W czterogwiazdkowym hotelu Kudowa w Kudowie Zdroju pokoje są wyposażone w 23-calowe telewizory LCD. Warszawski Hilton w swoich pokojach zamontował 26-calowe odbiorniki, a w trzygwiazdkowym hotelu Wodnik w Bełchatowie do pokoi wstawiono telewizory 20-calowe.
Wyposażając pokoje hotelowe w telewizory należy przede wszystkim pamiętać o tym, aby zainwestować ich wariant hotelowy, a nie konsumencki.
Blokada menu i zakres głośności
Telewizory dla hoteli umożliwiają blokadę menu instalacji oraz wybór zakresu głośności telewizora, dzięki czemu można uniknąć skarg gości na hałas z sąsiednich pokoi. – Na pierwszy rzut oka telewizory hotelowe nie różnią się niczym od tych konsumenckich, mają dokładnie taki sam design. Znaczące różnice pojawiają się w zastosowaniu telewizorów oraz ich funkcjach. Philips w swojej ofercie posiada telewizory dedykowane wyłącznie do hoteli, od 19 do 42 cali. Można je podzielić na dwie grupy: telewizory systemowe (interaktywne) z zaawansowanym trybem hotelowym oraz standalone z prostym trybem hotelowym. Ofertę uzupełniają telewizory z funkcją ambilight oraz aurea, które wykorzystując działanie światła, zmieniają wygląd i atmosferę pokoju hotelowego oraz pozwalają odróżnić się od innych hoteli. Telewizory hotelowe w przeciwieństwie do konsumenckich umożliwiają blokadę menu instalacji, co zabezpiecza przed nieautoryzowanym dostępem.
Wybrane modele mają wbudowany zegar z budzikiem, który automatycznie synchronizuje się z teletekstem wybranego kanału TV. We wszystkich modelach istnieje możliwość ustawienia wiadomości oraz kanału powitalnego, a także zakresu głośności, w jakiej ma działać TV. Bardzo przydatną oraz cenioną przez hotelarzy funkcją jest klonowanie ustawień za pomocą USB. Zapewnia ona jednakowe skonfigurowanie wszystkich telewizorów i znacznie skraca czas i koszty instalacji – mówi Jan Sewerynik z Philips Lighting Poland. Dodatkowa zaletą jest kompatybilność hotelowych telewizorów z panelami przyłączeniowymi, które umożliwiają gościom podłączanie komputera, odtwarzacza DVD czy kamery video. Obraz z podłączonych urządzeń wyświetlany jest automatycznie na ekranie telewizora. Odbiorniki hotelowe od tych konsumenckich odróżnia także ich cena. – Różnice sięgają kilku, czasami kilkunastu procent, ale w zamian za to klient otrzymuje profesjonalny serwis door-to-door – dodaje Jan Sewerynik. Według specjalistów telewizory w hotelach powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 7 lat.
Dzierżawa i leasing
Inwestycja w hotelowe telewizory nie należy do najtańszych, ale inwestor może zdecydować się na jedno z trzech rozwiązań – kupno na własność nowych odbiorników bądź ich dzierżawę lub leasing.
– Hotele korzystają z telewizorów na różnych zasadach, w zależności od swoich potrzeb i możliwości.
Większość z nich kupuje telewizory na własność, natomiast istnieje również możliwość ich dzierżawy lub leasingu. Z tych dwóch ostatnich form korzystają głównie duże sieci międzynarodowe. Dzierżawa czy leasing oferowane są przede wszystkim przez firmy bezpośrednio współpracujące z sieciami lub pojedynczymi hotelami, a nie przez producenta sprzętu. Wśród firm (System Integratorów), z którymi Philips współpracuje w zakresie obsługi rynku hotelowego, dzierżawę lub leasing oferuje m.in. Quadriga Poland z Warszawy oraz Acentic z Wrocławia – mówi Jan Sewerynik. Nie należy tutaj również zapominać o kosztach związanych bezpośrednio z dostępem do niektórych kanałów kodowanych lub wymagających licencji.
Urozmaicona oferta programowa
Rolą telewizji hotelowej jest proponowanie jak najbardziej urozmaiconej oferty programowej, a tym samym zaspokojenie różnorodnych gustów i wymagań gości mówiących odmiennymi językami.
– Oferta kanałów Media Management Europe skierowana jest do szerokiego grona odbiorców, zadowoli zarówno przebywającą na wakacjach rodzinę, jak i turystę biznesowego, który po ciężkim dniu marzy o obejrzeniu wiadomości lub chwili relaksu. Podkreślając konieczność spełnienia wymagań prawnych, regulujących legalność retransmisji kanałów telewizyjnych, rozumiemy także jak ważna jest dla hotelu promocja. Nadawcy kanałów CNN oraz BBC World News w ramach umowy licencyjnej proponują umieszczenie informacji o hotelu wraz ze zdjęciem na swoich stronach internetowych. Strona każdego widniejącego w wykazie hotelu-partnera dostępna jest za pomocą hiperłącza z serwisu internetowego nadawcy, co umożliwia dokonywanie rezerwacji bezpośrednio w hotelu. Ponadto zagraniczni goście zawsze chętnie wybierają obiekty, w których mogą obejrzeć programy telewizyjne w ich rodzimym języku. Dlatego to hotel powinien dostosować listę kanałów do potrzeb swoich gości – mówi Katarzyna Kozyra z firmy Media Management Europe, które jest koordynatorem w Polsce dla CNN International, Cartoon Network i TCM. Firma reprezentuje również nadawców takich kanałów jak m.in.: CNBC Europe, BBC World, BBC Entertainment, BBC Lifestyle, BBC Knowledge, Euronews, Eurosport czy National Geographic. Obiekty, które chcą reemitować w swojej sieci hotelowej kanały nadawców reprezentowanych przez firmę zobowiązane są do podpisania stosowych umów licencyjnych. Nadawcy programów są właścicielami praw autorskich do sygnału tych kanałów i posiadają pełne prawo do decydowania o rozpowszechnianiu swoich programów zgodnie z prawem Polski (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Art. 97, Art. 99) i Unii Europejskiej.
32 calowe dla hoteli luksusowych
Rynek profesjonalnych telewizorów hotelowych jest bardzo mały jeśli patrzymy z perspektywy rynku konsumenckiego. – Szacujemy go na kilkanaście tysięcy sztuk rocznie. Na całym świecie mamy ponad 6 milionów telewizorów zainstalowanych w hotelach. W Polsce we współpracy z naszymi „System Integratorami” i dystrybutorami zaopatrujemy największych międzynarodowych klientów sieciowych, takich jak Accor, Marriott, Starwood, Hilton, Intercontinental, NH Hotels, oraz sieci lokalne, jak np. Qubus. Zaopatrujemy również dziesiątki hoteli niezależnych – mówi Jan Sewerynik. Swoją ofertę firma kieruje do hoteli luksusowych, w których najczęściej zainstalowane są systemy interaktywane, jak również do hoteli nieskategoryzowanych (niskobudżetowych). Wśród tych pierwszych najpopularniejszym modelem jest telewizor systemowy 32-calowy m.in. ze zintegrowanym gniazdem SmartCard, wbudowanym zegarkiem i budzikiem oraz złączem głośników zewnętrznych. Wśród hoteli o niższym standardzie największym zainteresowaniem cieszą się modele 20- i 22-calowe z prostym trybem hotelowym, z wbudowanym zegarkiem i budzikiem.