Badanie Inquiry: 35 proc. respondentów zamówi catering na Wielkanoc

Jak w tym kontekście Polacy planują spędzić najbliższe święta? Czy sami przygotują potrawy czy skorzystają z coraz popularniejszego cateringu? Poniżej przedstawiamy najnowsze badania Inquiry, w którym odpowiadamy na te i inne pytania.

Na początku warto zauważyć, że dzisiaj Polacy obawiają się koronawirusa znacznie mniej, niż to miało miejsce rok temu. Obecnie nieco ponad połowa z nas (55 proc.) deklaruje, że boi się zarażenia (suma odpowiedzi „bardzo się boję” i „raczej się boję”). Z kolei rok temu aż 71 proc. osób odpowiedziało, że boi się zarażenia. Oznacza to bardzo wyraźny spadek obaw przed COVID-19. To niewątpliwie ma wpływ na dokonywane przez Polaków wybory. Również w kontekście najbliższych Świąt Wielkanocnych.

Nadal większość z nas planuje spędzić święta tylko w gronie najbliższej rodziny. W obrębie jednego gospodarstwa domowego. 63 proc. osób deklaruje brak odwiedzin rodziny i najbliższych w tym czasie. Jednak rok temu aż 83 proc. osób zamierzało zostać w domach.

Połowa spośród osób, które z okazji świąt nie zobaczą się z rodziną brak najbliższych jest postrzegany jako dotkliwy. Jednak jest to o 9 punktów procentowych mniej niż w zeszłym roku. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że obecnie większość osób odwiedza swoją rodzinę przynajmniej od czasu do czasu. Rok temu, kiedy byliśmy na etapie rozwoju pandemii, na pewien czas większość z nas faktycznie była odizolowana od części rodziny. Tak jak poprzednio, brak najbliższych podczas świąt jest bardziej negatywnie odczuwany przez kobiety niż przez mężczyzn oraz przez osoby w wieku 55+ w porównaniu z młodszymi.

Tradycyjne święta

Chęć Polaków do powrotu do „normalności” widać również w odpowiedziach dotyczących sposobu przygotowania Wielkanocy. Wyraźnie więcej osób niż roku temu deklaruje, że przygotuje „takie same Święta jak zazwyczaj” (35 proc. vs 18 proc.). Całkowita rezygnacja z obchodzenia świąt wielkanocnych jest rzadsza (12 proc. vs 19 proc.). Co interesujące, takie osoby zdecydowanie rzadziej niż w 2020 roku opowiadają, że powodem braku obchodzenia świąt jest obecna sytuacja, w której ciężko lub nawet nie powinno się świętować.

Nie zmienia się postawa Polaków wobec samodzielnego przygotowywania potraw – dokładnie tak jak rok temu 65 proc. osób zamierza przygotować wszystkie posiłki w domu, a 35 proc. respondentów część jedzenia zamówi. Zamawianie części potraw jest szczególnie popularne wśród najmłodszej grupy osób w wieku 18-24 lata, wśród których aż 45 proc. osób planuje skorzystać z takiego rozwiązania. Częściej decydują się na to mężczyźni niż kobiety (42 proc. vs 24 proc.). Ważną motywacja do zakupu części potraw jest wsparcie lokalnych firm

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry, dodaje: Polskie społeczeństwo dostosowało się do życia w czasie pandemii, a w wielu wypadkach wielkanocne tradycje wygrywają z poczuciem zagrożenia. Dla wielu osób nie będą to jednak wesołe święta, a na pewno inne niż zwykle.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Rynek-Dostawcow-HoReCa-RAPORT-2021.png

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.