[SPECJALNIE DLA NAS] Ostatnie trzy lata przyniosły niespotykane wcześniej zjawiska w skali globalnej. Pandemia, później początek kryzysu i trudności z zachowaniu ciągłości dostaw, napaść Rosji na Ukrainę oraz postępujący kryzys ekonomiczny i surowcowy trwale odznaczył się w obszarze rynku gastronomicznego – mówi Robert Padiasek, Commercial Director SCM (Monin &Vitamix).
W 2019 r wartość rynku była szacowana na 40 mld zł. Po okresie pandemii w 2021 spadla do poziomu 30 mld zł. Struktura kanałów gastronomii jest dość złożona, także w różnym stopniu została osłabiona. Problemy z wyjazdami z Polski, obostrzenia epidemiologiczne, obawa o zdrowie spowodowały, że Polacy w wakacje i święta zostali w Polsce. Brak możliwości wychodzenia z domu i ograniczenia w komunikacji spowodował 30-35 proc. wzrost dostaw do domu. Stacje benzynowe stały się jedynym miejscem spotkań, przerw na kawę i spożywania posiłków.
Z każdym rokiem rośnie też kanał rozrywkowy, parki tematyczne, aqua parki oraz inne atrakcje w plenerze. Znalazły szybko klientów w postaci rodzin z dziećmi, które spragnione kontaktów z rówieśnikami, szybko wypełniły zjeżdżalnie i rollercoastery. Rok 2022 przywitał nas galopującym wzrostem cen surowców spożywczych, gazu, elektryczności, a wojna i sankcje wobec Rosji pogłębiły ten kryzys. Budowana od 30 lat świadomość konsumpcji poza domem, korzystania z różnych kuchni oraz rodzajów restauracji i kawiarni, została mocno zachwiana i powoduje gwałtowne hamowanie. Kanały fast foodowe, pizzerie, kebaby, stacje benzynowe oraz dostawy do domu, będą stanowiły główny obszar w dobie kryzysu . „Zrób to sam w domu” i dostawy poprzez e-commerce, jeszcze bardzie zrewolucjonizują ten rynek.
Sytuacja, którą opisuje, powoduje na rynku gastronomicznym także poszukiwania gotowych produktów do odsmażenia, odgotowania, odpieczenia. Braki personalne, duża rotacja, brak surowców dobrej jakości w dobrej cenie, prowadzą do rozwiązań, które są sprawdzone, personalizowane i powtarzalne.
Okres zagrożenia, kryzysu nie sprzyja do eksperymentowania
Jednak pozwala na szukanie alternatyw mięsa czy produktów o niższej zawartości cukru. SCM w swojej ofercie posiada wszystkie opisane atuty i to w obszarze napojów, jak i gotowych produktów mięsnych oraz vege.
W zakresie pracy z kawą, wprowadziliśmy na rynek długo oczekiwany pisak L’Artiste w kolorze czerwonym. Uzupełnia znane już smaki: kawowy i karmelowy. Produkt jest unikalny i sprawdza się fenomenalnie w aplikacjach Latte Art, długo utrzymując się na powierzchni cappuccino czy coffee latte. W swojej letniej ofercie skupiliśmy się na naturalnych koncentratach herbacianych bez dodatku cukru i smakach: matcha green tea, white i green tea oraz gotowych syropach smakowych lemon, brzoskwinia czy malina. Odkryciem sezonu jest syrop Monin Spice Berry o rubinowej barwie i smaku leśnych owoców. Sprawdza się znakomicie w letnich koktajlach i lemoniadach, jak i jesiennych rozgrzewających herbatach i grzańcach.
Uważam, że aktualna sytuacja geopolityczna ulegnie stagnacji, ceny przestaną wzrastać, a Polacy wrócą do lokali gastronomicznych.
Rynek Gastronomiczny w Polsce – RAPORT 2022
>> Kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.