Według najnowszego raportu, sprzedaż roślinnych alternatyw osiągnęła rekordową wartość 782 milionów złotych. Roślinne mięso stanowi aktualnie 15 proc. rynku paczkowanego mięsa. Sprzedaż roślinnego mleka wzrosła o 39 proc. W tym samym czasie mleko krowie odnotowuje spadek sprzedaży. Inflacja wpłynęła zdecydowanie łagodniej na kategorię roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału niż na produkty odzwierzęce.

Międzynarodowa organizacja pozarządowa Good Food Institute Europe (GFI Europe) przeanalizowała dane NielsenIQ, które wyraźnie wskazują, że sprzedaż roślinnego mleka oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17 proc. Jednocześnie niektóre z kategorii roślinnych alternatyw pozostawiły daleko w tyle swoje odzwierzęce odpowiedniki, a do tego zdecydowanie lepiej zniosły efekty inflacji.
Roślinne mięso osiągnęło w Polsce udział ok. 15 proc. całego rynku mięsa paczkowanego w 2022, osiągając sprzedaż o wartości 176 milionów złotych.
Również roślinne mleko odnotowało ogromny sukces, osiągając 10 proc. sprzedaży całej kategorii mleka. Ilościowa sprzedaż mleka roślinnego wzrosła o 39 proc. między 2020 a 2022 rokiem. W tym samym okresie ilościowa sprzedaż mleka zwierzęcego spadła o 1 proc. Średnia cena mleka roślinnego spadła o 3 proc. w zeszłym roku, podczas gdy w skutek inflacji cena mleka tradycyjnego wzrosła o 27 proc.
Ilościowa sprzedaż roślinnych serów wzrosła o 19 proc. w 2022 roku, podczas gdy ilościowa sprzedaż serów tradycyjnych w tym samym czasie wzrosła o 4 proc. To kolejna kategoria, która łagodnie przetrwała zeszłoroczny wzrost cen. W przypadku serów roślinnych ceny spadły o 1 proc., podczas gdy cena tradycyjnych serów aż o 20 proc.
Sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 105 proc. między 2020 a 2022 – niemal czterokrotnie więcej niż jogurty odzwierzęce. Również ta kategoria odnotowała mniejszy wzrost cen niż ich odzwierzęcy odpowiednik. Roślinne desery odnotowały wzrost sprzedaży o 105% w analogicznym okresie i osiągnęły wartość 45,9 mln złotych w 2022 roku.
Przedstawione dane są częścią analizy GFI Europe pochodzącej z 13 europejskich krajów, w których sprzedaż roślinnych alternatyw wzrosła średnio o 22 proc. od 2020 roku i osiągnęła łączną wartość 5,7 miliarda Euro.
Te dane ujawniają skalę i dynamikę wzrostu roślinnych alternatyw w Polsce oraz potwierdzają, że firmy powinny stale rozwijać nowe, lepsze produkty, aby zaspokoić rosnący popyt – komentuje Carlotte Lucas, senior corporate engagement manager at GFI Europe. Rząd powinien również inwestować w badania i rozwój tego sektora, aby wesprzeć obniżanie cen oraz poprawę jakości, aby jeszcze więcej konsumentów mogło podejmować zrównoważone decyzje żywieniowe.
Analiza polskiego rynku roślinnych alternatyw nie pozostawia złudzeń. Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, nie tylko aby zadbać o swoje zdrowie, ale również zdrowie planety oraz dobrostan zwierząt. Tym bardziej ważne jest, aby polskie władze również dostrzegły wagę tego zjawiska i rozpoczęły działania wspierające rozwój całego sektora żywności pochodzenia roślinnego, w tym roślinnych alternatyw – komentuje Patrycja Homa, prezeska Fundacji ProVeg.
Źródło: ProVeg

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.