[SPECJALNIE DLA NAS] Pojawienie się pandemii COVID-19 w marcu ubiegłego roku, przerwało dobry okres na rynku HoReCa w Polsce. Lokale gastronomiczne musiały zmierzyć się z ograniczeniem ich działalności, jedynie do oferowania dań na wynos czy w dowozie. Działalność hoteli również została ograniczona. Niestety sytuacja powtórzyła się także w II połowie 2020 r., a początek 2021 r. nie przyniósł wyczekiwanego poluzowania restrykcji.
Lata wzrostów, dobre perspektywy i katastrofalny rok 2020
Rok 2019 był dobrym okresem dla branży HoReCa. Kolejnym rokiem z rzędu, kiedy wartość tego rynku wzrosła – do 32,7 mld zł, ponad 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Na wzrost wartości rynku pozytywnie wpływały m.in. coraz lepsza sytuacja na rynku pracy, większa skłonność Polaków do jadania poza domem. Prawie połowa respondentów badania przeprowadzonego przez PMR w styczniu 2020 r., odnotowała wzrost częstotliwości jadania w lokalach gastronomicznych w 2019 r. Wpływ miał też rozwój turystyki – zarówno krajowej jak i zagranicznej. Niestety, pojawienie się pandemii COVID-19 w Polsce w marcu 2020 r. diametralnie zmieniło sytuację na rynku.
Wiosną 2020 r. wprowadzono pierwsze restrykcje w działalności HoReCa
Ograniczenie funkcjonowania lokali gastronomicznych do działalności jedynie w dowozie i na wynos dla części lokali było równoznaczne z całkowitym zawieszeniem działalności. W nieco lepszej sytuacji znalazły się lokale, dla których jeszcze przed pandemią dowóz stanowił znaczne źródło dochodu (np. pizzerie). Po zniesieniu restrykcji w funkcjonowaniu lokali gastronomicznych z rynku zaczęły napływać informacje o stopniowej odbudowie sprzedaży. Niemniej jednak, wakacje nie należały do tak dobrych, jak na początku się spodziewano. Co prawda spora część Polaków spędzała wakacje w Polsce, ale turystyka zagraniczna praktycznie nie istniała. W lipcu 2020 r. z turystycznych obiektów noclegowych w Polsce skorzystało 2,7 mln turystów. Udzielono im 9,1 mln noclegów – mniej odpowiednio o 33,2 proc. i o 31,1 proc. w porównaniu z lipcem 2019. Mniejszy ruch turystyczny odnotowano również w sierpniu 2020 r. (dane GUS dotyczą obiektów noclegowych posiadających 10 lub więcej miejsc noclegowych).
W końcówce 2020 roku branża gastronomiczna mierzyła się z podobnym scenariuszem do tego z wiosny. Zamknięte dla gości lokale, ratowanie się dowozem, brak turystów, mniejsza mobilność Polaków. Należy jednak zwrócić uwagę, że tym razem lokale zostały zamknięte w momencie, kiedy kondycja wielu z nich była osłabiona wiosennym lockdownem. Część lokali kolejny raz praktycznie nie może prowadzić żadnej działalności – dotyczy to np. barów alkoholowych czy restauracji premium. Niestety, wiele lokali nie przetrwa tej sytuacji, a krajobraz rynku ulegnie bezpowrotnej zmianie.
Profil idealnego dostawcy – jakość i cena
Przed wybuchem pandemii w Polsce, w styczniu 2020 r., firmy gastronomiczne zostały poproszone przez PMR o wybranie z przygotowanej listy najważniejszych kryteriów wyboru dostawcy towaru. Maksymalnie trzy kryteria. Badanie zostało przeprowadzone przez PMR na potrzeby raportu ,,Rynek HoReCa w Polsce 2020” na próbie 515 lokali gastronomicznych). Ogółem, niezmiennie najważniejszym kryterium wyboru dostawcy pozostawała jakość towaru. Analizując odpowiedzi w podziale na typy lokali gastronomicznych, okazuje się, że bary fast food, kawiarnie/herbaciarnie i bary alkoholowe jako najważniejsze kryterium wskazywały…
Autorką tekstu jest Justyna Zagórska
Senior Analyst PMR
CAŁY TEKST W PRZYGOTOWANYM PRZEZ NAS SPECJALNYM DOROCZNYM RAPORCIE – ZACHĘCAMY DO LEKTURY!
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.