38 mln euro za hotel Warszawa

Udostępnij artykuł

– Trwający od 2008 r. kryzys gospodarczy w dużym stopniu odbił swoje piętno na rynku nieruchomości inwestycyjnych. Gasnący popyt i idący za nim spadek cen wynajmu powierzchni komercyjnych stał się jednym z powodów zmniejszenia wolumenu realizowanych transakcji na rynku inwestycji nieruchomościowych w Polsce w ostatnim roku – tweirdzi Katarzyna Klimkiewicz z TPA Horwath.

– Nie oznaczało to jednak bezczynności samych inwestorów, którzy pogodzeni z zaistniałą sytuacją szukali alternatywnych lokat swoich środków. Lukratywny interes został dostrzeżony na zaniedbanym przez wiele lat rynku hotelowym w Polsce, który miał stać się oazą stabilności w tym trudnym dla nich okresie. Gwarancję sukcesu na rynku hotelowym wydaje się dawać rosnące zapotrzebowanie na najwyższej jakości usługi noclegowe. Nie bez znaczenia są też zbliżające się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 r., które – o ile same w sobie nie mogą zapewnić ponadprzeciętnych zysków branży hotelowej – to dają szansę na pozytywny impuls wzrostu dla całej polskiej gospodarki – dodaje Małgorzata Dankowska z TPA Horwath.

Największa transakcja hotelowa w 2009 r. została dokonana z udziałem rodzimych inwestorów. Budynek dawnego Prudentialu i dawnego hotelu Warszawa, położony w samym centrum Warszawy, został nabyty przez braci Likusów z Krakowa za cenę 38 mln euro. Sprzedawcą była spółka Polimex-Mostostal, która nabyła wspomniany obiekt w 2005 r. za cenę 6,3 mln euro. Dodatkowo Polimex zapewnił sobie możliwość przeprowadzenia prac remontowych i adaptacyjnych sprzedanego budynku na kwotę 90 mln zł, co oznacza, iż sam budynek został wyceniony na kwotę około 16 mln euro.

Na drugim miejscu uplasowała się transakcja nabycia pięciogwiazdkowego hotelu Radisson Blu w Krakowie przez fundusz Union Investment Real Estate GmbH. Dotychczasowym właścicielem obiektu była firma deweloperska UBM Realitatenentwicklung, która sprzedała inwestorowi udziały w spółce Philharmonie Office Center Sp. z o. o., posiadającej hotel Radisson, za cenę 32 mln euro.

Trzecią transakcją 2009 r. była sprzedaż przez spółkę Warimpex czterogwiazdkowego andel’s Hotel Kraków funduszowi Deka Immobilien. Jednocześnie obiekt zostanie wynajęty sprzedającemu na okres 15 lat, na warunkach stałego czynszu.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 02.08.2010
Aktualizacja: 02.08.2010