Bartosz Brusikiewicz, Thai Wok: W najbliższych trzech latach planujemy otworzyć 25 nowych lokali

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Wyzwań jest naprawdę wiele. Pozyskiwanie pracowników do pracy, dostępność surowców i półproduktów, rosnąca inflacja czy widma kolejnych ewentualnych ograniczeń. Branża gastronomiczna zyskała miano mocno niestabilnej, przez co trudniej jest pozyskać pracowników do pracy. Wpływa na to utrzymująca się niepewność i obecny wzrost zachorowań – mówi Bartosz Brusikiewicz, dyrektor zarządzający Thai Wok w specjalnym komenatrz.

W naszym przypadku, wyzwaniem było i nadal jest, zatrudnianie pracowników z Azji. Nasi kucharze to Tajowie, Nepalczycy, Wietnamczycy. Obecnie proces uzyskiwania pozwoleń na pracę jest znacznie wydłużony. W czasie pandemii i zamkniętych granic, mieliśmy całkowicie zablokowaną możliwość zatrudniania nowych osób. Nie redukowaliśmy tym samym żadnych stanowisk, wiedząc, że po otwarciu, moglibyśmy mieć problem z zapewnieniem jakości i oryginalności naszej kuchni.

Pracownicy

Mówiąc o pracownikach nie możemy też zapominać, że tu nie tylko chodzi o obsługę czy kucharzy, ale również widzimy bardzo duży problem z ekipami technicznymi. Kryzys na rynku podzespołów i specjalistów dotyka również nas. Zarówno brakuje części zamiennych, jak i techników zajmujących się naprawą urządzeń sanitarnych, gazowych czy elektrycznych. Bardzo długie terminy oczekiwania nie wchodzą w branży gastronomicznej w grę. Usterka musi być naprawiona z dnia na dzień, dla utrzymania płynności biznesu.

Koszty

Kolejnym wyzwaniem jest oczywiście kwestia struktury kosztów. Centra handlowe pokazują, że obroty wracają do stanu przed pandemią, ale nie jest to spowodowane większą ilością klientów, bo tych nadal jest mniej, tylko wyższymi cenami. Wzrost cen natomiast wymuszony jest przez rosnące wciąż ceny surowców i koszty pracowników. Więc w bilansie ogólnym, zysk wcale nie jest na tym samym poziomie co przed pandemią, a czynsze tak. Nie możemy też zapominać o zmianach zachowań konsumentów, którego efektem jest dynamiczny rozwój kanału delivery. Konsumenci przyzwyczaili się do zamówień online i z jednej strony to dobra wiadomość, bo jest to dodatkowy kanał sprzedaży. Z drugiej, zabiera obrót lokalom stacjonarnym.  Nie można zapominać, że branża gastronomiczna…Pełną treść publikujemy w Rynek Gastronomiczny w Polsce – RAPORT 2022Kliknij, aby dokończyć lekturę.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 21.09.2022
Aktualizacja: 21.09.2022