Sfinks na arenie międzynarodowej

Udostępnij artykuł

Jak podaje zarząd Sfinksa, podjęto juz pierwsze próby restrukturyzacji zagranicznych sieci. W pierwszej kolejności dotyczyły one Węgier i już przyniosły wymierne efekty. Czwarty kwartał ubiegłego roku spółka węgierska zakończyła na plusie. Podobne działania prowadzone są w Czechach.

– Naszym priorytetem jest zapewnienie rentowności spółki i wszystkich restauracji. Dlatego rok 2010 chcemy poświęcić na ostateczne uporządkowanie sytuacji w poszczególnych restauracjach i przygotowanie spółki do rozwoju w 2011 r. Szkody w spółce były dużo większe niż to początkowo szacowaliśmy, dlatego zrestrukturyzowanie całej działalności musiało zająć więcej niż kilka miesięcy i na pewno będzie jeszcze widoczne w wynikach tego roku. Za to w kolejnych latach spółka będzie w pełni koncentrować się na rozwoju i generowaniu wyników – dodaje Sylwester Cacek.

W ramach prowadzonego dotychczas programu naprawczego dokonano audytu wszystkich restauracji, a także istotnych zmian organizacyjnych. Nastąpiła stabilizacja pracy na poziomie centrali i w ramach sieci, uregulowano sprawy z wynajmującymi, wprowadzono nowe zasady współpracy z franczyzobiorcami i umowy centralne w zakresie dostaw. Na tej bazie spółka planuje dalszy rozwój pełnowymiarowych restauracji. Ich oferta zostanie poszerzona o usługi dowozu posiłków do domów i biur, dania na wynos, a także usługi cateringowe. Wprowadzenie nowych kanałów dystrybucji umożliwi zwiększenie obrotów i rentowności restauracji. Jednocześnie Sfinks opracowuje koncept typu express, w ramach którego będą powstawały restauracje szybkiej obsługi. Będą one serwować dania oparte na menu restauracji Sphinx i Wook proste w przygotowaniu, możliwe do zabrania i spożycia w ruchu. Sfinks zakłada konkurowanie z fast foodami jakością i smakiem, przy zapewnieniu atrakcyjnej ceny.

Jak już informowaliśmy, Sfinks prognozuje osiągniecie skonsolidowanych przychodów w wysokości 250 mln zł w 2011 r., co oznacza przekroczenie rekordowego poziomu z 2008 r. W 2014 mają one wynosić ponad 450 mln zł przy skonsolidowanej Ebitda na poziomie 45 mln zł.

Sfinks Polska zarządza obecnie 111 restauracjami, w tym siecią 97 restauracji Sphinx (segment casual dining) zlokalizowanych w całej Polsce i za granicą, 9 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 5 restauracjami Wook (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią co do wielkości pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 14.04.2010
Aktualizacja: 14.04.2010