Zbyt ciepłe dłonie, makijaż, perfumy. W tradycyjnej Japonii zawód sushi mastera nadal zdominowany jest przez mężczyzn. Co ciekawe, stereotypy dotyczące tego, dlaczego kobiety nie nadają się do tej pracy, przywędrowały także na Zachód. Na szczęście u nas uprzedzenia nie są trwałe i ustępują miejsca innym wartościom – takim jak aktywność, talent czy doświadczenie. W Polsce sushi masterek przybywa z każdym rokiem i świetnie odnajdują się w świecie japońskiej kuchni. Adriana Jóźwiak ma 25 lat i pracuje w KOKU Sushi w Słupsku. Jednym z lokali największej sieci sushi barów w Polsce.
Jak sama przyznaje, początkowo wielu klientów było zdziwionych, że potrawy przygotowuje im kobieta, a nie mężczyzna. Dla niej jednak wybór tego zawodu nie był przypadkowy.
Pracę w KOKU Sushi zaczęłam w zeszłym roku przed wakacjami. Po studiach miałam wreszcie czas na szukanie zajęcia na stałe. Zawsze marzyła mi się ciekawa praca, która będzie mnie zadowalać w 100 proc. i da mi możliwość rozwoju – mówi Adriana Jóźwiak. Szkolenia rozpoczęłam na przełomie lipca i sierpnia 2020 r. w Białymstoku. To była cudowna przygoda. Poznałam wspaniałych ludzi, którzy idealnie przygotowali mnie do tego zawodu. Z wielką dokładnością uczyli mnie najpierw podstaw, następnie coraz trudniejszych rzeczy. Do dziś ich techniki, patenty i wskazówki przekazuję moim masterom.
Praktyka i talent
Obecnie Adriana kieruje trzyosobowym zespołem kucharzy. Odniosła też pierwszy duży sukces. W tym roku jej potrawa zwyciężyła w wewnętrznym konkursie dla sushi masterów, w którym brało udział 35 osób. W wakacje Green Rolls będą mogli spróbować klienci w całym kraju.
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE kwiecień – maj 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Green Rolls to połączenie chrupiących krewetek w tempurze i panko, ogórka i rzodkwi oraz tatara z krewetek i awokado. Cała rolka dodatkowo polana jest dipem marakuja, który podbija smak swoją słodko-kwaśną barwą oraz dipem wasabi, nadającym lekko pikantny charakter. W celu podkreślenia chrupkości dodałam jeszcze pokruszone kuleczki wasabi – opisuje sushi masterka.
Green Rolls
Adriana swoim daniem rozłożyła nas na łopatki. Ta rolka jest niesamowita, pełna smaku, zachwycająca w wyglądzie. Trzeba mieć ogromną wyobraźnię oraz talent, żeby po roku pracy w zawodzie tworzyć takie kompozycje – komentuje Mariusz Olechno, współwłaściciel KOKU Sushi.
Na pytanie o to, za co ceni sobie kuchnię japońską, Adriana odpowiada:– Sushi to wyjątkowa forma jedzenia, zupełnie inna niż wszystkie. Cenię ją sobie za nieskończone możliwości tworzenia nowych połączeń i smaków. Każda rolka to małe dzieło sztuki, które nigdy nie będzie identyczne do poprzedniej.
W kuchni wszyscy są równi
Adriana nie jest wyjątkiem w KOKU Sushi. W prawie każdym lokalu sieci na stanowisku sushi masterki pracuje co najmniej jedna kobieta. W niektórych kobiety stanowią ponad 50 proc. kucharskiej załogi. Pod tym względem przoduje Łomża, gdzie zatrudnionych jest aż 6 sushi masterek, tuż za nią znajdują się Nowa Sól (5), Jastrzębie, Zawiercie i Lubań (po 4).
W sumie w całej sieci pracuje 40 sushi masterek i mamy nadzieję, że do tego grona będą dołączać kolejne. Niedawno wystartowaliśmy nawet z kampanią, w której zachęcamy młodych ludzi do podjęcia pracy w restauracjach działających pod naszym szyldem. Jako franczyza, dzięki dużej skali i systemom szkoleń, z pewnością dajemy pracownikom większą szansę na rozwój. Na przestrzeni 20 lat obserwowaliśmy świetne kariery – od podstawowych stanowisk po właścicieli własnych lokali. Z naszego doświadczenia wynika, że płeć nie ma tu żadnego znaczenia – przekonuje Urszula Olechno, współwłaścicielka sieci.
W kuchni KOKU wszyscy są równi. Jedyne, co się liczy, to chęci do działania i nauki oraz zaangażowanie.
Faktycznie – zawód sushi mastera kojarzy się bardziej z mężczyznami, ale dla mnie to tylko dodatkowa motywacja. Jestem osobą, która lepiej dogaduje się z mężczyznami niż z kobietami, dlatego wśród moich współpracowników czuję się jak ryba w wodzie. U nas nie ma żadnych podziałów. Wszyscy staramy się po prostu jak najlepiej wykonywać swoje zadania i ciągle się rozwijać – podsumowuje.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.