Sprzedaż roślinnych alternatyw pobiła kolejny rekord

Udostępnij artykuł

Według najnowszego raportu, sprzedaż roślinnych alternatyw osiągnęła rekordową wartość 782 milionów złotych. Roślinne mięso stanowi aktualnie 15 proc. rynku paczkowanego mięsa. Sprzedaż roślinnego mleka wzrosła o 39 proc. W tym samym czasie mleko krowie odnotowuje spadek sprzedaży. Inflacja wpłynęła zdecydowanie łagodniej na kategorię roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału niż na produkty odzwierzęce.

Międzynarodowa organizacja pozarządowa Good Food Institute Europe (GFI Europe) przeanalizowała dane NielsenIQ, które wyraźnie wskazują, że sprzedaż roślinnego mleka oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17 proc. Jednocześnie niektóre z kategorii roślinnych alternatyw pozostawiły daleko w tyle swoje odzwierzęce odpowiedniki, a do tego zdecydowanie lepiej zniosły efekty inflacji.
Roślinne mięso osiągnęło w Polsce udział ok. 15 proc. całego rynku mięsa paczkowanego w 2022, osiągając sprzedaż o wartości 176 milionów złotych.

Również roślinne mleko odnotowało ogromny sukces, osiągając 10 proc. sprzedaży całej kategorii mleka. Ilościowa sprzedaż mleka roślinnego wzrosła o 39 proc. między 2020 a 2022 rokiem. W tym samym okresie ilościowa sprzedaż mleka zwierzęcego spadła o 1 proc. Średnia cena mleka roślinnego spadła o 3 proc. w zeszłym roku, podczas gdy w skutek inflacji cena mleka tradycyjnego wzrosła o 27 proc.

Ilościowa sprzedaż roślinnych serów wzrosła o 19 proc. w 2022 roku, podczas gdy ilościowa sprzedaż serów tradycyjnych w tym samym czasie wzrosła o 4 proc. To kolejna kategoria, która łagodnie przetrwała zeszłoroczny wzrost cen. W przypadku serów roślinnych ceny spadły o 1 proc., podczas gdy cena tradycyjnych serów aż o 20 proc.

Sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 105 proc. między 2020 a 2022 – niemal czterokrotnie więcej niż jogurty odzwierzęce. Również ta kategoria odnotowała mniejszy wzrost cen niż ich odzwierzęcy odpowiednik. Roślinne desery odnotowały wzrost sprzedaży o 105% w analogicznym okresie i osiągnęły wartość 45,9 mln złotych w 2022 roku.

Przedstawione dane są częścią analizy GFI Europe pochodzącej z 13 europejskich krajów, w których sprzedaż roślinnych alternatyw wzrosła średnio o 22 proc. od 2020 roku i osiągnęła łączną wartość 5,7 miliarda Euro.

Te dane ujawniają skalę i dynamikę wzrostu roślinnych alternatyw w Polsce oraz potwierdzają, że firmy powinny stale rozwijać nowe, lepsze produkty, aby zaspokoić rosnący popyt – komentuje Carlotte Lucas, senior corporate engagement manager at GFI Europe. Rząd powinien również inwestować w badania i rozwój tego sektora, aby wesprzeć obniżanie cen oraz poprawę jakości, aby jeszcze więcej konsumentów mogło podejmować zrównoważone decyzje żywieniowe.

Analiza polskiego rynku roślinnych alternatyw nie pozostawia złudzeń. Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, nie tylko aby zadbać o swoje zdrowie, ale również zdrowie planety oraz dobrostan zwierząt. Tym bardziej ważne jest, aby polskie władze również dostrzegły wagę tego zjawiska i rozpoczęły działania wspierające rozwój całego sektora żywności pochodzenia roślinnego, w tym roślinnych alternatyw – komentuje Patrycja Homa, prezeska Fundacji ProVeg.

Źródło: ProVeg

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Horecanet

Autor: Horecanet
Opublikowano: 04.04.2023
Aktualizacja: 04.04.2023