Lokal musi mieć swój klimat

Udostępnij artykuł

Zdaniem Roberta Ganczarskiego, projektanta wnętrz z firmy Forma Design, dobór mebli i aranżacja baru to baza pomysłu na wnętrze. Podstawową rzeczą jest pozostawienie projektantowi możliwości na eksperymentowanie z zastosowania formy i wkomponowania elementu architektonicznego, aby wnętrze było atrakcyjne. – We wnętrzach zaprojektowanych i wykonywanych przez moją firmę stosuję różne elementy, np. przy aranżacji restauracji o klimacie śródziemnomorskim stosuję formy z architektury włoskiej, które dobrze wkomponowane będą wprawiały klienta w dobry nastrój i z pewnością zostaną zapamiętane na dłużej, co zaowocuje właścicielowi restauracji czy pubu stałą klientelą oraz reklamą – mówi Robert Ganczarski.
Światowe trendy
Dużą rolę w pomieszczeniach pubów, restauracji czy klubów odgrywa światło. Odpowiednio zaaranżowane światłem wnętrze nabiera charakteru i przyciąga uwagę gości.
Jak mówią projektanci z firmy Osram, najlepsi restauratorzy doskonale wiedzą, że obok dobrej kuchni liczą się nastrój i niepowtarzalny klimat miejsca. Dlatego właśnie, oprócz przygotowania uczty dla podniebienia, coraz więcej uwagi poświęcają odpowiedniej oprawie wszystkiego, co wiąże się ze spożywaniem posiłku. Iluminacje ścian czy sufitu, niestandardowe oświetlenie stolików, schodów, restauracyjnego baru i półek prezentujących ekspozycję – wszystko to można atrakcyjnie zaprojektować i zaaranżować światłem.
Dobór oświetlenia jest niezwykle istotny, ponieważ wpływa na samopoczucie gości. Barwa światła, jego intensywność, rozmieszczenie – dopiero umiejętne połączenie wszystkich tych elementów stanowić może funkcjonalną, a przy tym ciekawą kompozycję. – Oświetlenie ledowe daje duże możliwości w zastosowaniu i podświetlaniu barów, regałów, ścian czy stopni. Większość naszych realizacji posiada dużą liczbę tych rozwiązań – dodaje Robert Ganczarski. Ciekawym pomysłem na aranżację jest również wykorzystanie grafiki. Oba te elementy potrafią nadać wnętrzu niezapomniany, oryginalny charakter. Światowe trendy w aranżacji wnętrz użytku publicznego potwierdzają ten kierunek.
Cristal Bar w Hong Kongu zaprojektowany przez Katarynę Olinę przywodzi na myśl wielki obraz. Zarówno ściany, jak i sufity oraz podłogi wyłożone są kolorowymi grafikami, które stworzone zostały na specjalnej folii. Blaty barów wyłożono ponad 300 tysiącami kryształów od Swarovskiego. Dodatkowo są one podświetlane specjalnymi projektorami, by wzmocnić efekt.
– Odważne pomysły muszą znaleźć odpowiedniego inwestora, który będzie chciał trochę zaryzykować. Jeśli chodzi o indywidualne pomysły, to nie zawsze muszą być one bardzo drogie. Na pewno warto zainwestować w lokal z klimatem, który będzie się odróżniał wśród pozostałych – podsumowuje Robert Ganczarski.
Punkt centralny
Punktem centralnym każdego lokalu jest lada barowa ze stołkami, tzw. hockerami. Najpopularniejsze są bary półokrągłe i okrągłe. Mogą mieć one również kształt linii prostej, liter „L” , „U” oraz trapezu. Projektując bar należy pamiętać, aby oprócz oryginalnej formy zapewnić gościom odpowiedni komfort. Według projektantów, wysokość lady barowej powinna wynosić ok. 115 cm, a szerokość ok. 60 cm. Taką samą szerokość przeznacza się na jedno miejsce dla gościa przy ladzie barowej.
Dla wygody gości, ściana baru od strony klienta powinna być zaopatrzona w podnóżek w kształcie wypuszczonej rury na wysokości ok. 30 cm od podłogi. Natomiast sam stołek barowy powinien mieć wysokość ok. 80 cm, a średnica siedziska – ok. 40 cm. Według tradycji, przy ladzie barowej umieszcza się nieparzystą liczbę stołków.
Funkcje dodatkowe
– We wnętrzach w klimacie tradycyjnym, np. pubach, dominują meble i zabudowy w drewnie o różnym gatunku (egzotyki i drewno krajowe), natomiast do wnętrz nowoczesnych materiały i ich zastosowanie zależą tylko od inwencji projektanta – mówi Robert Ganczarski. Właściciel baru dobierając takie meble, jak krzesła, stołki barowe czy stoły kieruje się głównie wyglądem produktu, estetyką wykonania i wytrzymałością, dostępnością, ceną, gwarancją oraz dodatkowymi funkcjami produktu. – Klient nastawiony tylko i wyłącznie na cenę będzie szukał produktów najtańszych. Dla wielu ważna jest natomiast estetyka, funkcjonalność i oryginalny wzór, są w stanie zapłacić za to dodatkową kwotę. Nasza oferta zawiera produkty w szerokim wachlarzu cenowym, zaczynając od najtańszych, już za 170 zł brutto – mówi Magdalena Tokarczyk-Cyran z firmy Nowy Styl.
Dla wielu klientów ważny jest produkt o ciekawych funkcjach dodatkowych. – Do najciekawszych należą: możliwość układania krzeseł w stos (co daje oszczędność miejsca i ułatwia magazynowanie), możliwość dosunięcia ich do podstawy stołu (zmniejszenie powierzchni użytkowej), dodatkowe haczyki w stole umożliwiające powieszenie torebki oraz możliwość zawieszenia krzesła na blacie stołu – dodaje Magdalena Tokarczyk-Cyran.
Meble z logo lokalu
Firmy, które mają w ofercie meble barowe, przy dużych zamówieniach mogą wykonać produkt specjalnie na zamówienie klienta oraz dodać jego logo lub dowolny wzór.
– Przy bardzo dużych zamówieniach jesteśmy w stanie wykonać produkt (krzesło, hocker, stół) pod specjalny projekt klienta lub zmienić kolor, dobrać specjalną tapicerkę lub wykorzystać tapicerkę powierzoną przez klienta. Na krzesłach sklejkowych jesteśmy także w stanie wygrawerować logo klienta, oczywiście przy zachowaniu minimum zamówieniowego. Przy 200 sztukach produktów możemy wykonać własny wzór klienta/logo na oparciu krzesła lub dobrać indywidualny kolor laminatu – mówi przedstawicielka firmy Nowy Styl

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.04.2010
Aktualizacja: 21.04.2010