Większa sprzedaż dań na wynos

Udostępnij artykuł

Istnieją gałęzie gastronomii, które mimo spowolnienia nadal się rozwijają, są to m.in. restauracje specjalistyczne, te, które nie tylko zdecydowanie postawiły na kuchnie regionalne, ale przede wszystkim na jakość. Kiedyś były to tylko pizzerie. A teraz? Restauracje chińskie, wietnamskie, tureckie, włoskie, a także z typowo regionalną kuchnią polską. Wszystkie przyciągają klientów jakością potraw i obsługi. Dostrzegamy te zmiany przede wszystkim w konsumpcji naczyń jednorazowych z wyższych półek. Sztywne, ekologiczne talerze i miski marki „Chinet”, kubki papierowe do zimnych i gorących napojów (z podwójną i potrójną ścianką) oraz specjalne opakowania „na wynos” sprzedają się coraz lepiej. Dynamika wzrostu sprzedaży naczyń jednorazowych jest wyższa niż przeciętna.

W bieżącym roku obserwujemy także wzrost sprzedaży dań „na wynos”. Dlatego prócz standardowych opakowań styropianowych, takich jak menu boxy (lunch boxy), hamburger boxy, które powszechnie stosowane są w restauracjach, wprowadziliśmy specjalne, papierowe pojemniki do dań etnicznych, zwane „DeliEthnic” o poj. 550 ml i 750 ml (stylistyką nawiązują do opakowań na tzw. „chińszczyznę”). Innym, proponowanym przez Huhtamaki rozwiązaniem są pojemniki typu „Multihot” z wieczkami (z możliwością zgrzewania). Każda restauracja, bistro czy sklep ze sprzedażą gotowych dań „na wynos” może skorzystać z tego typu rozwiązań. Jest to ważne szczególnie na terenach turystycznych. Specjalną linią produktów są pojemniki sałatkowe typu „Snap-on”, mające dodatkowo podkreślać trend na „zdrową” żywność. Sprawdzają się idealnie do serwowania posiłków zimnych i gorących. Sałatki, desery, przekąski, zupy, makarony w różnej postaci to dania, które doskonale prezentują się w tych czarnych i okrągłych naczyniach.

Rynek napojów „na wynos” rośnie z roku na rok. Widać to choćby po otwarciu w Polsce pierwszych restauracji firmy Starbucks. Nowy koncept McDoland’s – McCafe rozwija się dynamicznie. Coffeeheaven, Costa Cafe, EMPiK Cafe czy inne sieci stale zwiększają sprzedaż i zapotrzebowanie na kubki papierowe. Już niewiele osób pamięta o kubkach styropianowych, a o plastikach jeszcze mniej. Jest to jeden z przykładów rozwoju rynku gastronomii wraz z rozwojem sektora naczyń jednorazowych. Można stwierdzić, iż wzrost zainteresowania naczyniami papierowymi jest także związany z etyką, stającą się powoli wiodącym trendem, występującym na równi ze zdrowiem, wygodą i zaspokajaniem potrzeb wyższego rzędu. Poczucie, iż w wybranym przez klienta naczyniu (opakowaniu) użyto materiałów podlegających recyclingowi lub częściowemu przetworzeniu utwierdza go w przekonaniu o słuszności podjętej decyzji. Etyczne opakowania to bliska przyszłość rynku naczyń i opakowań jednorazowych.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 15.04.2010
Aktualizacja: 15.04.2010