20 mld zł przychodów firm gastronomicznych

Udostępnij artykuł

Przychody sektora publicznego wyliczono na 592 mln zł (o 50 mln zł mniej niż w roku 2008), natomiast prywatnego – na 20110 mln zł (mniej o nieco ponad 25 mln zł). Ze sprzedaży towarów handlowych, w tym napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych spółki uzyskały w 2009 roku przychody rzędu 4627 mln zł (4760 w 2008 roku), z produkcji gastronomicznej – 13579 mln zł (13299 mln zł), z pozostałej działalności – 550 mln zł (473 mln zł).

– Spadki sprzedaży związane są z ogólnie gorszymi nastrojami biznesie, spadającym optymizmem konsumentów oraz mniejszą potrzebą jedzenia poza domem. Spodziewane jest jednak odwrócenie negatywnego trendu. W porównaniu do innych konsumentów w Europie, Polacy ciągle przeznaczają stosunkowo niewielką część swoich budżetów na jedzenie poza domem – twierdzą eksperci Euromonitor International. – Prognozujemy, że spowolnienie gospodarcze będzie miało negatywny wpływ na sektor gastronomii także w latach 2010 i 2011. W 2012 roku powinno nastąpić ożywienie wraz z tym, jak konsumenci powrócą do swoich zwyczajów sprzed kryzysu. Malejąca chęć do gotowania w domu wśród młodych ludzi zwiększy popyt na ofertę gastronomii. Pozytywne efekt mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 dodatkowo przyczynią się do ożywienia w sektorze – dodają.