Coraz więcej Polaków sięga po piwo bezalkoholowe

Udostępnij artykuł

Tradycyjnie piwo 0 proc. uznawane było za produkt dla osób, które z różnych przyczyn (takich jak prowadzenie samochodu, kwestie zdrowotne czy opieka nad dziećmi) nie mogły lub nie chciały sięgnąć po napoje alkoholowe. Z badań SW Research wynika jednak, że nastawienie to ulega stopniowej zmianie. Aż 45 proc. Polaków deklaruje, że mając do wyboru piwo z alkoholem i wersję bezalkoholową coraz chętniej sięga po wariant bezalkoholowy. Badani dostrzegają też coraz więcej zalet piwa bezalkoholowego – właściwości smakowe, orzeźwiające i gaszące pragnienie.

piwo bezalkoholowe

Respondentów, którzy zadeklarowali konsumpcję piwa bezalkoholowego w ciągu ostatnich dwóch tygodni, zapytano o przyczyny sięgania po tego typu napoje. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wskazywali oni na: kwestie smakowe (35 proc.), potrzebę orzeźwienia w ciepłe dni (21 proc.). Także picie dla towarzystwa, w trakcie imprezy, grilla, oglądania meczu, filmu (21 proc.), potrzebę skutecznego ugaszenia pragnienia (19 proc.). Również potrzebę relaksu lub odprężenia (18 proc.).

Powyższe wyniki wskazują, że piwo bezalkoholowe nie jest już jedynie produktem mającym zastąpić piwo zawierające alkohol. Ale samodzielną, odrębną propozycją na rynku napojów. Pomimo to, nadal  część z respondentów sięga po nie w sytuacji, gdy nie może wypić alkoholu, np. 7 na 10 Polaków (70 proc.) uważa, że piwo bezalkoholowe jest świetnym rozwiązaniem na spotkania, po których muszą prowadzić samochód. Z kolei ponad połowa badanych (52 proc.) twierdzi, że w sytuacji, gdy nie mogą pić piwa z alkoholem, a znajdują się w towarzystwie pijącym alkohol, spożywanie piwa bezalkoholowego pozwala poczuć im się swobodniej.

Zaletą nie tylko jego „bezalkoholowość”

Co jednak warte podkreślenia, „bezalkoholowość” piwa 0 proc. nie jest już w ocenie respondentów jedyną jego zaletą. 46 proc. Polaków docenia fakt, że po spożyciu piwa bezalkoholowego czuje się lepiej niż po wypiciu jego alkoholowej wersji. Co istotne, respondenci podkreślają również walory piwa bezalkoholowego w postaci dobrego smaku (38 proc. Polaków twierdzi nawet, że piwo bezalkoholowe smakuje im bardziej niż piwo z alkoholem), właściwości orzeźwiających i gaszących pragnienie.

Większy wybór piw bezalkoholowych na rynku

Powyższe kwestie łączą się również z poprawą dostępności dobrej jakości piw bezalkoholowych na rynku.

Z jednej strony, producenci dostrzegając znaczenie tego produktu oferują coraz większy wybór piw bezalkoholowych o dobrych walorach smakowych. Zaś z drugiej – konsumenci, widząc ich większą dostępność, jakość i szerszy wybór, chętniej po nie sięgają. Z naszego badania wynika, że jest to zauważalny trend – 72 proc. Polaków w sklepach dostrzega coraz większy wybór dobrych piw bezalkoholowych zauważa Piotr Zimolzak, wiceprezes zarządu SW Research.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE maj – czerwiec 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

Lepsze nawodnienie

Dodatkowo, Polacy doceniają właściwości nawadniające piwa bezalkoholowego. 50 proc. z nich zgodziło się z twierdzeniem, że piwo bezalkoholowe świetnie nawadnia organizm. Teza ta została potwierdzona przez chilijskich badaczy. W 2016 roku zbadali poziom nawodnienia trzech grup piłkarzy, którzy przed treningiem spożywali odpowiednio wodę mineralną, piwo alkoholowe i bezalkoholowe (Castro-Sepulveda i  inni 2016). Wyniki wykazały, że ostatnia grupa sportowców po treningu pozostała najlepiej nawodniona.

Jak pokazuje nasze badanie, Polacy również zaczynają w coraz większym stopniu doceniać tę właściwość piwa 0 proc. w porównaniu do spożywania piwa alkoholowego. Przesunięcie akcentu w tym kierunku ma szczególne znaczenie w kontekście letnich upałów, które mogą nasilać się w kolejnych latach komentuje Adrian Wróblewski, dyrektor działu analiz SW Research.

Jednak nie wszyscy przekonani

Zmiany te następują i są zauważalne w naszych wynikach, jednakże w dalszym ciągu istnieje pewna grupa Polaków, która nie jest przekonana do piwa bezalkoholowego. 22 proc. badanych twierdzi, że często, gdy pije piwo bezalkoholowe, słyszy złośliwe komentarze od swoich znajomych. 21 proc. z nich uważa, że piwo bezalkoholowe nie ma smaku. Z kolei, co piąty Polak (20 proc.) twierdzi, że piwo bezalkoholowe to produkt wyłącznie dla kobiet. Osoby, które w ciągu ostatnich dwóch tygodni nie sięgały po bezalkoholowe piwo zapytano, dlaczego nie pili tego napoju w ostatnim czasie. Wśród najczęściej pojawiających się odpowiedzi znalazły się: brak przekonania co do smaku lub zapachu piwa bezalkoholowego (34 proc.). Także brak okazji, potrzeby, czasu (21 proc.) oraz możliwość wyboru piwa alkoholowego (21 proc.).

Potencjał na rynku

Rynek konsumpcji piwa w Polsce przechodzi przeobrażenia. Wzrost znaczenia piwa bezalkoholowego, które przestaje być piwem drugiej kategorii i zajmuje coraz więcej miejsca na sklepowych półkach i w zwyczajach konsumpcyjnych Polaków jest jednym z dwóch (obok wzrostu zainteresowania piwem kraftowym) tego najbardziej widocznych objawów. Należy przypuszczać, że rynek ten czekają dalsze przeobrażenia, będące wyzwaniem dla producentów i dające coraz większy wybór konsumentom. Zarówno tym preferującym piwa zawierające alkohol jak i bezalkoholowe.

Nota metodologiczna

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski w wieku 18–78 lata. Próba badawcza została dobrana w sposób warstwowo-losowy, tak aby zapewnić zróżnicowanie respondentów pod względem podstawowych cech demograficznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie). Łącznie zebrano 832 wywiady.

Badanie było realizowane w terminie 14-15 czerwca 2022 r. przez agencję SW Research. Zastosowano wywiady online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 04.08.2022
Aktualizacja: 04.08.2022