Sytuacja na rynku gastronomicznym jest dość stabilna, zwłaszcza jeśli mówimy o sektorze restauracji premium. Wzrost zainteresowania tematami kulinarnymi, zarówno poprzez popularne programy telewizyjne, aktywności typu targi jedzeniowe, festiwale czy większa ilość inicjatyw branżowych sprzyja również branży, ale wciąż jest to ograniczona skala.
Z pewnością edukacja oraz zwiększenie atrakcyjności oferty, z drugiej strony mogą w perspektywie wpłynąć na rozwój sektora. Dlatego w grupie Good Food Concept przeprowadzamy szereg działań, których celem jest aktywowanie i zaciekawienie gości, czego przykładem jest stale rozwijany koncept Domu Wódki, w ramach którego restauracja Elixir, cocktail bar The Roots, Muzeum Wódki i organizowany raz do roku Festiwalu Wódki i Zakąski, propagują kulturę polskiego stołu i narodowego trunku dla szerokiego grona odbiorców, w jedynej w swoim rodzaju, unikalnej gastronomiczno-kulturalnej formule.
Dynamicznie rozwijają się kuchnie etniczne, co jest związane m.in. z napływem obcokrajowców do Polski, ale także poszukiwaniem nowych smaków, odkrytych w trakcie podróży w różne zakątki globu. Z drugiej strony widać powrót do tradycji, klasycznych przepisów oraz polskich smaków i regionalnych produktów, czemu my również hołdujemy, gdyż jest to zdecydowanie coś, czym możemy się szczycić również wśród odwiedzających nasz kraj turystów. Ma to wpływ na skład i wygląd talerza jak i samego menu – wszystko zmierza ku prostym i czystym formom oraz wyraźnym smakom.
Na świecie rozwijają się także koncepty waste reduction – redukcji odpadków czy „sustainability” – ograniczania produktów nieprzetwarzalnych, odpowiedzialne pozyskiwanie surowców oraz zaangażowanie społeczne. W Polsce widać już tego pierwsze sygnały. W naszej grupie innowatorem w tym zakresie jest cocktail bar The Roots, który wprowadza zasadę ograniczania odpadów oraz zrównoważonego zarządzania barem. Natomiast restauracja Elixir, poprzez stworzenie pierwszej na świecie karty w oparciu o zasady „food & vodka parking” wytycza nowe trendy w świecie nie tylko polskiej gastronomii.
Wraz z większą świadomością gości rosną też ich oczekiwania i to zarówno w stosunku do oferty, jak i serwisu w restauracji. Może być to wyzwaniem dla wielu miejsc. W najlepszych lokalach już nie tylko będzie chodziło o spełnienie oczekiwań, ale oferowanie czegoś więcej.
RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Myślę, że nie unikniemy eksperymentowania z łączeniem smaków, nowych form podania czy włączaniem etnicznych dodatków do lokalnych kuchni. To są zawsze interesujące poszukiwania, jednak jestem przekonany, że prawdziwe dobrze znane smaki się obronią, podobnie jak wyraźne i spójne koncepty, takie jak np. Dom Wódki, które oferują gościom dodatkowe wartości. Najważniejsze są i będą emocje gości, które towarzyszą wizycie w restauracji, a składa się na nie dosłownie wszystko – od jedzenia, przez serwis, po atmosferę i klimat wnętrza. Nie zawsze łatwe do osiągnięcia, ale dające dużo satysfakcji, jeżeli uda się tego dokonać. Oczywiście w gastronomii widać będzie powszechne w różnych branżach zjawiska, jak rozwój technologii, zarówno jeśli chodzi o narzędzia, jak i sposoby przygotowania jedzenia, ale także formy komunikacji, włączając w to social media.
Autorem jest Piotr Popiński
prezes zarządu Good Food Concept, właściciel Domu Wódki, Muzeum Wódki
restauracji: Elixir, Czerwony Wieprz i Folk Gospoda oraz The Roots Bar & More
organizator Festiwalu Wódki i Zakąski
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.