W 2009 roku, według GUS, liczba placówek gastronomicznych działających w Polsce wyniosła 78624 (81 131 w 2008 r.). Liczba restauracji w tym okresie wzrosła z 13731 do 14120, natomiast liczba barów spadła o 1323 (z 33151 do 31828), stołówek o 100 (z 5207 do 5107), punktów gastronomicznych o 1473 (z 29042 do 27569).
– Lokale sieciowe okazały się bardziej odporne na kryzys gospodarczy. Sieci korzystają z ekonomii skali, co pozwala im na prowadzenie bardziej agresywnej polityki cenowej. W konsekwencji zwiększają one udziały w rynku kosztem niezależnych operatorów – twierdzą eksperci z Euromonitor International. – Międzynarodowe firmy nie rezygnują z zabiegów powiększenia udziałów w polskim rynku. Subway poczynił działania, które mają wzmocnić pozycje firmy w Polsce. Firma obniżyła ceny i oferuje w Polsce te same produkty, co na innych rynkach, ale zdecydowanie taniej. Burger King – który na dziesięć lat wycofał się z Polski – ponownie wszedł na rynek dzięki współpracy z firmą AmRest. W kwietniu 2009 roku międzynarodowy gigant Starbucks otworzył pierwszą kawiarnię w Polsce. McDonalds rozwija swoją sieć McCafe. Także sieć Gloria Jeans Coffees powiększyła się o nowe lokalizacje w 2009 roku – dodają.