Starbucks z kolejnymi inicjatywami na rzecz ochrony środowiska

Udostępnij artykuł
2020 rok może być przełomowy dla marki, która z końcem stycznia wydała globalne oświadczenie, w którym zapowiada, że do 2030 stanie się tzw. resource-positive company (firmą pozytywną pod względem zasobów). Zobowiązanie wiąże się przede wszystkim ze zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla, zużycia wody i odpadów, a ambitne cele mają zostać zrealizowane dzięki wprowadzeniu w życie pięciu strategii.

Starbucks codziennie realizuje swoją misję, u podstaw której od samego początku leżą przede wszystkim zrównoważony rozwój i przekonanie, że firma może zbudować świetny biznes, który przekłada się na dobro wszystkich. 21 stycznia, w otwartym liście zaadresowanym do pracowników, klientów i interesariuszy, Kevin Johnson, dyrektor generalny Starbucks, przedstawił zobowiązania firmy, według których Starbucks w ciągu najbliższych 10 lat będzie dążył do stania się bardziej zasobooszczędnym. Oznacza to m.in. rozsądne zarządzanie zasobami, czyli magazynowanie więcej dwutlenku węgla niż emituje oraz dalsze redukowanie ilości odpadów. W treści listu można znaleźć także trzy wstępne cele na 2030 rok, które zostaną sfinalizowane już w 2021, w 50. rocznicę istnienia firmy. Wśród globalnych celów znajdują się:

  • redukcja emisji dwutlenku węgla o 50 proc. w bezpośrednich operacjach i łańcuchu dostaw Starbucks,
  • zmniejszenie o 50 proc. ilości odpadów poprzez przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym,
  • uzupełnianie 50 proc. poborów słodkiej i świeżej wody (ze szczególnym uwzględnieniem społeczności i obszarów o wysokim ryzyku wodnym).

Aby cele mogły zostać zrealizowane, Starbucks w ciągu najbliższych 10 lat będzie realizował pięć skupionych na środowisku strategii, takich jak:

  • rozszerzenie opcji roślinnych w menu,
  • odejście od jednorazowych opakowań,
  • inwestowanie w lepsze sposoby gospodarowania odpadami oraz eliminację marnowania jedzenia,
  • rozwijanie bardziej przyjaznych środowisku kawiarni,
  • ponowne zalesianie i uzupełnianie wody w łańcuchu dostaw Starbucks.

Zbliżając się do 50. rocznicy Starbucks, która przypada już w 2021 r., patrzymy w przyszłość ze zwiększoną świadomością przemijającego czasu oraz przekonaniem, że aby dbać o planetę, którą dzielimy, musimy rzucić sobie wyzwanie i robić więcej we współpracy z innymi – mówi Kevin Johnson, CEO Starbucks, który w liście mówi także: – Dziś bardziej niż kiedykolwiek świat potrzebuje przywództwa w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zgadzamy się z opinią ekspertów, którzy zauważają, że bez drastycznych działań ze strony wszystkich – rządów, firm i jednostek – przystosowanie się do wpływu zmian klimatu w przyszłości będzie daleko trudniejsze i bardziej kosztowne, a także odbije się na naszych łańcuchach dostaw, naszej działalności – a co ważniejsze – na życiu nas wszystkich. Nadszedł czas, aby postawić sobie nowy, odważny cel, wymagający wizjonerskiego myślenia, sposobu pracy, szybkiego działania i inwestowania w zasoby. Deklarując troskę o przyszłość naszej planety oraz zobowiązując się robić więcej, dostrzegam kamień milowy dla naszego biznesu.

Starbucks nie od dziś dla środowiska

Poza zobowiązaniami o zasięgu globalnym, Starbucks od wielu lat stara się minimalizować swój wpływ na środowisko lokalnie – także w Polsce. Aby ograniczyć liczbę zużywanych jednorazowych kubków, firma od 10 lat zachęca swoich gości do przychodzenia do kawiarni z własnym kubkiem, oferując im zniżkę na zakup dowolnego napoju. W 2019 roku, jako pierwsza duża firma w Polsce z branży HoReCa, Starbucks został także partnerem aplikacji Too Good To Go, razem z którą ratuje m.in. swoje niesprzedane kanapki i desery przed wyrzuceniem. Od niedawna, w każdej kawiarni stoją też kosze ze zużytymi fusami po kawie, które goście mogą brać za darmo i wykorzystać np. jako peeling, ekologiczny nawóz lub środek do czyszczenia domu.

Wiele mówi się o kryzysie klimatycznym i o skutkach, które ze sobą niesie. Nam zależy jednak nie tylko na rozpowszechnianiu wiedzy, ale także na osiąganiu realnych, pozytywnych rezultatów. Dzięki konsekwencji i wprowadzaniu nowych rozwiązań, widzimy pierwsze zmiany. W zeszłym roku sprzedaż napojów we własnym kubku wzrosła ponad dwukrotnie. Dzięki współpracy z Too Good To Go, zaledwie w ciągu pierwszych 3 miesięcy udało nam się też ocalić przed wyrzuceniem ponad 20 tysięcy produktów, stawiając czoła problemowi marnowania żywności i ograniczając emisję CO2 do atmosfery o ok. 14 ton. Uważam, że mamy z czego być dumni, co nie oznacza, że nie możemy starać się jeszcze bardziej – mówi Mateusz Sielecki, Prezydent Starbucks CE.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – LISTOPAD / GRUDZIEŃ 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 05.02.2020
Aktualizacja: 05.02.2020