Nielsen oszacował wartość rynku produktów BIO w Polsce

Udostępnij artykuł
Nabiał, produkty dla dzieci, mleka roślinne i wódka za 620 mln zł. Tak wyglądał w 2019 roku polski koszyk produktów posiadających certyfikat unijny, tzw. zielony liść.
Word “Bio” with fresh grass isolated on white

Ponad 620 mln zł na produkty spożywcze BIO wydali Polacy w 2019 roku w sklepach niespecjalistycznych. Rok do roku to wzrost o 15 proc. większy i trzy razy szybszy niż w przypadku koszyka spożywczego. Produkty BIO stanowią już 0,5 proc. jego wartości. W koszyku produktów BIO znalazły się kolejno: nabiał i produkty dla dzieci stanowiące łącznie 55 proc. wartości sprzedaży oraz mleka roślinne. Często jako marki własne, które stanowią 36 proc. sprzedanych produktów. Głównym kanałem sprzedaży produktów BIO pozostaje duży format, gdzie dokonano trzy czwarte sprzedaży tych produktów. Nieoczekiwanie czwarte miejsce zajmuje wódka BIO warta blisko 30 mln zł, czyli pięć razy więcej niż w 2018 roku. Podobnie, jak pozostałe produkty wódka BIO sprzedaje się najlepiej w sklepach wielkoformatowych – 90 proc. sprzedaży. To trend odmienny niż dla całej kategorii napojów alkoholowych, w przypadku której ponad połowa wartości sprzedaży generowana jest przez sklepy małoformatowe – mówi Monika Dyrda, Client Director z Nielsen Connect w Polsce.

W 2019 roku rynek nabiału BIO osiągnął wartość ponad 176 mln zł. W tej grupie znalazły się jogurty, kefiry, serki homogenizowane, sery żółte i mleko. Jogurty BIO warte ponad 100 mln zł jako pierwsze stały się bardziej przystępne cenowo dla konsumentów.

Produkty dla dzieci jako dania gotowe są dostępne w Polsce od 30 lat. Te z certyfikatem BIO stanowią obecnie 11 proc. udziału w całej sprzedaży żywności dla dzieci. To głównie ciasteczka dla dzieci, jedzenie w słoikach, a także soki. 

Rynek napojów roślinnych stanowi kroplę w morzu w porównaniu do rynku mleka, ale posiada ogromny potencjał napędzany trendem prozdrowotnym. Roślinne substytuty nabiału osiągnęły w ubiegłym roku wartość 203 mln zł, z czego blisko 20 proc. tej wartości, to produkty BIO.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Jak będzie rozwijał się rynek produktów BIO?

Segment BIO wcale nie musi być niszowy. Nawet jeśli znaczenie Warszawy dla sprzedaży produktów BIO jest dwukrotnie wyższe, niż jej znaczenie dla sprzedaży koszyka spożywczego, nie notujemy znaczących różnic w przypadku lokalizacji sprzedaży pomiędzy regionami w pozostałej części kraju. Również niezależnie od miejsca pochodzenia prawie 40 proc. konsumentów odpowiedzialnych za robienie zakupów w swoich gospodarstwach domowych interesuje się ekologią i zwraca uwagę na to, czy produkt jest ekologiczny (EKO) lub naturalny (BIO). Dodatkowo na wyższy udział produktów BIO wpływa obecność powszechnie rozpoznawalnych marek z dobrą dystrybucją oraz marek własnych dużych graczy. Z kolei połączenie BIO z innymi trendami przyspiesza rozwój nowych kategorii. Te wszystkie czynniki sprawiają, że produkty BIO będą zajmować coraz więcej miejsca w koszyku spożywczym Polaków – przepowiada ekspertka.

Źródłem danych przedstawionych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego, rynek: Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, analizowane okresy: lata 2018 – 2019. Wszystkie produkty z monitorowanych kategorii spożywczych, posiadające certyfikat, mają nadaną charakterystykę BIO, co pozwala na oszacowanie wartości rynku produktów BIO w monitorowanych kanałach dystrybucji w sposób ciągły. Analiza nie obejmuje sprzedaży produktów BIO w kanałach niemonitorowanych, w tym w sklepach specjalistycznych oraz kanale e-commerce.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 05.03.2020
Aktualizacja: 05.03.2020