Badanie PAYBACK: Jak pandemia wpłynęła na plany urlopowe Polaków?

Udostępnij artykuł
Pandemia dała się we znaki wielu sektorom gospodarki, w szczególności branży turystycznej. Nadciągające wielkimi krokami wakacje, łatwy dostęp do szczepień oraz  systematyczne „luzowanie” obostrzeń powinny zdecydowanie poprawić tę sytuację. Jaka część z nas zamierza je spędzić w Polsce? Jak duży budżet chcemy przeznaczyć na urlop i w końcu – czy pandemia pokrzyżowała nasze wakacyjne plany? Jak wynika z najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll, COVID-19 faktycznie wpływa lub wpłynął na nasz urlop, co nie oznacza jednak, że zamierzamy z niego rezygnować.

Koronawirus dotknął niemal wszystkich dziedzin życia i zdecydowanie zmienił naszą codzienność. Dotyczy to również wakacji. Tak wskazało 45 proc. ankietowanych PAYBACK. 41 proc. z tej grupy respondentów przyznało, że z powodu pandemii musiało wybrać inny cel podróży, a po 16 proc. osób biorących udział w badaniu albo zmieniło wysokość budżetu przeznaczonego na urlop, albo po prostu jego termin.

Chcąc spędzić wakacyjny czas spokojnie wiele osób zdecydowało się na skorzystanie z narodowego programu szczepień – ponad połowa badanych wskazuje, że szczepionki przeciwko COVID-19 są niezbędne. Jednocześnie 36 proc. ankietowanych nie ma jeszcze na ten temat sprecyzowanego zdania.

Urlop? Przede wszystkim latem

Ponad 56 proc. respondentów badania PAYBACK jako preferowany czas na urlop wskazuje miesiące letnie – lipiec i sierpień. 11 proc. ankietowanych wakacje zaplanowało na czerwiec, a 14 proc. na jesień – w tym większość (11 proc.) we wrześniu. Zimą swoje tegoroczne plany urlopowe chciałoby zrealizować jedynie 2 proc. badanych, a 17 proc. spośród osób, które wzięły udział w ankiecie, w ogóle nie planuje w tym roku urlopu. 22 proc. z nich jako główny powód wskazało brak funduszy, niewiele mniej, bo 21 proc., zbyt dużą ilość pracy, a dla 15 proc. ankietowanych przeszkodą są ograniczenia w podróżowaniu będące rezultatem pandemii. Natomiast 12 proc. respondentów zrezygnowało z wakacji z powodu braku pracy.

Osoby, które planują wypoczynek, myślą przede wszystkim o dwutygodniowym urlopie, na który wybierze się 42 proc. osób. Na krótszy, tygodniowy odpoczynek zdecyduje się co trzeci ankietowany (35 proc.). Jakie zatem kierunki wakacyjnych wyjazdów preferują Polacy?

Cudze chwalicie… Niekoniecznie!

Zdecydowana większość, bo aż 64 proc. respondentów planuje urlop wyjazdowy w Polsce. Za granicę chce wyjechać jedynie 16 proc. ankietowanych, w domu zostanie natomiast 12 proc. osób. Urlop podzielony na wyjazd zarówno w kraju, jak i zagranicę deklaruje 8 proc. respondentów.

Podróżując po kraju chętniej wybieramy morze – wypoczynek na polskim wybrzeżu planuje w tym roku 36 proc. respondentów. W góry pojedzie 20 proc. z nas, a okolice któregoś z malowniczych jezior odwiedzi 15 proc. ankietowanych – wylicza Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

ŚWIAT HOTELI – KWIECIEŃ 2020
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Na wakacjach jak w domu

Kluczowym elementem organizacji każdego urlopu są noclegi. To, w jakim miejscu będziemy odpoczywać po dniu spędzonym na zwiedzaniu, plażowaniu lub wędrówkach po górskich szlakach, znacząco wpływa na nasz komfort i zadowolenie z całego wyjazdu. Gdzie zatem śpimy najchętniej? W przypadku noclegów w Polsce nie ma jednego dominującego miejsca – 21 proc. respondentów na czas urlopu rezerwuje domek letniskowy, 17 proc. ankietowanych decyduje się na hotel, a 14 proc. wybiera pokój w kwaterze prywatnej. Zupełnie inaczej sprawa ma się w przypadku wyjazdów zagranicznych, podczas których ponad połowa badanych najchętniej śpi w hotelach.

Trudno natomiast wskazać zdecydowanego faworyta, jeśli chodzi o to, gdzie będziemy się stołować. Posiłki w miejscu noclegu, samodzielne gotowanie lub jedzenie w restauracjach – każdą z tych odpowiedzi wskazało po ok. 30 proc. badanych.

Co ciekawe, prawie 90 proc. respondentów urlop organizuje samodzielnie, a przynajmniej tak zamierza zrobić w tym roku. Koniecznych rezerwacji dokonujemy przede wszystkim online – tę opcję wskazało aż 80 proc. ankietowanych naszego badania. Powodem może być zarówno większa wygoda, oszczędność czasu, jak i bezpieczeństwo. W dobie pandemii wielu z nas nadal woli zachowywać dystans społeczny – wskazuje Katarzyna Grzywaczewska.

Szacując urlopowe wydatki, najwięcej, bo 26 proc. badanych wskazało, że na wakacje przeznaczy między 501 a 1000 zł na osobę. 20 proc. wyda w tym roku od 1001 do 1500 zł, a niewiele mniej, bo 18 proc. – od 1501 do 2000 zł w przeliczeniu na osobę. Wakacje sfinansujemy natomiast przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, po które sięgnie 80 proc. respondentów. Z bonu turystycznego skorzysta 16 proc. z nas, a z innych form finansowania, w tym kredytu lub pożyczki od bliskich, nieco ponad 4 proc.

Razem czy osobno?

Dla wielu z nas urlop do doskonała okazja, aby spędzić go z najbliższymi – tak zadeklarowało aż 95 proc. respondentów PAYBACK Opinion Poll. W tej grupie najwięcej, bo 59 proc. planuje odpoczynek z rodziną, 27 proc. ankietowanych jako towarzyszy przerwy wakacyjnej wskazało swoich partnerów, a 9 proc. – grono przyjaciół lub znajomych. Pozostałe 5 proc. zamierza ten czas spędzić w pojedynkę lub w innej grupie niż wyżej wymienione.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 22.06.2021
Aktualizacja: 22.06.2021