Czas na regulacje i standardy w branży cateringów dietetycznych?

Udostępnij artykuł
Tę branżę trudno nazywać już niszą rynkową. W 2019 roku wartość rynku została oszacowana na ponad 1 mld złotych. W tym roku mimo “rollercoastera gospodarczego” przewiduje się, że branża cateringów dietetycznych nie dozna uszczerbku – a wręcz przeciwnie, rozwinie się. Jednak, wraz z rozwojem tej gałęzi rynku, wzrasta nie tylko poziom konkurencji, ale również liczba nowo otwartych firm oraz zainteresowanie kwestią regulacji tego typu działalności.

Między innymi, z powodu niejasności wielu przepisów, czy braku standardów obowiązujących firmy nazywające się “cateringiem dietetycznym”, doszło do oddolnego zorganizowania się przedsiębiorców branży w ramach Stowarzyszenia Cateringów Dietetycznych.

Idea stowarzyszenia powstała w czasie Pierwszej Konferencji Cateringów Dietetycznych, która była organizowana w 2019 na Warsaw Food Expo. W czasie jednej z prelekcji dot. znakowania żywności padł pomysł, żeby założyć oddolne stowarzyszenie, które mimo otoczenia wysoce konkurencyjnego jest w stanie wspólnie współpracować – mówi Przemysław Skokowski, prezes Stowarzyszenia Cateringów Dietetycznych oraz Dietly.pl

Ponad 30 osób, które reprezentują firmy cateringowe zawiązało w styczniu stowarzyszenie, którego pierwszym celem jest certyfikacja firm działających zgodnie z ustalonymi przez przedsiębiorców standardami. Certyfikaty wypracowane przez członków Stowarzyszenia Cateringów Dietetycznych wyznaczają najważniejsze elementy, które są niezbędne, aby móc nazywać swoją firmę “cateringiem dietetycznym”. Dotyczą one m.in menu układanego przez dietetyków z dyplomem, standardy sanepidu, opakowań, znakowania żywności, logistyki, oferty na stronie internetowej, czy regulaminów i bezpieczeństwa danych klientów.

Wspólne inicjatywy w dzisiejszych czasach są niezwykle ważne w każdej branży. Szybko rozwijający się rynek cateringów dietetycznych w Polsce wymaga ogólnego wsparcia, regulacji i tworzenia nowych lepszych rozwiązań. Włączenie się w działania Stowarzyszenia Cateringów Dietetycznych jest dla nas naturalną kolejnością działań w budowaniu lepszych nas dla naszych klientów.Recykling, pandemia, zmiany w ustawach… Wzajemna edukacja, wspólne wyzwania, wymiana doświadczeń i ogólne wsparcie, często rodzinnych interesów mają gigantyczne przełożenie na ulepszenie całej branży, poprawę standardów i świadczonych usług przez cateringi dietetycznemówi Magdalena Gebel, członek zarządu Stowarzyszenia Cateringów Dietetycznych, właściciel cateringu dietetycznego Torebka w Cukierce.

Kolejne cele, które postawiło sobie Stowarzyszenie to lobbing o standaryzację przepisów obowiązujących cateringi dietetyczne, które dość często różnią się w zależności od powiatu, w którym dana firma ma siedzibę – mowa tu o przepisach dotyczących znakowania pudełek, transportu czy oferty sprzedażowej.

To co cieszy, to również nieformalne spotkania online członków stowarzyszenia, którzy w ramach współpracy, czy przepływu wiedzy dzielą się między sobą doświadczeniami, opiniami na temat firm oferujących usługi w branży, zmianami w przepisach, czy spostrzeżeniami z rynku.

Angażując się w działalność Stowarzyszenia Cateringów Dietetycznych mieliśmy na względzie przede wszystkim wymianę doświadczeń z innymi firmami działającymi w naszej branży.Mamy nadzieję, że dzieląc się naszą wiedzą z innymi członkami stowarzyszenia, przyczynimy się do podwyższenia standardów jakości usług świadczonych przez firmy oferujące catering dietetyczny. Choć działamy na rynku od wielu lat, stale przychodzi nam mierzyć się z trudnościami wynikającymi w głównej mierze z niepewności uregulowań prawnych i ich interpretacji, a także ze zmienności otoczenia biznesowego.  Bieżący rok przyniósł kolejne wyzwanie, jakim było wyjście naprzeciw sytuacji wywołanej przez COVID-19. Wierzymy, że wzajemne wsparcie pozwoli nam na opracowywanie wspólnych rozwiązań, z korzyścią nie tylko dla nas samych, ale przede wszystkim – dla klientów wybierających tego typu usługi – wspomina Paweł Piotrowski, właściciel cateringu dietetycznego WygodnaDieta.

Tekst powstał przy współpracy ze Stowarzyszeniem Cateringów Dietetycznych.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 21.10.2020
Aktualizacja: 21.10.2020