Badania: Polacy chętnie jedzą na mieście

Udostępnij artykuł
Pokaż mi swoje restauracje, a powiem Ci z jakiego społeczeństwa jesteś. Jak pokazują badania największego i najpopularniejszego polskiego wydarzenia kulinarnego, polskie społeczeństwo nie tylko bogaci się i jest coraz ciekawsze kultur świata. Widać bowiem też wyraźnie, że nawet codzienne życie towarzyskie przenosi się do restauracji. Dzięki temu jest go z pewnością więcej.

Restaurant Week odbywa się w całej Polsce dopiero od trzech lat. Od dwóch lat jest też organizatorem festiwalu Fine Dining Week zrzeszającego miejsce finediningowe. A od niedawna World Class Cocktail Festival dla restauracji i barów koktajlowych. Rosnący stale zespół kilkudziesięciu osób od początku stara się, by każda edycja była nie tylko coraz bardziej popularna, ale też coraz lepsza i atrakcyjniejsza dla gości i restauracji. Z tego powodu (a także aby zrozumieć ogromny sukces tych festiwali) prowadzone są badania ankietowe. Odpowiada na nie każdorazowo 5-10 proc. festiwalowych gości i nawet 30 proc. restauracji. Próba jest więc reprezentatywna i można śmiało z niej wnioskować.

Restauracyjna towarzyskość

Z pofestiwalowych badań widać, jak bardzo przez ostatnie lata zmieniły się przyzwyczajenia restauracyjne Polaków. Od szybkiego jedzenia na mieście, aż po współczesne miejsce spotkań z atrakcyjną ofertą w tle, która konkuruje z innymi sposobami spędzania wolnego czasu (kino, centrum handlowe). Wybierając się na jeden z naszych festiwali, goście kierują się przede wszystkim możliwością odkrycia nowych kuchni (90 proc.; pytanie wielokrotnego wyboru) oraz możliwością spotkania z bliskimi i znajomymi (30 proc.).

Dopiero na dalekim trzecim miejscu wskazują cenę (która jest ok. 50 proc. niższa, niż przy zwyczajnych odwiedzinach w restauracji). Co ciekawe, odkrywane wspólnie nowości i przysmaki świata motywują gości tak bardzo, że wśród ulubionych kuchni (pytanie wielokrotnego wyboru) wciąż dominują włoska (76 proc.) i polska (42 proc.), ale sumarycznie to kuchnia azjatycka jest jedną z wiodących.

Warto także zauważyć, że  ze względu na brak jednoosobowych festiwalowych stolików, także wybór i odkrywanie nowej kuchni jest przecież czynnością społeczną. Dowodzi tego fakt, że ponad 50 proc. gości wybiera się na festiwal z przyjaciółmi bądź z rodziną, a w całym 2017 roku ponad 30 proc. gości bezpośrednio dokonujących rezerwacji, dowiedziało się o festiwalu od znajomych. Festiwal przeistoczył się więc z wydarzenia promocyjnego, na co wskazywały pierwsze prowadzone przez nas badania, w wydarzenie przede wszystkim towarzyskie. Podkreśla to rosnąca statystka rezerwacji większych festiwalowych stolików: podczas, gdy według tegorocznych wiosennych badań “dwójki” stanowią wciąż 74 proc. wszystkich rezerwacji, odsetek większych stolików urósł do 26 proc. i najpewniej niebawem osiągnie poziom 1/3.

Wyjście na festiwal do restauracji “przez internet” poza oczywistymi walorami wygody, mają także ogromną zaletę w postaci recenzji przekazywanych przez gości po każdym z festiwali. Szczegółową ocenę wizyty wystawia między 7,5 a 8,2 proc. gości. Wszystkie tu opisane elementy składają się na wyjątkowy fakt, iż na przestrzeni całego 2017 roku w skali od 1 do 5 (1-bardzo źle, 5-wyśmienicie) zadowolenie gości z wyjścia na festiwale wynosiło średnio aż 4,24 pkt., a wiosną tego roku osiągnęło poziom 4,41. Z całą pewnością są to istotne wnioski dla poprawy funkcjonowania w Polsce całej branży gastronomicznej – począwszy od internetowej sprzedaży, a kończąc na konstruktywnej analizie oceny gości.

Restauracyjna internetowość

Internet dawno przestał być kolejnym medium stając się jedną z odsłon świata, w którym na co dzień żyjemy. Nie służy tylko wyszukiwaniu, czy przekazywaniu informacji. Dzięki ciągłej łączności, mediom społecznościowym i społecznościowym wymiarom platform medialnych, jest narzędziem budowania i podtrzymywania relacji. Dlatego też strona internetowa, czy profile internetowe restauracji nie są tylko ich wizytówkami, ale pełnoprawną częścią restauracji.

To poprzez internet restauracje mogą być obecne w życiu gości nie tylko w rzeczywistym świecie. To dzięki onlinowi goście mogą nie tylko wybrać restaurację, ale też poczytać jej recenzje oraz omówić wybór w którymś z komunikatorów z bliskimi i znajomymi. Ta również widzą restauracje. Dania pojawiają się na zdjęciach prawdziwych i internetowych znajomych.

Co ważne dla całej polskiej gastronomii,  ponad 50 proc. gości dokonuje rezerwacji na festiwal od 2 do 7 dni przed wizytą. Dzięki prostemu, wygodnemu i przejrzystemu systemowi rezerwacji, goście chętniej podejmują decyzję o wyjściu i planują ją wcześniej. Mogą decydować się na nie spontanicznie, z dnia na dzień. Co ciekawe, przeważająca większość odpowiadających, wzięła udział w więcej niż jednym organizowanym przez nas festiwalu (74 proc.). Wniosków – poza zadowoleniem gości – może być wiele. Być może jednak, jak wskazuje odsetek odpowiedzi “To doskonała okazja na spotkanie z bliskimi i znajomymi” (30 proc.).

Autorem jest Maciek Żakowski,
współtwórca Restaurant Week Polska

Cały tekst wraz z wykresami publikujemy w:
RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 05.09.2018
Aktualizacja: 05.09.2018