[SPECJALNIE DLA NAS] Jeśli chodzi o stronę popytową to znajdujemy się obecnie w sytuacji, w której prognozowanie czegokolwiek jest obarczone dużym ryzykiem. Wszyscy uczestnicy rynku hotelarskiego muszą obecnie być czujni, a Ci którzy wykażą się największą elastycznością, kreatywnością i empatią, powinni odnieść sukces w długim okresie – piszą w komentarzu do naszego specjalnego wydania „Rynek Hotelarski w Polsce – Raport 2020” Dorota Malinowska i Jacek Kozioł z Pro Value.
Obecnie w Polsce skategoryzowanych jest 2846 hoteli, które oferują ponad 284 tys. miejsc noclegowych w 142 tys. pokojach. W pierwszym półroczu 2020 r. baza hotelowa Polski powiększyła się jedynie o 23 skategoryzowane obiekty dysponujące blisko 2 tys. pokoi i 4 tys. miejsc noclegowymi, a 16 obiektów zostało usuniętych z ewidencji obiektów hotelowych.
Przez większą część minionego półrocza procesy kategoryzacji hoteli zostały wstrzymane lub mocno spowolniły ze względu na wprowadzone restrykcje, co przełożyło się na powyższe statystyki. Wiele obiektów wstrzymywało się z otwarciem (przykładowo uruchomienie Hotelu Nobu zostało przesunięte z czerwca na sierpień, Hotel Nosalowy Park otworzył się w lipcu), część nadal pozostaje zamknięta, niektóre niestety już nie będą przyjmować gości, jak np. Sofitel we Wrocławiu.
Kolejne miesiące przyniosą finalizację inwestycji znajdujących się obecnie w końcowej fazie budowy/wykończenia. Z jednej strony zatem będziemy obserwować nową podaż wchodzącą na rynek, z drugiej zaś zamykanie obiektów, które nie poradzą sobie w erze COVID-owej. Los wielu planowanych projektów leży w rękach zespołów i zarządów w bankach decydujących o przyznaniu finansowania – instytucje finansujące obecnie raczej czekają na rozwój wydarzeń i nie są skłonne do podejmowania zbędnego ryzyka. Jak zwykle w takich sytuacjach skorzystają inwestorzy dysponujący odpowiednim equity, tym bardziej, że rosnące bezrobocie, jak i koszty składowania niewykorzystanych materiałów budowlanych powinny przełożyć się na niższe koszty realizacji inwestycji.
RYNEK HOTELARSKI W POLSCE RAPORT 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Jeśli chodzi o stronę popytową to znajdujemy się obecnie w sytuacji, w której prognozowanie czegokolwiek jest obarczone dużym ryzykiem. Wszyscy uczestnicy rynku hotelarskiego muszą obecnie być czujni, a Ci którzy wykażą się największą elastycznością, kreatywnością i empatią, powinni odnieść sukces w długim okresie. Pandemia nie przekreśliła atrakcyjności segmentu hotelowego, a ostatnie wakacyjne tygodnie po ustaniu ograniczeń w przemieszczaniu się wręcz wskazują, jak bardzo ważne jest zapewnienie odpowiedniej bazy noclegowej dla realizacji naszych podstawowych potrzeb życiowych jakim są wypoczynek, kontakt z naturą, poznawanie nowych miejsc itp. Niemniej jednak segmentowi hotelowemu jak nigdy wcześniej potrzebna jest pomoc władz rządowych i samorządowych.
Inspiracją mogą być działania rządu Wysp Kanaryjskich, który właśnie podpisał umowę na wykupienie polisy dla wszystkich turystów podróżujących na Wyspy Kanaryjskie, niezależnie od tego, czy są ich obywatelami, czy obcokrajowcami. Ubezpieczenie to obejmie pomoc w podróży, koszty leczenia, repatriację zdrowotną i przedłużenie kwarantanny dla tych gości, którzy zarazili się COVID-19 podczas pobytu na Wyspach Kanaryjskich.
Podobnych działań oczekują inne rynki, w tym Polska – wsparcie segmentu hotelowego, tak ważnego dla gospodarki i społeczeństwa, wydaje się teraz kluczowe.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.