca szefa kuchni w Hotelu IBB Andersia.
Atrakcją wieczoru w hotelu Dwie Doliny Muszyna – Wierchomla są, oprócz tradycyjnych potraw z domieszką pomysłów własnych szefa kuchni Oskara Śliwińskiego, także regionalne potrawy łemkowskie. – Z roku na rok obserwujemy tendencję wprowadzającą na stoły wigilijne nowe potrawy. Już w tamtym roku nasi goście po zjedzeniu dań tradycyjnych domagali się sławnego, wierchomlańskiego kotleta schabowego, dlatego w tym roku bierzemy pod uwagę rozszerzenie menu o potrawy mięsne – dodaje Katarzyna Szewczyk.
Sprzedać święta
Park Rekreacyjno-Biznesowy Las Woda z trzygwiazdkowym hotelem w Wildze pod Warszawą, który ruszył wiosną br., urządza święta po raz pierwszy. – Przygotowaliśmy trzydniowe pakiety, które obejmują dwie obiadokolacje i uroczystą kolację wigilijną. – Chcemy także przygotować małe prezenty dla gości w postaci upominków firmowych i zaprosić św. Mikołaja. Jeśli będą chętni mamy możliwość zorganizowania kuligu. Koszt pakietu to 590 zł od osoby w pokoju dwuosobowym lub 780 zł/osoba w pokoju jednoosobowym – mówi Gabriela Ostrowska, dyrektor hotelu.
W okresie bożonarodzeniowym hotele sprzedają najczęściej dwa rodzaje pakietów: świąteczny i noworoczny. Jak podaje Katarzyna Szewczyk, jest to potwierdzone praktykami, wygodne rozwiązanie dla gości, ponieważ w przypadku wyjazdu na cały okres bożonarodzeniowy goście miewają dylematy związane ze zbyt długą rozłąką z rodziną, problemami z podjęciem urlopu oraz dużymi kosztami. W obiekcie tym pakiet świąteczny to wypoczynek trzydobowy (23–26 grudnia), a pakiet sylwestrowy – osiem dób (26 grudnia–3 stycznia). Hotel nastawiony jest na narciarzy, dlatego w programie są takie pozycje, jak możliwość nieodpłatnego korzystania z karnetów narciarskich na wszystkie wyciągi czy bezpłatny ski-bus do stoków. W planach jest też zabawa sylwestrowa z bankietem oraz muzyką na żywo (cena 800 zł/para) oraz imprezy dla dzieci i młodzieży.
Tymczasem nie dwa, ale trzy pakiety przygotowuje hotel New Skanpol z Kołobrzegu – pakiet na same święta (termin 23–27 grudnia), pakiet sylwestrowy (30 grudnia–2 stycznia) oraz pakiet świąteczno-sylwestrowy na okres dwóch tygodni przeznaczony głównie dla niemieckich biur podróży. Przedstawiciele hotelu nie są jednak entuzjastycznie nastawieni do organizacji świąt. – Biorąc pod uwagę koszty reklamy i promocji, koszt prezentów, wystroju, bogatszego niż zazwyczaj menu oraz zaplanowanych atrakcji, okazuje się, że właściwie nie można mówić o zarobku na tych pakietach. Jesteśmy zadowoleni, jeśli cała impreza wychodzi na plus. Jednak nie wyobrażamy sobie, aby zrezygnować z organizowania świąt i Sylwestra, tym bardziej że mamy grono stałych gości zarówno z Polski, Danii i Niemiec, którzy przyjeżdżają do nas regularnie właśnie w tym czasie – mówi Aleksandra Włastow.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.04.2010
Aktualizacja: 21.04.2010