Nadal najczęściej pijemy kawę na stacji paliw. Numerem jeden latte i espresso

Udostępnij artykuł
Odsetek osób pijących kawę poza domem jest już niemal taki sam jak przed pandemią i wynosi 49 proc. Po gorszym roku Polacy wrócili do spożywania kawy na mieście. Nadal najpopularniejszymi miejscami są kąciki kawowe na stacjach paliw. Jednak w porównaniu z poprzednimi latami nieco straciły na popularności – wynika z najnowszego badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia.

W 2020 roku naznaczonym pandemią odsetek osób pijących kawę poza domem był niższy niż w poprzednich latach. Obecny rok, 2021, przyniósł zmianę i już połowa badanych deklaruje, że w ciągu ostatnich 30 dni piła kawę poza domem.

Gdzie najczęściej pijemy kawę?

Miejsca, które najbardziej zyskały na popularności w porównaniu z ubiegłym rokiem to lodziarnie i lodziarnio-kawiarnie (+13 p.p.). Także kawiarnie sieciowe (+5 p.p. z 24% do 29%) oraz kawiarnie nie sieciowe (+5 p.p. z 21% do 26%). Nadal najczęściej pijemy kawę na stacjach paliw. Chociaż w tym wypadku zauważalny jest spadek popularności tego miejsca o 5 p.p. względem poprzednich lat.

Warto zauważyć, że sklepy spożywcze, które oferują kawę stosunkowo od niedawna znalazły się na ósmej pozycji wśród miejsc, gdzie najczęściej spożywana jest kawa. 30 proc. badanych przyznało, że pije tam kawę, co oznacza wzrost o 3 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Liderzy znajomości spontanicznej (miejsca z możliwością zakupu gotowej kawy):

  • Kąciki na stacjach paliw: Stop Cafe na stacji Orlen (50 proc.)
  • Sklepy convenience: Żabka (49 proc.)
  • Kawiarnie sieciowe: Starbucks (18 proc.)
Jaką kawę najczęściej piją konsumenci poza domem?

Najczęściej kupowanym rodzajem kawy jest latte i espresso (po 28 proc. wskazań). 71 proc. respondentów korzysta z mleka do kawy. Przy czym 59 proc. wybiera klasyczne mleko z laktozą, zaś 12 proc. – różne rodzaje mleka bez laktozy.

Warto zauważyć, że jako nowość pojawiło się zjawisko zamawiania kawy z dowozem. Niemal co piąty badany w ciągu ostatniego roku korzystał z tej opcji. Aplikacją, przez którą konsumenci kawy najczęściej zamawiali kawę z dowozem jest Pyszne.pl.

Zwyczaje związane z korzystaniem z oferty gastronomicznej, w tym miejsc oferujących kawę, zmieniają się w ostatnim czasie, zależnie od etapów pandemii. Widać jednak, w porównaniu z poprzednim rokiem, że Polacy chętniej korzystają z miejsc z założenia przeznaczonych do konsumpcji kawy, czyli kawiarni, lodziarni oraz lodziarnio-kawiarni. Warto zwrócić uwagę właśnie na lodziarnie, które poszerzyły swoją ofertę o różne rodzaje kawy. Jak widać był to dobry krok, bo Polacy chętnie z tej oferty korzystają. Pojawiła się też nowa opcja, zamawiania kawy z dowozem. Ma to na pewno związek z pandemią, jednak trudno na tym etapie ocenić, czy to zjawisko na dłuższą metę się utrzyma. Na pewno szersza oferta kawiarni, również w zakresie np. słonych przekąsek jak również łatwość zamówienia przez odpowiednią aplikację przyczyniły się do rozwoju tej usługi. Na pewno warto w dłuższej perspektywie przyglądać się temu zjawisku – komentuje Natalia Sieroń, badaczka z ARC Rynek i Opinia, autorka raportu Cafe Monitor 2021.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE czerwiec-lipiec 2021
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.