Restauracja hotelowa– jak się wyróżnić?

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS]„Przewidywalna, niczym mnie nie zaskoczy”, „cena nieadekwatna do jakości”, „ostatnia opcja, jeśli w pobliżu nie znajdziemy nic lepszego”? Od wielu dekad pokutuje przekonanie, że restauracja hotelowa jest jedynie anonimową składową obiektu wynikającą z określonych standardów i wymogów branży, po której nie należy spodziewać się niczego specjalnego. Ma po prostu spełniać swoją funkcję i dać komfort zjedzenia posiłku na miejscu, bez konieczności opuszczania budynku. Ostatnie lata pokazują jednak, że możliwe jest odczarowanie tego wizerunku. Poprzez odpowiednie wydobycie potencjału restauracji hotelowej, można z niej uczynić odrębną atrakcję, która ucieszy nie tylko gości hotelowych, ale również przyciągnie smakoszy z zewnątrzpisze Katarzyna Westrych-Pavy, współwłaścicielka 370 studio w tekście przygotowanym dla Nowości Gastronomicznych.

Aparthotel w Lublinie, Autor: 370Studio

Czy podejmując decyzję o wyborze hotelu goście zapoznają się zawczasu z charakterem kuchni i kartą dań znajdującej się w nim restauracji? Okazuje się, że coraz częściej jakość oferty gastronomicznej hotelu stanowi istotną składową w procesie decyzyjnym. Wg badań opublikowanych w Raporcie Hotelarskim 2022, ¾ z nas uważa jedzenie za istotny aspekt podróżowania i ponad połowa respondentów nie żałuje na tę przyjemność pieniędzy podczas urlopu.

Na popularności zyskuje turystyka kulinarna

Podróżowanie szlakiem atrakcji gastronomicznych, odkrywanie regionalnych smaków i zapachów to dla  wielu sposób na poznawanie nowych miejsc. Turysta kulinarny, jako osoba ciekawa świata pragnie odbierać nieznane mu zakątki świata wszystkimi zmysłami. Zatem już nie tylko ładne widoki a coraz częściej właśnie nowe smaki czy intrygujące zapachy stają się wspomnieniami przywożonymi z wyjazdu. Jak potwierdzają gastrofizycy i neurobiolodzy, zapach jest ogromnym nośnikiem informacji i potrafi oddziaływać na nasz mózg w zaskakujący sposób, również podświadomie wpływając na nasze decyzje zakupowe. Do miejsca, którego wspomnienie łączy się z dobrym zapachem z pewnością chętnie wrócimy.

Według World Food Travel Association turystyka kulinarna jest jedną z szybciej rozwijających się form turystyki. Wśród typów turystów kulinarnych znaleźć możemy zarówno entuzjastów kuchni regionalnej jak i wyrafinowanych smakoszy (ang. gourmet) czy osoby chcące rozwinąć swoje zdolności kulinarne inspirując się nowymi smakami i aranżacjami. Motywacje foodies bywają różne, pozostaje jednak wspólny mianownik w postaci ciekawości nowych smaków i otwartości na to, co nieznane. Warto więc odpowiedzieć na tę potrzebę odpowiednio skrojoną ofertą.  Serwowanie potraw z lokalnym twistem i rzemieślniczymi regionalnymi produktami nie musi być jedynie domeną agroturystyk. Kuchnia gwiazdkowego hotelu może z powodzeniem operować surowcami pochodzącymi z pobliskich gospodarstw, co przy kreatywnej oprawie utalentowanego szefa kuchni może okazać się wyróżnikiem na lokalnej scenie gastronomicznej. Poprzez wspieranie filozofii kilometra 0, promowanie tradycyjnych smaków w nowej aranżacji i podkreślenie tych walorów w karcie, nie tylko restauracja ale cały hotel zyskują fantastyczną wartość dodaną.

Hotel bramą do miasta

To często miejsce pierwszego kontaktu z obcym miastem, regionem, niekiedy krajem. Poprzez odpowiednie dobranie asortymentu restauracji jesteśmy w stanie zachęcić gościa do odkrywania tego, co się dzieje w okolicy, poza murami hotelu. Serwując pieczywo z pobliskiej rzemieślniczej piekarni czy proponując craftowe piwo z lokalnego browaru, pozwalamy gościom zadomowić się w nowym miejscu, oswoić miasto i wzbudzić w nim chęć do dalszej jego eksploracji.

Restauracja hotelowa – jaka powinna być?

Przede wszystkim powinna być postrzegana jako oddzielny biznes i traktowana z atencją niemniejszą niż sam hotel. Powinna przyciągać ciekawym pomysłem na siebie, atrakcyjnym wyposażeniem, dobrym jedzeniem i profesjonalnym personelem. Każdy z tych elementów jest równie ważny.

Restauracja w hotelu to gościnność w najpełniejszym wydaniu, nie wolno o tym zapominać. Tutaj, bardziej niż gdzie indziej istotną rolę odgrywają ludzie. Od obsługi oczekuje się szeroko pojętego profesjonalizmu – od umiejętności pomocy w wyborze dania z karty, po zdolność dyplomatycznego rozwiązywania ewentualnych sytuacji kryzysowych. Kelner znający skład dań, potrafiący dobrać odpowiednie wino (doskonałe miejsce i okazja na upselling), wykazujący zrozumienie i chęć pomocy przy niestandardowych zapytaniach (potrzeba modyfikacji dania ze względu na alergen, przygotowanie czegoś spoza karty dla dziecka) to ambasador restauracji i całego hotelu.

Goście spoza hotelu równie ważni

Świetnie, jeśli miejsce ma do zaoferowania coś jeszcze, by dodatkowo zainteresować i przyciągnąć gości nie planujących noclegu w hotelu. Wieczory jazzowe, degustacja win lub promocja sztuki to zaledwie garstka pomysłów, które pomogą zwrócić uwagę na tę konkretną restaurację i wyróżnić ją na tle innych miejsc. Istotna jest również widoczność rozumiana w sposób bardziej dosłowny. Częstym błędem hotelarzy jest wychodzenie z założenia, że oferta restauracji hotelowej przeznaczona jest… Cały tekst publikujemy w Nowości Gastronomiczne październik-listopad 2022. Kliknij, aby zapoznać się z pełną treścią.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 17.11.2022
Aktualizacja: 17.11.2022