Szczypta doda smaku

Udostępnij artykuł

Według Macieja Wawryniuka, doradcy kulinarnego Kamis Gastronomia, coraz popularniejsze są mieszanki przyprawowe, ponieważ są to produkty skomponowane w oparciu o przyprawy jednorodne, łatwe w zastosowaniu nawet przez osoby z mniejszym doświadczeniem w gotowaniu. Dodatkowo gwarantują powtarzalność smaku i pozwalają dokładniej skalkulować koszt przyrządzanego dania.
– Coraz większym zainteresowaniem cieszą się produkty z grupy specialite, czyli suszone pomidory z bazylią i czosnkiem, papryka słodka w płatkach czy czosnek suszony w płatkach – są to produkty najmniej odbiegające od świeżych surowców i chętnie wybierane są przez kucharzy. Szefowie kuchni kreując nowe smaki sięgają także po takie przyprawy, jak kardamon, anyż czy szafran, czyli produkty pozwalające nadać im potrawom jedyny, wyjątkowy, niepowtarzalny smak – dodaje Maciej Wawryniuk.
Monoprzyprawy nadal popularne
Na polskim rynku nadal dużą popularnością cieszą się również monoprzyprawy. Używane są przez kucharzy głównie do przyrządzania własnych mieszanek i marynat. Wśród nich prym wiodą standardowe i bardzo dobrze znane przyprawy, takie jak pieprz czarny mielony, słodka papryka, majeranek i czosnek granulowany.
Zdaniem Anny Wolnej, specjalisty ds. marketingu w Unilever Foodsolutions, coraz częściej pojawiają się jednak inne rodzaje przypraw i ziół: pieprz biały, kolorowy (głównie całe ziarna), sól morska, oregano, bazylia, imbir czy kolendra.
Również coraz częściej w kuchniach wykorzystywane są gotowe, dedykowane mieszanki przypraw, jak np. do drobiu, wołowiny czy innych rodzajów mięs oraz przyprawy do dań włoskich czy chińskich itp. – W ofercie naszej firmy znajdują się zarówno przyprawy monosmakowe Knorr (czosnek, koperek, majeranek, natka pietruszki, papryka słodka mielona, pieprz – biały i czarny mielony, pieprz kolorowy, ziele angielskie), jak i mieszanki przyprawowe – delikaty Knorr (do drobiu, do grilla, do mięs i innych potraw, do potraw Gyros, do ryb) oraz przyprawy uniwersalne w płynie Knorr. Popularną grupę stanowią Przyprawy Szefa Kuchni Knorr w opakowaniach 2 kg i 25 kg – mówi Anna Wolna.
Firma Unilever Foodsolutions oferuje również Marynaty Premium Knorr. Są to mieszanki ziół i przypraw, soli morskiej oraz oliwy z oliwek. Mogą być stosowane na sucho do nacierania mięs, w połączeniu z innymi suchymi składnikami jako element własnej marynaty lub płynnymi i półpłynnymi składnikami (np. oliwą z oliwek, winem, piwem, mlekiem, sokiem z cytrusów czy majonezem). Marynaty mają szerokie możliwości zastosowań do wielu receptur i rodzajów mięs, przeznaczonych do smażenia, pieczenia i grillowania. Firma oferuje również esencje smakowe, które są przyprawami o jasno sprofilowanym smaku i aromacie – cielęcym, z kury oraz wołowym. Ze względu na płynną konsystencję charakteryzują się dużą łatwością rozprowadzania w potrawach. Dostępne są także Primerby czyli przyprawy w paście. Są doskonałym substytutem świeżych ziół, które szybko tracą kolor i świeżość (jak np. estragon), są niewygodne w obróbce, dozowaniu i przechowywaniu (np. imbir) lub też charakteryzują się sezonowością, a co się z tym łączy komplikują kalkulację cen potraw.
Warsztaty i szkolenia
Większość firm, które mają w swojej ofercie przyprawy organizuje szkolenia i pokazy dla kucharzy z wykorzystaniem oferowanych produktów. Takie warsztaty, szkolenia i pokazy kulinarne przez cały rok pojawiają się np. w Studio Kulinarnym Kamis. Są to spotkania kierowane do szefów kuchni, kucharzy, osób stawiających pierwsze kroki w gastronomii oraz właścicieli restauracji. – Warsztaty mają na celu przybliżenia oferty Kamis Gastronomia, przedstawienie najbardziej optymalnego i szerokiego zastosowania produktów znajdujących się w ofercie oraz kreowanie nowych smaków, przekazanie w jak największym stopniu wiedzy z zakresu współczesnej gastronomii, a także doskonalenia technik kulinarnych – mówi Maciej Wawryniuk. Warsztaty kulinarne prowadzi również firma Unilever w Centrum Kulinarnym Unilever Foodsolutions. W studio w Poznaniu, kulinarni eksperci firmy, członkowie Zespołu Doradców Kulinarnych prezentują różnorodne zastosowania produktów firmy, zaznajamiając chętnych m.in. z ekonomiką przygotowania potraw.
 

Opublikowano: 20.04.2010
Aktualizacja: 20.04.2010