Gastronomia wchodzi w płatności bezstykowe

Udostępnij artykuł

Karty bezstykowe jako produkt powstały z potrzeby i chęci zmniejszania zakresu płatności gotówkowych i są ciekawym rozwiązaniem z grupy tzw. szybkich płatności. Znakomitym przykładem ich zastosowania są sieci szybkiej obsługi, restauracje, kawiarnie, bary, kioski, punkty sprzedaży biletów, kwitów parkingowych, itp., czyli lokalizacje i sytuacje, w których wartość pojedynczej transakcji jest niewielka i ważna jest szybkość obsługi transakcji. W Polsce górny jej limit ustalono na 50 złotych, w Europie wynosi on odpowiednio 20 euro lub 10 funtów. Karty zbliżeniowe to kolejny krok na drodze do zastępowania płatności gotówkowych płatnościami dokonanymi przy użyciu kart, ponieważ taka forma ma dużą szansę dotarcia do nowych segmentów, do tej porty nie akceptujących płatności kartami. To niezaprzeczalna wygoda zarówno dla osoby płacącej, jak i tej przyjmującej płatność. Nie trzeba podawać karty sprzedawcy ani wpisywać numeru PIN w terminalu, dzięki czemu proces płatności trwa dużo krócej i w tym samym czasie można obsłużyć więcej osób, zwiększając przychody ze sprzedaży. Podczas, gdy płatność gotówką zajmuje około 34 sekund, a transakcja dokonywana tradycyjną kartą płatniczą (magnetyczną bądź mikroprocesorową) około 27 sekund, płatności bezstykowe zabierają średnio jedynie 12,5 sekundy. Według tych przeprowadzonych przez firmę McDonald`s skrócenie czasu płatności o 6 sekund przekłada się na 1-procentowe zwiększenie sprzedaży w ciągu dnia.
Karty mogą także przybierać inne formy, np. nalepki na telefon lub breloczka na klucze. Mogą być również wbudowane w telefon komórkowy. Każda karta zbliżeniowa jest wyposażona w antenę radiową. Gdy klient chce zapłacić, przybliża kartę do czytnika, karta wysyła falę elektromagnetyczną, reszta transakcji przebiega już w tradycyjny sposób, tj. dane są wysyłane do terminala, skąd trafiają do systemu autoryzacyjnego. W drodze powrotnej informacja z terminala o akceptacji płatności przekazywana jest do czytnika, na którym wyświetla się potwierdzenie płatności, sygnalizowane dodatkowo światełkiem diody i/lub sygnałem dźwiękowym. Karty bezstykowe bazują na technologii EMV, która jest standardem bezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Jednocześnie wprowadzono odpowiednie mechanizmy uniemożliwiające dokonanie przypadkowych transakcji.
W Europie do tej pory wydano około 40 milionów kart tego typu, wszystko wskazuje na to, że rynek płatności bezstykowych będzie rozwijał się dynamicznie. Badania pokazują, że siłą napędową popularyzacji tej metody płatności będzie bardziej wygoda, niż bezpieczeństwo.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 06.04.2010
Aktualizacja: 06.04.2010