2,5 tys. placówek gastronomicznych mniej

Udostępnij artykuł

W 2009 roku, według GUS, liczba placówek gastronomicznych działających w Polsce wyniosła 78624 (81 131 w 2008 r.). Liczba restauracji w tym okresie wzrosła z 13731 do 14120, natomiast liczba barów spadła o 1323 (z 33151 do 31828), stołówek o 100 (z 5207 do 5107), punktów gastronomicznych o 1473 (z 29042 do 27569).

– Lokale sieciowe okazały się bardziej odporne na kryzys gospodarczy. Sieci korzystają z ekonomii skali, co pozwala im na prowadzenie bardziej agresywnej polityki cenowej. W konsekwencji zwiększają one udziały w rynku kosztem niezależnych operatorów – twierdzą eksperci z Euromonitor International. – Międzynarodowe firmy nie rezygnują z zabiegów powiększenia udziałów w polskim rynku. Subway poczynił działania, które mają wzmocnić pozycje firmy w Polsce. Firma obniżyła ceny i oferuje w Polsce te same produkty, co na innych rynkach, ale zdecydowanie taniej. Burger King – który na dziesięć lat wycofał się z Polski – ponownie wszedł na rynek dzięki współpracy z firmą AmRest. W kwietniu 2009 roku międzynarodowy gigant Starbucks otworzył pierwszą kawiarnię w Polsce. McDonalds rozwija swoją sieć McCafe. Także sieć Gloria Jeans Coffees powiększyła się o nowe lokalizacje w 2009 roku – dodają.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 03.08.2010
Aktualizacja: 03.08.2010