W ostatnim czasie wiele mówi się o tym, że podpisali Państwo umowę z Lotosem na operowanie hotelami przy Miejscach Obsługi Podróżnych. Co zyska marka START hotel na tej współpracy?
Wola o współpracy pomiędzy naszymi firmami pojawiła się już w momencie ogłoszenia przetargu przez GDDKiA na obsługę Miejsc Obsługi Podróżnych przy autostradach A2 i A4. Dla START hotel jest to oczywiście prestiżowa współpraca z poważnym partnerem, jakim jest firma Lotos. Taki inwestor gwarantuje wysoką jakość produktu i usług, co dla nas jest niezmiernie ważne. Ale dla naszej marki to również zaistnienie na pionierskim rynku, jakim są obiekty hotelowe zlokalizowane przy autostradach, na Miejscach Obsługi Podróżnych.
Ile hoteli przy autostradach powstanie w najbliższych latach i kiedy można spodziewać się pierwszego otwarcia takiego obiektu?
Jeśli chodzi o obiekty otwierane na MOP-ach głównymi inwestorami są koncerny paliwowe, dla których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad określiła warunki przystąpienia do przetargów. Prowadziliśmy również rozmowy z innymi firmami paliwowymi. W obecnej chwili, po informacji o podpisaniu umowy pomiędzy PUHiT a Lotosem, zgłaszają się do nas inwestorzy prywatni. Ze względu na fakt, że jest to działalność pionierska – ale jak najbardziej przyszłościowa – podejmujemy rozmowy z różnymi inwestorami, rozważając nie tylko lokalizację, ale również różne formy współpracy. Planowane otwarcie pierwszego obiektu na MOP-ach pod marką START hotel przy stacjach prowadzonych przez Lotos planowane jest na pierwszy kwartał tego roku. Będzie to MOP III Police, zlokalizowany w pasie drogowym autostrady A2 kierunek Konin–Dąbie na terenie Polic Mostowych (województwo wielkopolskie) oraz MOP III Oleśnica, zlokalizowany w pasie drogowym autostrady A4 kierunek Opole–Wrocław (województwo dolnośląskie).
Jaki standard będą miały te hotele?
Obiekty zlokalizowane na MOP-ach, które będą działały pod marką START hotel to hotele dwu- i trzygwiazdkowe, jak zresztą większość obiektów zrzeszonych w naszej sieci.
Czy planują Państwo dalsze działania w tym sektorze, np. nawiązywanie współpracy z kolejnymi koncernami paliwowymi?
Na pewno nie wykluczamy żadnej możliwości współpracy z różnymi inwestorami. Za każdym razem, kiedy zgłasza się do nas inwestor rozpatrujemy każdorazowo propozycję współpracy, decyzję oczywiście uzależniając od wielu czynników, jak choćby wielkość planowanej inwestycji, usługi towarzyszące czy lokalizacja.
Czy oprócz przyautostradowych hoteli planują Państwo dalsze powiększanie sieci? Czy będzie to postępowało poprzez przyłączanie działających już obiektów, czy nawiązywanie współpracy z inwestorami, którzy mają plany budowy hoteli?
Oczywiście że nie rezygnujemy z naszej dotychczasowej działalności. Chcemy nadal rozwijać sieć START hotel poprzez dołączanie nowych obiektów, na nowych zasadach. W planach mamy wprowadzenie kilku zmian mających na celu usprawnienie funkcjonowania sieci, jak i ujednolicenie standardu. Jednocześnie chcemy skupić się na nowej działalności, jaką jest przejmowanie obiektów hotelowych w zarządzanie – oczywiście pod naszymi markami. Mogę się tu pochwalić, że mamy kilka takich projektów, gdzie trwają wstępne rozmowy.
W ostatnim czasie informowali Państwo o kolejnych inwestycjach w swoich własnych obiektach w Warszawie i nad Zalewem Zegrzyńskim. Co dalej? Czy można spodziewać się kolejnych modernizacji i przedsięwzięć w tym zakresie?
PUHIT systematycznie, i można powiedzieć nieustannie, modernizuje swoje obiekty. Pierwszym etapem był remont hotelu Felix, który w 2008 roku stał się obiektem trzygwiazdkowym. W 2009 r. zakończyliśmy modernizację hotelu Portos, który również od czerwca ubiegłego roku działa pod trzema gwiazdkami. Dokonana została też modernizacja pokoi w naszym Centrum Konferencyjnym Promenada nad Zalewem Zegrzyńskim. Mamy ponadto projekt dalszego rozwoju tego obiektu, ale jest to duże przedsięwzięcie wymagające dogłębnej analizy. Pracujemy również nad koncepcją własnego czterogwiazdkowego hotelu zlokalizowanego w Warszawie z dużym zapleczem konferencyjnym – jesteśmy na etapie prac przedprojektowych i projektowych.
W 2008 roku przejęli Państwo krakowski RT Hotels. Jak oceniają Państwo korzyści z tej inwestycji?
Poprzez zakup krakowskich hoteli zrealizowaliśmy część naszej strategii – posiadamy obiekty w dwóch głównych miastach Polski. Rynki te (warszawski i krakowski) wzajemnie się uzupełniają pod względem segmentu gości, dzięki temu przy zawirowaniach na rynku nasza firma jest bardziej stabilna. Oczywiście pozyskaliśmy też nową, dobrą markę, jaką jest RT Hotels, którą chcemy i planujemy rozwijać. Po przejęciu RT Hotels dokonaliśmy modernizacji we wszystkich krakowskich obiektach, zarówno jeśli chodzi o część hotelową jak i gastronomiczną. W tym roku planujemy dobudowę skrzydła w RT Monopol.
Złożyli Państwo ofertę ws. prywatyzacji krakowskiego PUHIT-u. Czy jest to kolejny element strategii „podbicia” krakowskiego rynku hotelowego?
Wycofaliśmy naszą ofertę w kolejnym etapie wyłonienia inwestora ze względu na mało atrakcyjne produkty hotelowe w portfelu krakowskiego przedsiębiorstwa.
Czy przygotowują już Państwo prospekt emisyjny i na kiedy planowany jest debiut na GPW?
W połowie tego roku chcielibyśmy wyłonić doradców, którzy będą pracować nad prospektem. Jeżeli ożywienie gospodarcze wróci pod koniec tego roku, to w roku 2011 chcielibyśmy zadebiutować na GPW.
Sieć START hotel przygotowuje ostatnio wiele działań promocyjnych i obniżek cen pokoi. Jaki jest cel takich akcji? Czy ma to przełożenie na zyski?
Jak wiadomo, rok ubiegły nie rozpieszczał hotelarzy. Większość hoteli toczyła walkę o pozyskanie i utrzymanie nowych klientów. Duży wpływ na podjęcie naszych działań miała polityka cenowa prowadzona przez hotele pięcio- i czterogwiazdkowe. Dlatego podejmowaliśmy wszelkie możliwe działania, aby utrzymać swój udział w rynku. Stąd wiele promocji, głównie w Internecie, aby pozyskać klienta indywidualnego.
Rozmawiała Paulina Mroziak