Potencjalny gość, który ma do wyboru restauracje o podobnym standardzie i podobnym menu wybierze tę, w której akceptowane są karty płatnicze. Zaoszczędzi w ten sposób czas, jaki straciłby, gdyby musiał udać się po gotówkę.
Korzyści
Zdaniem Michała Szwejkowskiego i Macieja Stecia, project managerów z działu Systemy Terminalowe firmy MCX Systems, nie ulega wątpliwości, iż umożliwienie płatności kartą w restauracjach jest obecnie postrzegane przez klientów jako pewien standard, świadczący o jakości obsługi i trosce o wygodę klienta. Równocześnie możliwość płatności kartą z reguły podnosi średnią wartość zakupu, a więc w efekcie dochody punktu gastronomicznego. Posiadanie terminala płatniczego przynosi jeszcze dodatkową korzyść – mniej gotówki w kasie, to mniejsze ryzyko kradzieży oraz większa kontrola nad płatnościami przez menedżerów lokalu czy właściciela.
Przy podejmowaniu decyzji o uruchomieniu płatności kartą w lokalach gastronomicznych należy zastanowić się, czy lepiej wydzierżawić terminal od centrum rozliczeniowego, czy zdecydować się na inwestycję we własną infrastrukturę płatniczą.
– Naszym klientom zdecydowanie rekomendujemy postawienie na niezależność – inwestując we własne terminale płatnicze restauratorzy zyskują możliwość wyboru dowolnego centrum rozliczeniowego, a tym samym zdecydowanie silniejszą pozycję negocjacyjną w zakresie kosztów realizacji transakcji bezgotówkowej. Równocześnie własne terminale to możliwość uruchamiania na nich dowolnych usług dodatkowych oraz promocji i konkursów. W terminalach dzierżawionych najczęściej nie ma możliwości swobodnego, indywidualnego kształtowania funkcji, jakie realizuje urządzenie – mówią przedstawiciele firmy MCX System.
Koszty
Na koszt uruchomienia płatności kartą w restauracji składa się kilka elementów. Oczywiście początkowe koszty zależą od wyboru między zakupem własnych terminali lub podpisaniem umowy na dzierżawę. – Jednym z istotniejszych kryteriów wpływających na koszt zakupu czy dzierżawy terminala jest jego rodzaj, może być to urządzenie mobilne, z którym kelner podchodzi do stolika, albo urządzenie desk-topowe – stacjonarne. Koszt terminala uzależniony jest również od spektrum technologii, które obsługuje – i o ile obecnie w standardzie jest już obsługa kart magnetycznych i chipowych, o tyle terminale obsługujące karty bezstykowe, tzw. zbliżeniowe (obecnie zyskujące na popularności), są droższe.
Ceny terminali wahają się od nawet poniżej 1 tysiąca złotych, w przypadku prostych, stacjonarnych urządzeń, do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku zaawansowanych terminali mobilnych. Koszt wdrożenia płatności kartą w restauracji zależy również od ilości dodatkowych funkcjonalności systemu, z których zamierza korzystać restaurator – podkreśla Michał Szwejkowski.
Lojalność
Terminal płatniczy może być wykorzystywany nie tylko do akceptacji płatności – można na nim uruchomić program lojalnościowy, premiujący powtarzalne zakupy w danym lokalu gastronomicznym, może obsługiwać system kart podarunkowych (przedpłaconych, np. karty lunchowe dla uczniów czy pracowników), może być wykorzystany do organizacji loterii, konkursów i promocji.
Firma MCX Systems posiada w swojej ofercie oprogramowanie służące do zarządzania programami lojalnościowymi – MCX for Loyalty. Jest to system do obsługi rejestracji lojalności klientów oraz rejestracji dokonywanych przez nich zakupów i usług w danej sieci gastronomicznej.
Głównym zadaniem systemu jest rejestracja transakcji w punktach handlowo-usługowych dokonywanych przez uczestników programu lojalnościowego i przyznawanie im punktów na podstawie założonego schematu obsługi takiego programu. Funkcję identyfikującą uczestników programu pełni elektroniczna karta mikroprocesorowa posiadająca unikalny numer identyfikujący. Opcjonalnie system może pracować w oparciu o karty magnetyczne.
MFL jest systemem otwartym, co oznacza możliwość konfiguracji zgodnie z oczekiwaniami organizatorów danego programu lojalnościowego czy danych schematów funkcjonalnych w ramach takiego programu. System pozwala również na łączenie programów. MFL składa się z: karty lojalnościowej, terminali i urządzeń EFT POS, serwera transakcyjnego i zarządzającego oraz bazy danych.
15-procentowy wzrost
Według danych NBP, na koniec 2008 r. w punktach handlowo-usługowych w Polsce zainstalowanych było blisko 150 tys. terminali płatniczych (co oznacza wzrost o około 15 proc. w porównaniu z końcem roku 2007). – Naszym zdaniem tempo wzrostu liczby terminali płatniczych w mniejszych placówkach handlowych oraz w punktach gastronomicznych było nawet wyższe. Obserwujemy, iż coraz większą popularnością cieszy się oferowanie płatności kartą w różnego rodzaju małych punktach gastronomicznych oraz tzw. fast foodach – popularność ta wynika z obniżania kosztów prowizji za rozliczanie transakcji oraz popularyzację technologii kart bezstykowych – popularnych w przypadku płatności o niskich wartościach, a zapewniających zdecydowanie szybszą obsługę płatności i, co za tym idzie, szybszą obsługę klientów – podsumowuje Maciej Steć.
Elektroniczny napiwek
Obsługa w lokalach, w których wprowadzono możliwość płacenia kartą, nie musi się martwić, że nie otrzyma napiwku. Napiwek klient dopisuje długopisem na potwierdzeniu z terminala płatniczego. Po udanej autoryzacji karty, obsługa lokalu podaje gościowi do podpisu potwierdzenie transakcji, na którym umieszczona jest cena posiłku i dwie puste pozycje, w których powinno się umieścić kwotę napiwku i wartość sumaryczną rachunku.