Markowo i ekologicznie

Udostępnij artykuł

Rynek opakowań dla gastronomii ściśle wiąże się z rynkiem dań na wynos. Według prognoz firmy Euromonitor, w 2011 r. wartość sprzedaży usług gastronomicznych z dostawą do domu i sprzedaż posiłków klientom na wynos w Polsce wzrośnie w stosunku do 2007 roku o 21,7 mln zł. Jeśli chodzi o liczbę transakcji dokonanych na tym rynku, w 2011 r. ma wynieść ona 5,4 tys., wobec 4,7 tys. w 2007 r.
Rozwój tego rynku napędzają zmiany w kulturze żywieniowej. Lokale, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, których coraz szybsze tempo życia zmusza do coraz efektywniejszego wykorzystania czasu, oferują dania na wynos. Restauracje, bary i kawiarnie muszą więc zadbać o odpowiednie opakowanie swoich dań, które zagwarantują dostarczenie posiłku w nienaruszonym stanie i odpowiedniej jakości.
DHL dla Starbucks
Globalnym dostawcą kubków dla sieci Starbucks, która w kwietniu weszła na polski rynek, jest spółka zależna od DHL, która zajmuje się produkcją opakowań. Dostawy kubków do sieci są regularne. Kubki dostarczane są co dwa tygodnie do centralnego magazynu w Polsce. Ich pojemność to: 0,5 l, 0,3 l oraz 0,2 l. Kubki używane w kawiarniach Starbucks w Polsce to papierowe kubki przeznaczone do napojów gorących, nie mają specjalnej funkcji zatrzymywania ciepła. Standardem dla sieciowych lokali jest nadruk logo na opakowaniach produktu. Taki nadruk stanowi dodatkowy koszt dla sieci. Obrandowanie wszystkich opakowań w Starbucks jest dla firmy bardzo istotne. – Logo Starbucks na białych kubkach jest bardzo atrakcyjne dla naszych klientów, przyciąga uwagę i sprawia, że klienci identyfikują się z marką. Kawiarnie Starbucks stanowią tzw. „trzecie miejsce” pomiędzy domem a pracą czy uczelnią. Miejsce, które zapewnia chwilę wytchnienia i relaksu przy kubku kawy. Logo Starbucks na papierowym kubku przypomina im o miłych chwilach, jakie spędzili w kawiarni i zachęca do ponownego jej odwiedzenia – mówią przedstawiciele sieci.
Sieć barów sałatkowych Tukan dania obiadowe pakuje w specjalne opakowania Hot Form, które długo utrzymują ciepło. Warszawska restauracja Lunchownia oferuje dania na wynos w opakowaniach Duni Form, które są bardzo szczelne, zapobiegają wyciekaniu i przemieszczaniu się płynów. Ponadto pozwalają na zamrożenie dania, chłodzenie oraz możliwość użycia kuchenki mikrofalowej, aby je podgrzać.
Nośnik reklamowy
Opakowanie ma niezwykle istotną rolę reklamową. – We współczesnym świecie, aby osiągnąć sukces na rynku trzeba inwestować w reklamę. Paradoksalnie jednak okazuje się, że na zysk firmy i sukces marki w większym stopniu wpływa nie reklama telewizyjna czy też prasowa, ale opakowanie produktu. To właśnie ono staje się wizytówką marki świadczącą nie tylko o zawartości, ale przede wszystkim o wartościach, z którymi chce ona być utożsamiana. Dodatkowo reklama, jaką stanowi opakowanie działa długofalowo i biorąc pod uwagę produkt jednostkowy jest znacznie tańsza niż jej inne formy. Tak jest w każdym przypadku. Także w przypadku kubka, w którym kupujemy kawę – mówi Joanna Roszkowska, prezes firmy Studio DN, specjalizującej się w kreacji strategii wizualnej marek produktowych i korporacyjnych. – Niezwykle istotne znaczenie ma zwłaszcza logo. Dobrze zaprojektowane staje się nie tylko mniej lub bardziej ciekawym znakiem graficznym. To przede wszystkim symbol takich wartości, z którymi konsument chce się utożsamiać. Najbardziej znanym przykładem jest kawa w kubkach od Starbucksa. W tym przypadku hasło mówiące o tym, że kawa to nie tylko sam napój, ale także styl życia idealnie trafiło w potrzebę konsumentów na całym świecie, również w Polsce. Mamy tu do czynienia ze zjawiskiem swoistej „mody na markę” i przeniesienia wartości. Taki kubek stanowi wręcz element nobilitujący dla nabywcy. W tym przypadku oczywiście jest to także efekt globalizacji. Nieomal wszędzie możemy zjeść coś w McDonald’s, nieomal wszędzie możemy napić się kawy od Starbucksa – w takim świecie konsument czuje się bezpiecznie, ponieważ łatwo mu się w nim poruszać. Znane marki stają się swego rodzaju „drogowskazami”. Oczywiście ten słynny kubek to przykład skrajny, ale przecież są też inne, choćby Coffeeheaven. Jestem przekonana, że odpowiednie logo na opakowaniu jest świetną reklamą marki i przy odpowiedniej strategii marketingowej może sprawić, że marka ta szybko i na długo zagości w umysłach konsumentów – podsumowuje Joanna Roszkowska.
Ekologiczne nowości na rynku
Podczas targów Easy Fairs Food to go, które odbyły się w czerwcu w Krakowie, na stoisku ECOPACKAGING – EATWARE odbyła się premierowa wystawa opakowań biodegradowalno-kompostowalnych dla cateringu i gastronomii. Zaprezentowane opakowania jednorazowego użytku wykonane zostały z włókien bambusa. Są one kompostowane i w środowisku naturalnym ulegają szybkiemu procesowi biodegradacji. Mogą być wykorzystywane do podgrzewania dań gotowych nie tylko w mikrofali, ale również w piekarniku. Nowością tych opakowań jest termin przydatności do użycia oraz brak opłaty produktowej (obowiązkowa opłata produktowa wymaga niemal od wszystkich przedsiębiorstw rozliczania się z wytworzonych śmieci opakowaniowych z opakowań papierowych, tektury, tworzyw oraz drewna i aluminium).
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.04.2010
Aktualizacja: 21.04.2010