W 2009 roku liczba gmin, które inwestowały w turystykę zwiększyła się w stosunku do 2008 roku o 51 (714 w 2009 r.). Samorządy wojewódzkie wydały 210,8 mln zł (wzrost aż o 671 proc. w stosunku do 2007 r.), powiatowe – 12,1 mln zł (o 113 proc. więcej niż w 2008 r.), miast na prawach powiatu – 74,8 mln zł (o 141 proc. więcej), gmin – 167,1 mln zł (o 28 proc. więcej).
W 2009 r. na turystykę najwięcej wydatkowały gminy: Kórnik (powyżej 20 mln zł – co stanowiło 12 proc. udziału wydatków wszystkich samorządów gminnych w Polsce), Iława (powyżej 7 mln zł), Malbork, Siemiatycze, Sława, Muszyna, Zebrzydowice (każde powyżej 4 mln zł) oraz Człuchów, Boguszów-Gorce, Sadki, Prudnik (każde powyżej 2 mln zł).
Natomiast do samorządów miast, które w 2009 r. wydały najwięcej na turystykę należy zaliczyć: Łomżę (wydatki powyżej 23 mln zł), Sopot (powyżej 10 mln zł), Gdańsk, miasto stołeczne Warszawa (każde powyżej 6 mln zł) oraz Jelenią Górę (powyżej 4 mln zł). Następne na liście są: Tarnów (około 2,5 mln zł), Poznań (około 2,4 mln zł), Gdynia (około 1,5 mln zł), Toruń (około 1,4 mln zł) oraz Konin (około 1,3 mln zł).
W wydatkach tych zawieraja się inwestycje na promocję regionu, jego walorów turystycznych oraz bazy noclegowej.