Eksperci Makro Polska gościli na XXI Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum® 2023, organizowanym przez redakcję naszego czasopisma Nowości Gastronomiczne i newsowego portalu Horecanet.pl. Paweł Koperek i Rafał Zaręba wystąpili z prezentacją pt.: „Kierunek przyszłość – premiera raportu Polska na Talerzu nt. rynku HoReCa”.

Paweł Koperek, TGM HoReCa oraz Rafał Zaręba, szef kuchni Akademii Inspiracji MAKRO wzięli udział w organizowanym przez redakcję naszego czasopisma Nowości Gastronomiczne i newsowego portalu Horecanet.pl – XXI Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum® 2023, które odbyło się 11 września w Sheraton Grand Warsaw. W ramach prezentacji podzielili się głównymi wnioskami na temat trendów i zagrożeń dla polskiego sektora gastronomicznego, płynącymi z raportu na temat rynku HoReCa “Polska na talerzu 2023”.
Jest to już jedenasta edycja badania przygotowanego na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska przez firmę Kantar. Głównym celem publikacji jest analiza aktualnej sytuacji na rynku branży gastronomicznej.
Ciekawym aspektem wynikającym z badania jest fakt, że mimo trudnej sytuacji na rynku restauratorzy zachowują umiarkowany optymizm. Aż 61% respondentów ocenia ryzyko zamknięcia lokalu jako niskie. Ta obawa dotyczy jednak 11% restauratorów. Wśród głównych wyzwań, podobnie jak w zeszłym roku, przedstawiciele branży HoReCa wymieniają podwyżki cen za gaz i prąd oraz mniejsze wydatki ze strony konsumentów.
Restauratorzy wskazują również trudności związane z obszarem zarządzania zasobami ludzkimi. W odróżnieniu od zeszłorocznych wyników mówią przede wszystkim o wzroście kosztów płacy minimalnej. Zdaniem blisko 80% respondentów zespół ma zbyt niski poziom kompetencji, z kolei 77% mówi o braku personelu.

O jakich trendach mówią restauratorzy? Przede wszystkim o daniach sezonowych, lokalnych i regionalnych produktach oraz zapewnieniu możliwości dostawy. W przeciwieństwie do ubiegłego roku ponad połowa respondentów planuje wdrożyć rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, a wśród nich działania zmniejszające zużycie prądu i wody czy ograniczające zjawisko marnowania żywności. Na znaczeniu zyskuje również digitalizacja. Blisko 90% restauratorów prowadzi własną stronę w mediach społecznościowych, a 16% umieszcza kody QR na menu papierowym i umożliwia rezerwację stolików online.
„Polska na Talerzu” jest swoistym barometrem nastrojów panujących wśród przedstawicieli HoReCa – mówi Magdalena Figurna, Menadżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej w MAKRO Polska. – Tegoroczna edycja została wzbogacona o komentarze i wywiady z ekspertami. Czytelnik znajdzie więc nie tylko informacje na temat aktualnej sytuacji w branży, ale także inspiracje i porady.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.